Hur klarar ni snökaoset.
Tidningarna bryr sig bara om kaoset i trafiken, men mitt i detta kaos finns det ju en massa kaniner. Hur klarar sig era kaniner i snökaoset.
Såhär såg det ut tidigare idag.

Och såhär ser det ut nu, efter att vi skottat kaninburarna och satt upp lite tyg som vindskydd.

Jag längtar efter sol och värme.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Såg dina bilder på FB, inget vidare :/
Är glad att jag har mina i boden, utom Ella. Men hon trivs inte i en vanlig innebur i boden, och det kommer in lite snö i hennes bur vid gallret, vet inte hur jag ska göra :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Oj vad kallt det ser ut :( Här snöar den bara in liiite på balkongen, så burarna är 90% skyddade, som tur är :)
JAg skulle verkligen vilja ha en bod till mina kaniner. Är verkligen trist med snön.
För mig såg det ut såhär; http://kanin.ifokus.se/discussions/50bf2bbfd4ebea77b10238a1-fick-skotta-mig-in-i-kaninburen?participating-1
Fick skotta mig in i buren, sen kratta ut snön inne i… Bytte i husen som står i buren så de har massa spån, halm och hö (de brukar inte ha hö inne i husen annars)… Skottade även hela utedelen då det bara var 10-20 cm av kompostgallret som syntes ovan snö. Snöar iaf inte in i husen de har, ena kan det göra men andra är säkrat med en handuk på "gallerfönstret" nu och bara dörren in som är öppen och där snöade det inte in alls, vilket var skönt!
Min 9-åring hade dessutom väldigt kul med att dyka i snön, bita i krattan och hjälpa mig att dra undan snön medan jag höll på. Han tyckte det var jättekul. Nu ligger de dock inne i ena huset och kurar.
Jag har små gardiner tillina älsklingar, perfekt att dra för när de är dåligt väder!
/ Angelica
Jag har mina i en stallbox så de får iaf inte in någon snö i burarna. Däremot berörs både dem och jag av trafikkaoset. Tog mig 5 timmar idag att resa bara för att byta vatten och fylla på mat vilket bara tar 20min.
Utanför stallet var det inte skottat så man fick kämpa sig igenom snön (snacka om träningspass!)
När jag hade mina kaniner i en 6-fackare utomhus så snöade det in precis som på dina bilder TS. Dock snöade det aldrig in mer än till hälften av golvytan, så de hade iaf alltid torra ytor att vara på.
#5 Har ni byggt stallet själva eller är det ngt färdigt?
Själv härdade jag ut ungefär en vecka…fixade en boxplats i ett stall i närheten där mina ska få bo under vintern.
Orkar helt enkelt inte hålla på att skotta flera gånger per dag nu när jag är gravid i 7:e månaden…
Tills nästa vinter hoppas jag på att vi ska ha fixat ngt stalliknande hemma - ngn som har bra tips?? Vet att en del köpt typ byggbodar och liknande…bra eller dåligt?!
//Anna Thisell
Törnbottens Kaniner
https://tornbottenskaniner.com/
Synd asså:'( Hoppas det går bra! Själv har jag min kanin inne i mitt rum så det är ju inte snö där som tur är:P Men jag skulle dragit för några filtar kanske,lagt i lite extra halm o hö till dom:) Hoppas det går bra för dig och dina kaniner!:)
Sånna här dagar vill man verkligen ha ett kaninstall, uj uj .. :S
Har satt *sånt där man sätter över land så att det ska komma vatten men inget annat igenom* (Kommer aldrig ihåg vad det heter) i stora delar av burarna.
Men det har yrt in i alla fall. Som tur var så är det bara typ 20 cm i fackburarna. I markburarna är det värre. Där är det snö nästan överallt. Trots skyddet. Men de har alla rätt så stora hus att krypa in i så det går nog ingen nöd på dem just nu. I morgon får jag se till att komma på en bättre lösning.. :S
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
#8 Jag köpte det komplett av en uppfödare som la ner.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Trots att mina bor på en relativt skyddad balkong har vi ändå fått in säkert 30-40cm snö på balkongen och även i burarna. Håller på och kikar vad vi har hemma som vi kan hänga för utan att det blåser ner..
#9 Filtar hjälper inte. Kissar kaninen på det fryser det osv. Så halm är mycket bättre :)
Själv har jag inte råkat ut för det än, mina burar ligger ganska skyddade, men om det blir snö inne i burarna så kommer jag flytta in dem i den tomma delen utav ladugården.
Men bilderna som TS visade såg inte alls trevliga ut, hoppas att du löser det på nått sätt.
Men ändå tycker jag att det kan vara mysigt på vintrarna, speciellt på kvällarna. Man klär på sig varma kläder och går ut till kaninerna och ger dem nytta vatten som de kastar sig över och sedan se dem kura ihop sig i halmen samtidigt som de mumsar på pellets.
Fast i förrgår var det ganska djup snö, så fick skotta mig ifrån huset fram till kaninerna, det var inte lätt det. För det är en lång bit emellan.
Hälsningar Amanda och kaninerna
min utekanin bor på en altan/balkong som har ett "tak" så de kommer inte jätte mycket snö om men kan ändå bli de om man inte skottar sen hänger jag mattor över buren så de inte kan snöa in och lämnar en liten öppning så hon kan springa in och ut som hon vill :)
Snö kaos haha det där som ni har nu där nere är normal vinter för oss här uppe :P så gnäll inte vi har ibland till och med värre :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Oj! Jag har faktiskt aldrig varit med om att det blåst in snö i burarna och då har jag haft kanin i drygt sex år. Men våra burar står mot östra husväggen (bor nära västkusten så det blåser mest från väster) så det blåser sällan in i burarna..
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
kaninerna står inne med värme lampa för mig så det inte är kallt.
http://www.youtube.com/user/lazyasshika

