Äcklad av oseriös avel!
Jag har som vissa kanske vet råkat ut för det mesta man kan va med om när det gäller oflyt med mina kaniner. Raserna det gäller är rex o satin Dvv! Den uppfödaren jag köpt av har sålt sjuka djur både till mig och andra! Det har även förekommit flera bettfel… m.m. Nu har de blivit så illa att jag blir äcklad av allt som har med rex och satinerna att göra! (jag drar inte alla över en kam men jag vet att mååånga har kaniner från just den uppfödaren) Jag vet att uppfödaren förnekar att hennes kaniner bär på defekter, och det gör mig såå frustrerad att hon säljer hur många kaniner som hellst till folk som precis som jag tog föregivet att de var friska och fria från defekter! Å jag blir så arg!!!
Fy! Det är ju en sak om uppfödaren inte vet om defekterna. och sen försöker åtgärda dem. Men att göra såhär?! Blir arg och ledsen för andras skull!
Om det är samma uppfödare jag kan tänka mig (skickat PM till dig) så kan jag hålla med dig. Det är sjukt hur dem avlar >.<
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Stackare, förstår dig verkligen. #0 #2 Totally agree! Finns en hel del oseriösa som avlar hur som helst och alltför ofta, det är så jäkla trist.
Svarat på några pm och jag skulle egentligen vilja skrika ut över hela världen vilka oseriösa pengakåta idioter dem är som struntar i kaninernas hälsa! Och dessutom hymlar för de stackars köparna som inget vet…! E man elak/omogen om man sprider information till andra om dem? Har sett att flera uppfödare (som även håller på med utställningsavel) köpt kaniner ifrån dem… E det fel av mig att varna dem och tala om att de måste vara mycket uppmärksamma på defekter och liknande? Jag vill verkligen att all skit som de håller på med ska komma fram!!!
#4 Om någon visste att det fanns bettfel bakom någon av mina kaniner så skulle jag bli jätteglad över att få veta det (hum, inte glad men glad över att få informationen!). Men allt handlar väl om hur man agerar när man får sådan information, vissa uppfödare stoppar huvudet i sanden och låtsas som att de inget vet och kör på och vissa tar inga risker utan säljer/tar bort de som riskerar att bära på defekt.
Ljustadalens kaningård
Nej, jag tycker inte att man är elak om man sprider det, dock får man ju inte göra det öppet på internet. Det handlar ju om kaninernas och avelns bästa, inte om att smutskasta folk.
#4 Ja, alltså man får ju inte gå och förtala folk i alla fall. Men du kan visserligen upplysa folk som köpt eller vet ska köpa i alla fall att dina bar på bettfel från denne uppfödare.
För om det är många som har fått bettfel av just denne uppfödare så borde det ju verkligen finnas en gräns, man vill ju inte avla in bettfel i linjer och linjer, det förstör ju generationer samt hälsan på djuren.
Bara aveln i sig uppfödaren tagit kullar måste jag erkänna är helt absurd. Känner med dig att man blir verkligen sårad för de som faktiskt kämpar genom att hålla bra standard och inte sätta allt till ett vinstsyfte.
Och som seriös uppfödare borde man verkligen ta till sig ifall de bär på bettfel.
4,5,6 fast jag har ju informerat båda uppfödarna och de fortsätter ju avla på samma djur… Så de e ju medvetna om defekterna!
#8 Måste bara fråga… Handlar det om en flera olika uppfödare eller en uppfödning där två personer är inblandade? Vet att fler har problem med en uppfödare där det är två personer inblandade, där förekommer bettfel med personerna blir väldigt elaka när de får informationen och väljer att inte agera "då de själva aldrig fått bettfel".
Ljustadalens kaningård
#8 Herregud, det är oansvarligt av uppfödaren att inte testa själv. De kan ju avla fram ungar, som de senare parar med någon av sina andra kaniner (de som inte är besläktade med varandra) och se själva ifall de får fram bettfel. Jag menar ifall de inte tror på dig är det konstigt att de inte ens testat det. Men som sagt det verkar vara i vinstsyfte när de ignorerar det.
