Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 4710 ggr
Vincent...
0

Upphöjd kaninbur

Finns det någon lag på att kaninens bur måste vara upphöjd från marken? Så att ingen mark kyla tränger in under ifrån. Vad är då minsta mått på hur högt buren måste vara upplyft från marken?

HAHAHAHAHAHA…..

Fridaaaa
0

Ja det måste dem ha, den permanenta buren. 
Finns inga mått, men jag tycker minst 30-50 cm höjd :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zabbio
0

Upphöjd 10-20cm med bra isolering fungerar också. Då blir det inte heller kallt men det är lite lättare att fixa ramp till (jag har några tegelstenar som trappa).:) Bygger man hela buren upphöjd är det nog lättast att bara sätta ben på, men har man tex vinter-bo i en markbur kan isolering vara smidigast.

Det viktiga är som sagt att det inte kommer kyla underifrån.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Suskiv
0

Finns som sagt inga regler om hur mycket den måste vara upphöjd, det viktiga är att det blir en luftspalt mellan burgolvet och marken. Är det mycket snö så behöver man ju antingen ha högre ben eller skotta under buren.

Personligen tycker jag att till vanliga enfackare så är det smartaste att anpassa benhöjden efter lagom arbetshöjd. Till flerfackare tycker jag ca 10-15 cm är lagom, då får man en luftspalt utan att för den delen få buren så hög.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
0

10-20 cm tycker jag är lite. Jag skulle itne ha under 30 cm höjd, pga att det kan ju komma en hel del snö :)

Vincent...
0

Tack för snabba svar!

HAHAHAHAHAHA…..

Zabbio
0

#4 Fast tänker du med eller utan isolering då? Jag vet inte om du svarade mig, #3 eller bägge :)

Med isolering behövs egentligen ingen luftspalt eftersom isoleringen ersätter den. Golvet i mina bolådor är nog varmare än golvet var i de burar jag hade förr (enfackare i vanlig arbetshöjd).

Suskiv
0

#4 Vi har har 5 cm och det har fungerat bra, det kom in mest snö i de över facken. Enda är att vi fått skotta under vilket är lite bökigt med den höjden. Man får liksom kratta bort snön under.

Fridaaaa
0

#6 Isolering spelar ingen roll om snön kommer in.
Var menar överlag.

#7 Skrev vad JAG tyckte, jag tycker det är för nära marken :)
Bättre arbetshöjd för en annan också :)

Zabbio
0

#8 Snön kan knappast komma in om det är isolerat ju..Det är ju inte så att den blåser in i det 15cm tjocka frigolitblocket… hur tänker du när du pratar om isolering? :)

Fridaaaa
0

#9 Jag har inte pratat om isolering överhuvdtaget, utan om höjden på buren, vilket tråden handlar om.

Zabbio
0

Citerar: #8 "#6 Isolering spelar ingen roll om snön kommer in.
Var menar överlag."

Hur menar du där om du inte pratar om isolering?

Mina bon har inga ''ben''. De står på tegelstenar och har tjock frigolit i botten som ser till att  kyla från marken inte kommer in. Golvet i buren är väl upphöjt ca 15-20cm från marken av frigolit+tegelstenar, men själva buren är knappt upphöjd alls. Du svarade specifikt på mitt inlägg så jag antar att du pratar om min lösning.

Fridaaaa
0

#11 Det var inte ens det inlägget jag svarade på? Så jag har inte ens talat om det.
Jag talade om höjden på buren från marken, ingenting annat. Har inte nämnt något om isolering eller talat om det :)

Zabbio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Du har ju visst skrivit om isolering! Vad exakt menar du i inlägg #8 där du skrivit ''isolering spelar ingen roll (…)" ? Du kan ju inte säga att du inte har skrivit om isolering när du har skrivit ordet ''isolering'' i en mening i ditt förra inlägg… vad pratar du om egentligen?

Jag blir väldigt förvirrad nu. :3

Fridaaaa
0

#13 Du har missuppfattat allting märker jag.
Jag menade att, om man har buren för lågt det, och det kommer in snö i buren, så spelar ju isolering ingen roll eftersom det kommer snö i andra delen av buren = blir kallt och kyligt i den del som snön inte kommer in i. Förstår du? Kan inte förklara på annat vis.

Zabbio
0

#14 ok, då förstår jag.

Fast jag håller nog inte med om din teori, men det är en annan sak :)

Lina R
0

Buren ska vara upphöjd även för att skydda mot snödrev (snö som drivs framåt av vinden ovanpå snölagret). Kanske inte ngt folk söderut har fått tänka på förrän denna vinter. Här i norr märker man stor skillnad i mängden snö i buren om den är för låg och i fel riktning. Ett kaninhus som står direkt på marken kan bli översnöat på en natt.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0

#16 Det är just det jag menade med att 5 cm ovanför marken gör att det driver in snö i buren:P

#15 Teori? Jag har ingen teori?

dermot
2

#17 Det är ju din teori på sätt och vis, "Jag menade att, om man har buren för lågt det, och det kommer in snö i buren, så spelar ju isolering ingen roll eftersom det kommer snö i andra delen av buren = blir kallt och kyligt i den del som snön inte kommer in i. " :P

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fridaaaa
0

#18 Det är ingen teori. Det är av egen erfarenhet. Jag hade en bur som bara hade 5-10 cm höjd och då drev det in snö, sedan när jag höjde till runt 30 cm gjorde det inte det, för snön kom inte så högt upp :)

Zabbio
3

Även om det blir översnöat så blir det ju inte kallt (snö isolerar) och de har halm och vatten (snö, vilket de iblad äter även när det finns vatten) så de lider ingen nöd tills man kan gräva ut dem. Om de inte gräver ut sig själv, det är ändå tunnelgrävande djur ;). Sen så fångar nätet upp en del - inte allt, men det byggs på och blir en vägg om det snöar riktigt mycket. Iaf här där det är 99% blötsnö som lätt klumpar sig. Det beror självklart på hur det är inrett runt om, storlek på nätets maskor, riktning på öppningen, landskapet osv. Hur mycket som fångar upp och leder bort snön innan den når boet.

Teorin är att det blir kallare i boet oavsrett om det är isolerat om det kommer in snö utifrån till resten av buren. Dessutom har inte jag samma erfarenhet som dig av att det är problem med att ha burarna lågt, tvärtom fick jag in mycket mer snö i de övre burarna när jag hade flerfackare förr.

Slutsatser baserade på erfarenheter är också teorier… förhoppningsvis finns det någon slags erfarenhet bakom de flesta teorier annars hade de varit ganska värdelösa :P

Suskiv
1

#20 Samma med oss, de bar de upphöjda facken som blev insnöade. De nedre klarade sig bättre.