Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 566 ggr
Mo-Mo
0

Saltsten?

Vår 14 veckors dvärgvädurblandning slickar en massa. Han slickar våra fingrar när vi ätit chips ellet jornötter och våra kläder med. Och sen så slickar han upp saltet som kommer med våra skor in på dörrmattan och skorna. Varför? Behövet han en daltsten eller någon vitamin? Han får Oxbow Young Rabbit pellets 1/2dl på morgonen och 1/2dl på kvällen. Han äter dock väldigt lite hö, extremt lite skulle jag nog säga. Men han kissar och bajsar normalt. Och har lite pinnar utifrån som han gnager på ibland.

Lina R
2

De kan missbruka saltstenar, och har inte så stort behov av det eftersom de inte svettas… men i hans fall hade jag låtit han ha tillgång till en nån timme per dag. Han verkar vilja ha salt, så ge det till honom :-).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[Mi-rand-a]
0

Vet att många kaniner tycker om salt så tror egentligen inte han behöver saltsten men du kan ju alltid ge lite då och då och se ifall han minskar på sitt slickande :p

lovemysack
0

Eftersom de inehåller mkt salt i pellets så tror jag inte han behöver saltsten, men om du "tror" att han behöver de så #1 låt han slicka nån timme per dag!! ;)

mvh Moa.

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Mo-Mo
0

Tack för tipsen! Glad

Ska prova med en saltsten som han får slicka på lite varje dag och se om det hjälper :)

Har städat hallen och ställt upp skorna men det kändes verkligen inte bra att han slickade i sig saltet utefrån :S

tussen12
0

hade tillsatt lite salt i fodret, Uterstlite :)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story