Jag har även hört att det lättaste sättet att få fram de som bär på bettfel att se om det stämmer är att inavla. Vet att vissa gör så för att unvika bärare i sin Avel, de avlivar dock ungarna sedan, men då är de bergis.
#9 Jo, just nu sker det mycket Avel utan kontroll som du säger och det är så himla tråkigt.
I detta fallet är det en uppfödning med två inblandade och en uppfödning med en person som de samarbetar med… Dessa e ökända så jag tror att många vet vilka jag menar… Japp, "vi har aldrig haft bettfel på våra kaniner" den repliken har man ju hört… ;)
Aaah, jag förstår. Trist i alla fall.
#12; det är nog de man sett mest hos dem O_o
-' Malin Hultman
Vet att det är en annan "känd" uppfödare som har en kullbror till min hane som hade bettfel… Skickade ett mail till hon jag köpte av och frågade om den andra tjejen var informerad om att hennes har bettfel i linjerna, eftersom hon har tagit en kull på honom nyss… Får se vad hon svara…
Luckymoa, more snällt om du kunde PMa och förklara. Så jag vet vilka jag inte ska köpa ifrån :/
kan du pma mig med? Jag har tänkt köpa en Rex i framtiden, så skulle vilja veta vart jag inte ska köpa…
17, kan säga att deras kaniner finns överallt i både Sverige och Danmark så det blir svårt att undvika deras linjer!!! Men jag kan rekommendera proxima! Hon är ett säkert kort som vet vad hon pysslar med :) De flesta andra skulle jag vara väldigt skeptisk mot… Sorgligt nog…
Det finns några till men kolla upp dem NOGA!!!
#18 Tussilagons och Ljustads då?
20 vet inget om dem :)
Skulle gärna oxå vilja ha ett PM om vilken uppfödare vi talar om.
//Anna Thisell
Törnbottens Kaniner
https://tornbottenskaniner.com/
Jag med gärna! :) ha ett pm om vem det rär
#20 Tussilagons var seriös men avlar inte längre och Ljustadalens det är jag det :) Jag har tagit Tussilagons Dvv rexhane Truls på foder i två år så Louise har dessutom ingen hane att använda ;)
Jag har inte köpt in kaniner från ovan "nämnda" uppfödare då jag avlar för utställning och inte vill ha in wiener. Jag kan lika lite som alla andra garantera att det inte finns bettfel då jag tagit in många normalpälsade i min Avel och inte hunnit kontrollpara dem tillräckligt än. Men skulle jag få veta att det uppkommit bettfel på mina så skulle jag agera då jag själv absolut inte vill ha det. Jag har dessutom garanti på mina just av den anledningen, jag VILL veta vad jag avlar på och vill gärna att kaninköpare talar om om något inträffar som jag inte kunnat räkna med. Bettfel kan tyvärr alla få, men är man uppfödare så måste man ta ansvar för vad man säljer och avlar på.
Ljustadalens kaningård
#21 PM:at dig luckymoa! =)
Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning
Hallå, haha inte snällt att lämna oss i ovisshet. =/ Tror jag vet? Är det från uppfödare som finns i samma landskap som du >>> luckymoa?
Snälla, pm:a mig för jag kan för_länge sen_ha köpt därifrån även om det gudskelov är över två år sen.
26 vadå lämna oss i ovisshet? Får man inte gå ifrån datorn en timme eller vad???
#27 Jo, man får vara borta från datorn i två veckor också men jag blev väldigt nyfiken lixom. =) =) =)

Ok :) jag har pm'at tillbaka!
#24 Jo, vet ju vem du är. Och Louise vet jag mycket väl vem det är :)
#30 Hmm, vet du vem jag är? Och så får man inte säga till någon som föddes så nyfiken som mig ;) Vem är du då? Helt OT jag vet ;)
Ljustadalens kaningård
#31 Pmade dig :)
Väldigt bra att detta kommer fram i ljuset. Bra att du skrev av dig TS. Skriv mera. Är bara att hålla med och det är precis som jag trodde. Och listan börjar bli för lång nu… Ökända, ja det var ett understatement.