Inge kul alls, här uppe i Norrbotten har vi inga problem med sånt ännu, har bara ett par centimeter snö, men jag känner igen problemet från tidigare vintrar.
#19 Blir det inte dyrt? För värmelampa drar en hel del ström :D
#21 ne alltså är snarare värme element en lampa drar inte så farligt mycket det är väl om det är superkallt och jag måste vrida upp den till högsta .
http://www.youtube.com/user/lazyasshika
#22 Okej :) För just värmelampor drar en hel del ström :P
Idag behövde jag inte skotta mig in i buren men hittade hanen nerbäddad inne i ena huset under ett tjockt lager hö. Varmt å gött tyckte han, inte ens intresserad av pelletsen när den kom ut vilket han brukar vara besatt av!
Lite morgontrött var han allt.
#16: Fast bara för att ni kan ha det värre, så är det ju ändå ett problem för andra, eller hur? Så att säga att man inte ska gnälla för att andra har det värre, det håller jag inte med om till fullo faktiskt.
#16 Ni är kanske mer vana vid det än vad vi är? Det är fortfarande ett problem.
#16 Skillnaden är att hos er är det en förväntad vinter, hos oss så sker det med några års mellanrum. Det här var första vintern vi hade med snökaos och kaniner. Oftast har vi ju bara snömodd och is.
Om man ska påminnas om hur dåligt rustade vi är för stora snömängder här nere så är det ju bara att tänkta tillbaka till LU 2010. (för den som missat Katastrof-pa-lu)
Förra vintern hade vi nästan ingen snö alls, det är normal vinter för oss.
Vilket snökaos :D?
Här har vi typ 3 cm (bor norr om Luleå)….
Visst brukar vi norrlänningar gnälla på att de söderut får panik när de snöar, men i år har ni faktiskt haft KAOS. Jag tror att det faktum att det är varmare söderut gör att när stormarna kommer in så kommer det ner som stora mängder tung blötsnö. Här har det senaste tiden bara kommit lite "florsocker".
Och sen så är vi ju förberedda på att det kommer bli mycket snö i slutet av året, men det kommer ju över en längre tid och inte såhär tidigt på året.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#28 Värsta här nere är att staden aldrig är beredda med plogar osv. =P Folk får panik, SL funkar inte osv… Igår var det totalstopp och de hade inte ens plogat stora vägen som måste vara fri för utryckingar ordentligt. Ambulanser körde fast lite här å där vad jag hört från arbetskollegor som varit ute. Sj sitter jag här å är på bättre humör än vanligt av allt kaos. (kan bero på att jag är sjuk å slipper ut å åka i onödan) Våran gata är fortfarande inte plogad, fastnade med bilen igår. Har landställe i lappland och där är det helt underbart då man verkligen är förberedd på vintern, som du sa. Här nere är det en hel del bortskämda STHLM:are som inte vet hur de ska hantera allt! (bor i sthlm så därför jag tar det som exempel) Varje år hoppas jag på såna här vintrar då jag hellre har mkt snö och kallt än 0-gradigt och slask. =P Hela stockholm typ "stannar" när det blir sånt här väder i EN dag, sen kan det ta ett par dagar innan allt kommer igång till 100% igen. Sen att STHLM:are inte klarar av att köra på vinterunderlag kan vi ta i en annan story! ;D (*viskar* såg MINST 15 bilar igår som kört fast/av igår, inklusive oss då)
Jag har mina kaniner i en bod så jag slipper skotta
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
såna här årstider är det bra med innekanin. :)
Fullt med snö över allt.
Satte faktist över tygfiltar över luckorna för de som det blåste in snö i :P
Resten i stallet klara sig bra det var bara att få upp dörren så där fick jag skotta mig in :P
Hoppas för övrigt att alla kaniner mår bra hos alla med tanke på vädret!
Mina har hela dagen idag legat inne i huset, ihopkurade med massa hö runt om sig, och bara haft mysigt.
Ser ut så hos mej med, men jag ger honom mycket hö och halm och sånt så att han klarar av kylan
If you live to be 100, i hope i live to be 100 minus 1 day, so i never have to live without you ♥
#34 De tycker de är jättemys, mina ligger tätt tätt tätt intill varandra också så de är riktigt varma å goa. Hanen passar på att sova massor.
Han är expert på att sova hårt så måste väldigt ofta peta på honom för att se att han lever. Han hör ingenting när han sover och har dessutom alla ögonlock stängda. <3
Jag har skottat av hela altan (där kaninerna står) idag från all snö. När själva ovädret var här verkade de inte bry sig så mycket. Hela undervåningen va full med snö men de skuttade bara runt i det. Tror de va mest sura för att de inte fick komma ut o leka i hagen.
Hagen dock blev helt snöbelagd ;)

