Mattmarodör
Min kanin är lös i en del av min lgh flera timmar om dagen och tyvärr har han gnagt sönder mina mattor (trasmattor + plastmatta). Visst skulle jag kunna ta bort mattorna, men jag har hemskt kalla golv + att det blir halt för honom, (dessutom ser det väldigt trist ut så). Han har alltid tillgång till grenar att gnaga på, även när han är lös. Jag har sprayat bitter beak-spray på mattorna, men det har inte hjälpt. Några tips? på hur han ska komma på andra tankar och låta bli mattorna?
Han behöver nog få utlopp för sina grävinstinkter. Hur ser det ut i hans bur?
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Han har matta och filtar i buren men de har han inte gett sig på. Stor toa som han skulle kunna gräva i, men det har han heller aldrig gjort.
En toalett ger inte mycket grävmöjligheter, ofta så vill dom kunna putta runt "jorden".
Material som torv uppmuntrar till grävande, har du möjlighet att ha buren fylld med torv? Det måste sprayas dagligen, om den torkar blir det väldigt dammigt. Ofarligt damm, men fult.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
nu kommer jag in här lite.
Har samma problem med min vita skuttare, det vill säga att om jag ska ha torv blir han väl väldigt smutsig?
Finns det några alternativ?
HAr nämligen bara spån, han gräver efter hö ibland när det börjar ta slut (det vill säga att det som finns inte smakar tillräckligt gott) men annars är det mattorna han ger sig på.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Nej, jag har haft torv till mina råttor och det blev väldigt smutsigt och skräpigt av det. Kan säkert funka till utebur. Det är alltså inte i sin bur han förstör något, utan när han är lös. Visst kan jag ordna en grävplats åt honom, men frågan är om han slutar att gnaga på mattorna…
Nån med lösgående inne-kanin som har några tips??
Förresten, är han kastrerad?
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#6 Nej, kan detta ha med könsmognad att göra tro? Jag har även fått för mig att han delvis "protesterar" lite eftersom han helst vill att jag ska vara ute med honom när han han är ute- inte alltid det går, därför har jag försökt lösa det med diverse saker han kan ägna sig åt som tex kluriga leksaker, grenar etc. Har upptäckt att han gillar att strimla tidningar, vilket är väldigt praktiskt då mina råttor älskar pappersstrimlor
Mina kaniner älskar att gnaga och "gräva" i sina kartongtunnlar. De "utvidgar bohålorna"
. Jättegulligt, sen när en tunnel är färdigstrimlad i botten ger man dem en ny. Jag har också mattor både i buren och på golvet och de rör dem inte när de har kartongtunnlar. Ett alternativ är ju också bara större kartongbitar man lägger på mattorna så kan de gnaga på dem.

Tunnel efter dagens massaker 

Vilar ut efter väl utfört arbete!

#9 Kan tänka mig att det kan vara poppis här med
. (Han har en tygtunnel, men är inte särskilt intresserad av den.) Fyller du tunneln med något? Du har alltså tagit flera smala kartonger och tejpat ihop? Hur länge håller en kartong innan den är demolerad? Jag ska iaf ta med mig några kartongbitar från jobbet om vi har, och som du säger lägga på mattorna. Den ena mattan är tyvärr helt förstörd redan (trasmattan) men plastmattan kanske går att rädda…
#10 just den där har jag gjort av en stor kartong, men det går ju bra att sätta ihop flera mindre. Nej, har faktiskt inte tänkt på att fylla dem med något. Tidningspapper kanske…? Men lite orolig att de ska börja pinka där om det finns mjukt gosigt tidningspapper. Tunnlarna räcker jättelänge tycker jag, beror såklart på hur mycket de strimlar, men mina räcker säkert ett halvår eller mer.
#11 Låter ju bra! Tänkte tidningar som han får strimla (åt råttorna
), men han kanske är lika nöjd utan. Är inte särskilt händig men ska försöka fixa en tunnel när jag hittat kartonger. Vilken diameter är det ca på tunneln?
Smart tips? med kartong!
Om det är en hane som börjar bli könsmogen så se till att kastrera! En fertil hane är inte kul att ha inomhus, de sprättkissar och luktar äckligt.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#12 ungefär 17-20 cm har jag på mina. Mindre vill de inte gå in i har jag märkt.
#14 Ok, ska se vad jag kan åstadkomma när jag fixat kartonger.
Kastrera kommer jag ev att göra lite längre fram, han är inte så gammal än.