Har själv haft turen och införskaffat ett par djur från en av uppfödarna - eller där det är två inblandade - för drygt två år sen innan de började med rex / satin.
Det finns ingenting att gå i försvar när det gäller deras löpande band Avel utan kontroll, de skulle naturligtvis inte få bedriva Avel till någon överhuvudtaget utställningsuppfödare eller till kel eller nåt, och det bästa vore om sådant här inte fick förekomma.
Och jag tänker mest hur man får slut på eländet. Ett inte helt fel sätt vore nog se till att ryktet sprids ut ännu mer. Jag ställer gärna upp och jag vet fler. Eller snabbt tipsa länsstyrelsen som har i uppdrag att hålla rent, men det lär inte vara högprioriterat kan jag säga.
Varför inte typ skriva under en lista, våga trycka på, våga stå för vad man tycker. Fast visst, jag vet om att de kan vara riktigt otrevliga när de känner för det. Men det är dags att lägga ner. Uppfödningen en gång för alla. Åtminstone den ena av de (icke) nämnda har jag och flera med mig mkt dålig erfarenhet ifrån.
33 jag håller med i vartenda ord!
#34 Har svarat ditt pm så håller vi kontakten.
Även bra om fler kommer fram i ljuset som råkat ur för allt oseriöst som den ene eller båda uppfödarna står för tyvärr…
#33 Jag med, även om jag inte har personlig erfarenhet av att ha köpt kanin från någon av dessa. Den enda personliga erfarenhet jag har av en av dem är ett "hat-pm" med massor av otrevligheter på Facebook (från mamman i uppfödningen av två) ^^ Det visar lite hur de fungerar.
Ljustadalens kaningård
#35 Pm:ar dig om en annan som nog kan hjälpa till :)
Ljustadalens kaningård
36 pm'a. Gärna mej med!
Åh jag vill gärna veta vilka det rör sig om. Misstänker att våra kaninisars uppfödare inte riktigt sköter saker som hon borde…. Tack på förhand!
Jag skulle gärna också vilja veta. Kan inte skicka PM från mobilen så om nån skulle orka skicka till mig :)
Ni som vill veta, skicka till mig! Ja har fullt upp med att svara så orkar inte skicka ;)
TS ja jag blir också förbannad och det dom sa om hur du skulle inavla.. är ju inte ens rätt och då har jag ändå förklarat flera gånger på hur man gör det som bäst. att man tar samma linje en gång till o inte tar in en annan linje som de gör…
ja men jag är jätte sur på dom, de villa läxa upp mig om hur jag skulle avla osv och att jag borde läsa på om bettfel..vilket jag gör o har även frågat en massa andra uppfödare som höll med mig och sedan kan ändå dessa uppfödare gå och fråga mig hela tiden innan om vilka färger deras ungar var osv..
man blir ju så ledsen o arg på samma gång när folk bara sticker ner huvudet i sanden :(
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
42 ellerhur! Det "testparnings tipset" var de dummaste jag någonsin hört! Nu har jag förövrigt mailat henne å ventilerat mina tankar om deras uppfödning, så nu e jag tydligen en falsk j-vla idiot som snackar skit bakom ryggen och allt vad det var xD Hon skrev även att det e sorgligt att man kan bete sig så.. Jag svarade:jag tycker åxå det e jättesorgligt över att det ska gå till så här! Det förstör så mycket för dem som försöker bedriva en SERIÖS Avel!
Jag har erfarenhet av dessa uppfödarna. Inte genom Avel utan genom beteende på kaninerna i sig. Och en himla massa annat. Men det tar jag inte öppet..
-' Malin Hultman
#43 Du har ju rätt i alla fall XD
Vill tacka för informationen. :)
Vill tacka er andra för stödet! Blev nästan lite förvånad över alla som pm'a och frågade om det var dem jag pratade om :) Då e jag ju inte ensam om min uppfattning och åsikt om dem i alla fall! Synd bara att inte alla vet :( Förmodligen kommer de lära sig tids nog den hårda vägen precis som jag… :(
PMa mig!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Du får gärna berätta för mig med vem det är.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Ajdå, låter verkligen inte bra. Stackars kaniner! Blir helt mållös när jag läser sånt här!
PM:ade dig, har ju trots allt börjat med dvv-avel och vill ju undvika dåliga djur om jag får för mig att köpa satiner också, eller rexkaniner också för den delen, man vet ju aldrig med mig…
#49 Jaha, var det du som hade honom :D
Ja han är en helt otroligt trevlig kanin som vi trivs bra med här. Jag tänkte försöka få sonen att börja hoppa med honom till sommaren så får vi se om han kommer ihåg hur man gör ;)
Ljustadalens kaningård
#52 Jupp, på uppdrag av Lollo så hämtade jag honom från någon konstig människa, han var riktigt mager och hade världens jack i örat. Men han bättrade på hullet sen, nästan lite för mycket ;)
Hoppas han kommer ihåg hoppningen! Han hoppade med en fin marginal den lilla tid han tävlade =)
Uppdaterar lite nu… Ja kända att ja ville ta denna diskussionen med henne personligen, kändes mer… rätt eller vad man ska säga! Jag blev väl inte direkt förvånad över hennes reaktion… Så nu e jag enligt henne världens dummaste elakaste idiotiska falskaste m.m.m.m. Människa! Hon får väl tycka det så klart, jag vet ändå att jag har rätt i detta och på hennes starka reaktion undrar jag om inte hon vet det med, fast hon inte erkänner det! Hoppas bara hon inte sprider massa skit om mig nu, för att hämnas :/ Men men, kände att jag ville ta det även med henne "face to face" istället för att bara skriva här… Ja kan gå med ryggen rak i allafall! (eller vad de heter) ;)
#54 Jag tycker det är bra gjort av dig!
Eftersom folk har ganska bra koll på vilka uppfödare som är stenhårda med defekter och vilka som inte är det så tvivlar jag på att någon kommer ge dem stöd i vad de nu kan tänkas säga som "hämnd". Jag tycker det är oerhört viktigt att uppmärksamma sånt här. Som uppfödare borde man behandla sina köpare liiite bättre om defekter uppkommer, och framförallt ta djuren ur Avel. Det är trots allt kaninerna som drabbas hårdast av den här typen av oseriös Avel, tyvärr.
Det är inte kul att få hem djur som har bettfelsbärare i släkten, jag har själv köpt en sån (från en hoppuppfödare) och då står man där sen och känner sig grundlurad.
#54; Jag tycker det är sjukt att dem håller på som dem gör. Skulle dock inte förvåna mig om dem skulle sprida en massa för att få uppfödare på sin sida.
Det är iaf uppfödare jag aldrig kommer lita på igen..
-' Malin Hultman
Dubbel
Jag vet precis vilka du menar och jag kan hålla med till viss del (har ingen kontakt eller intresse med satin och rex men har hört och läst massa). Riktigt tråkigt och då har de ändå riktigt höga priser! :S Sen till er som vill ha pm på villa de är : ganska uppenbart så länge man känner till några som föder upp rex och satin. De är rätt stora och har VÄLDIGT många kullar hela tiden känns det som.
#58 Precis.
Och annars så är blommor fina…och ibland blå. Helt OT alltså ;) :)
Ljustadalens kaningård
#54 det är du inte ensam om, fick också en massa skit om att jag var helt okunnig o skulle allt ta o läsa på mig både de ena och det andra.
när det i själva verket var så att de kom till mig och frågade Vilken färg? är den osv osv…*suck*
#56 nej verkligen, fick ju några uppfödare på mig som är du 100 på att detta är sant, har du parat de, har du matat de rätt, det kan ju vara en skada osv..
men jag hoppas att dom måste sluta med Avel inom djurbranschen..
har även kontaktat folk som har köpt djur från de och många skriver att de har dåliga temperament, dålig kropp osv osv..sen fick jag höra om allt detta med bettfel också blir vi bara fler o fler känns de som :( verkligen tråkigt att bli lurad på detta sättet..fick ju även en erbjudande om att de ville köpa tillbaka mina kaniner för de vet om att de är 100% friska från bettfel osv så de tänkte avla på dom. kan ju säga att jag inte lät dom få kaninerna…
Känner desamma att man har blivit lurad och köpt icke okej djur.