Går bra, blåser bara in en del snö :/ Har ju bara nät i dörren så det hjälper ju, men i helgen ska jag skruva upp skivor på nedre delen av dörrarna så att det inte blåser in så mycket :)
Detta är anledningen till att jag inte ska skaffa kanin än, inte förrän jag förhoppningsvis bor på gård där ja kan ha de i stallbox :)
Har samma problem jag… Som tur är älskar alla mina kaniner snö. Hoppas ingen blir sjuk i kylan bara! :/
- Medarbetare på Lockar ifokus.
https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

SNön är ju inget problem egentligen, det är ju om det blåser samtidigt och blåser "fel" vind så att det blåser in i burarna som det blir problem. Men hittills har vi klarat alla burar från indrivande snö, fast det nu har kommit en del under helgen, fast troligen inte alls lika mycket som i södra Sverige.
Kom ännu mera snö inatt. Vill inte ha det :(
Så här mycket snö brukar det inte komma här nere, jo 2010 var det så mycket. Kan det inte vara som förra vinter, inte alls mycket snö, mycket bättre :(
Blää…. För mig är det samma sak, deras burar var fulla med snö och eftersome det snöade tog det över en timme att städa dom D: Min fuchs vad täckt med snö och det tog en evighet att få henne ren XD Båda satt i underdelel som varisolerad(av en vägg av snö), jaghoppas att det inte snöar mer men snön får absolut inte smälta!!! Det måste ju vara snö på julafton ;)