Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 497 ggr
JessicaRex
0

Sätta ihop honorna!!!

Mina två honor har gått tillsammans sen de var 7 och 9 veckor gamla och det har fungerat jättebra hela tiden.

För en vecka sen fick jag dela på de då de skulle behandlas mot ohyra. Nu försökte jag första gången igår att sätta ihop de igen. Först så skuttade de tillsammans ute på golvet och det var inga som helst problem. Men när jag sen satte in de i buren tillsammans så började den ena honan att jaga runt den andra i buren och hon gav sig aldrig. Jag trodde först att det var lek men när det bara eskalerade så delade jag på dom igen.

Nu idag så har de ännu en gång skuttat tillsammans ute på golvet under ca 2 timmar och det har gått jättebra. De har putsat på varandra och suttit tillsammans. Men så fort jag satte in de i buren så började samma hona att jaga den andra igen och nu rök det till och med pälstussar. Det har inte blivit något blodvite och just nu så verkar de ha lugnat ner sig.

Är det vanligt att det blir såhär om man delar på honor under en kortare tid??? De har ju stått i samma rum hela tiden och kunnat se varandra.

Jag vill ju kunna ha de i samma bur eftersom jag bor i lägenhet och inte har hur mycket utrymme som helst för flera burar.

WhiteBunnyWithBlueEyes
0

Skaffa en till bur, kaniner brukar inte tycka om att dela ett litet utrymme med varann, mina är jätte snälla med varann då de har mycket utrymme, men då dom är inne i buren jagar en av dom omkring den andra…

devilsdaughter
0

Eftersom du haft dem åtskilda antar jag att du har två burar? Har du provat att sätta dem tillsammans i den andre buren? Annars tror jag att det löser sig om du väntar ut dem, ha dem på golvet mkt tillsammans och begränsa sedan deras yta så att de måste vara närmare varandra. Rengör buren och "möblera om" lite och se till att ha mkt mat så att de har annat att pyssla med så vänjer de sig nog snart vid varandra igen.

JessicaRex
0

#1 Den bur jag har till mina kaniner är en stor inomhus bur som de gått tillsammans i sen jag hämtade de när de var 8 och 10 veckor. Och de har aldrig hållit på såhär tidigare utan det blev nu då jag fick dela och sätta ihop de efter behandlingen.

#2 Ja de har varit tillsammans i båda burarna och det är samma visa i båda två tyvärr. Just nu så väntar jag ut de och nu är det lugnt och de ligger och vilar.

Fridaaaa
0

#3 Tyvärr kan det bli så när man särar på dem under en tid :/

De vill göra upp rangen igen. Så länge dem inte slåss, låt dem hållas.
Annars får det tyvärr bli 2 burar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JessicaRex
0

#4 Ja skulle det hamna i att det blir två burar så får jag nog sälja den ena då platsen inte finns för fler burar. Jag håller ut så får jag hoppas att det löser det snart och smärtfritt.

Fridaaaa
0

#15 Men hur stor bur har du nu då?

Clariiz
0

Se till att rengöra buren de ska bo i ordentligt så det inte finns några lukter kvar. Annars kan det vara så att den ena honan har revir där och därför inte vill att hona nr 2 ska komma dit.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

JessicaRex
0

#6 När jag hade de tillsammans så gick de i en 140*55 cm bur. Och enligt vad jag läst på om så ska det fungera för två dvärgkaniner.

#7 Kan det ha ändrats från att de gick tillsammans för en vecka sen???

Just nu så verkar det vara omöjligt för att de ska kunna gå tillsammans i bur igen. När de går på golvet tillsammans så är det inga som helst problem. Men så fort Stella hoppar in i någon av burarna så hoppar Freya efter och jagar henne.

Och det spelar ingen roll om Stella hoppar in i buren som hon gått i en vecka som luktar bara henne. Till och med där jagar Freya henne som en tok.

Clariiz
0

#8; Om en av kaninerna bott där under tiden, så absolut!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

JessicaRex
0

#8 Ja Freya som är den som jagar har ju bott i deras gemensamma bur under tiden jag fick dela på dom.

Men då ska jag rengöra den imorgon och skura ur den med ättika och se om det fungerar Glad

Fridaaaa
0

#8 Ja det är fullt godkänt till 2 dvärgkaniner, men vissa kaniner vill ha större än så :) Trots att det är fullt lagligt :)

JessicaRex
1

En liten update om det kan intressera någon =)

Jag har toktränat de tillsammans på golvet och där har det gått kanon och till slut så verkade Freya ge upp jagandet av Stella. Nu har jag även städat ur deras bur med ättika och även sakerna i deras bur.

Och nu är det som det var från början de trivs tillsammans och sitter och putsar varandra och äter hö tillsammans. Så nu hoppas jag att det kommer att fortsätta fungera bra.

Och när jag ska behandla de med spoton lösningen igen om två veckor så kommer jag att dela på de under några timmar tills det torkat som jag fick tips? om på den här sidan. Allt för att Freya inte ska börja tokjaga Stella igen.