Fast jag har köpt av två olika uppfödningar och haft oturen.
Kanin 1 har väldigt dåligt imunförsvar och höll på att dö av kaninpest vaccin, Stor inavel kanske ?tanke på inavel i stammen , dåliga tänder som måste hållas kontenuerligt fixade, och problem med ögonen, veterinären försökte spola rent tårkanalerna när hon var sövd men gick knappt. :( blir så beviken av det köpet för 1000 kr.
Kanin 2 Otroligt ofrächt hos uppfödaren,Kaninungen som jag fick med mig hem var mycket mager och liten. Kunde inte ens äta pellets då hon blev dålig.Dagarna gick och jag tog henne till vet och konstaterades att hon hade fullllt med mask.Men uppfödaren neka att de kom från henne :( blir så less på sånt.Även ett dyrt köp där.
Den enda kaninen jag har som inte har haft något är zooaffärskanin.
Känns helt hemskt nu - jag har ganska nyligen köpt flera kaniner från dom helt ovetandes om detta! Nu sitter jag här och funderar på vad jag ska göra, ska man ge bort alla dessa kaniner till någon som bara vill ha kelkaniner eller vad göra?
Som tur var verkar iaf alla mina pigga och friska så här långt…
//Anna Thisell
Törnbottens Kaniner
62, å jag e så ledsen för din skull! :( :( Var i liknande situation och till sist när jag började inse hur läget var, visste jag varken ut eller in… :( Önskar dig all lycka!!! Uppdatering i tråden igen, fick ett mail igår där hon berättade att hon läst denna tråden! (och vad jag var förnågot ska jag nog inte skriva här) ;) Jag har hållt ev vuxen och mogen nivå på mina mail till henne, men hennes har verkligen sjunkit till dagis nivå… Men ja tycker det var bra att hon läst den, för då ser hon ju att jag inte e ensam om att tycka som jag tycker och varit med om vad jag varit med om! Trodde ju ett bra tag att jag hade superotur, men med så många som har varit med om samma saker KAN det ju inte handla om otur! Synd bara att hon inte kunde läsa alla mina pm (ca20st) nästan alla började så här: E det "hmmhmm" du menar? Jag svara de henne även att jag hoppas verkligen att hon tar till sig detta! Det sista hon skrev i mailet var "skrattar bäst som skrattar sist!" Hon får tycka vad hon vill, det är ändå jag som kan gå med huvudet högt ur det här!
#62 Om du har tid och lust´kan du ju spara avkommor och inavelspara. Annars så vet jag inte :'(
62 inavels para då isåfall i flera generationer för att vara på säkra sidan! Personen i fråga tyckte att jag skulle testpara en som bar på bettfel med en normalpälsad för att se om det dök upp bettfel… Det enda som händer då e ju att ungarna i kullen återigen blir bärare… Resonerar man så så e det ju inte konstigt att det dyker upp bettfel! :/
#64, 65 Inavelspara - menar ni då far/dotter, mor/son?
//Anna Thisell
Törnbottens Kaniner
Hoppas att sagda uppfödare tar åt sig på ett bra sätt och inte fortsätter förneka att det faktiskt kan finnas fel hos djuren.
Ser på en viss facebook grupp att de har reagerat iallafall.
#66 När man inavelstestar så brukar man para den man testar med sin avkomma. Om vi exempelvis vill testa en hane (Kalle) så parar man honom med sin dotter. En hona sparas som paras med hanen Kalle igen osv. