Bettfel och avel
Jag har läst en hel del ang. bettfel och hur det ärvs vidare osv., men känner mig ändå inte som någon expert på området. Därför tänkte jag kolla lite här med er andra som vet mer vad ni anser om två fall av Avel där det förekommer bettfel i släkten. (Kan väl tillägga att jag är helt emot Avel på bärare av bettfel.) Jag kommer inte att nämna några namn på kaninerna det rör sig om, eftersom jag inte vill att några ägare/uppfödare ska känna sig "uthängda".
Fall 1:
"Kanin X" har själv inga synliga bettfel. Så vitt jag vet har ingen utav släktingarna i rakt bakåtstigande led några synliga bettfel, men det cirkulerar många rykten om flera av kaninerna i stamtavlan att de har lämnat kaniner med bettfel, alt. lämnat kaniner som lämnat kaniner med bettfel osv. "Kanin X" har dock ett kullsyskon med bettfel. "Kanin X" har fått en kull, och ingen av de ungarna har fått synliga bettfel.
Är det okej att använda "Kanin X" i Avel, eller bör man avstå? Är det okej att använda "Kanin X":s avkommor i Avel?
------------------------------------------------------------------------------
Fall 2:
"Kanin X" har själv inga synliga bettfel. Så vitt jag vet har ingen utav släktingarna i rakt bakåtstigande led några synliga bettfel. "Kanin X" har många kullsyskon och ännu fler halvsyskon, och vad jag vet är de också "rena" från synliga bettfel. Flera av kullsyskonen har fått kullar, och dessa har inte heller haft synliga bettfel. "Kanin X" har dock ett kullsyskon som lämnat ungar med bettfel. Många utav halvsyskonen till "Kanin X" har använts flitigt i aveln, och även deras avkommor osv. Vad jag vet har det inte förekommit några bettfel där heller, men har helt ärligt inte full koll på hela den släkten. "Kanin X" har inte fått några kullar ännu.
Är det okej att använda "Kanin X" i Avel, eller bör man avstå?
------------------------------------------------------------------------------
Så, nu vill jag veta vad ni tycker 
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
Jag svarar nej på alla frågorna. Möjligtvis ja på den sista, men då tycker jag att man ska kontrollpara några gånger. Det finns flera linjer i de flesta raser som är helt fria från bettfelsanlag. Varför ska man då riskera att avla på de osäkra korten när det finns bättre material? Om bettfel uppkommer blir det mycket lidande för den kaninen, och troligen också för ägaren.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Jag säger nej till båda, jag tar inte risken.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Nej på båda.
Håller med de övriga svaren! Nej på båda!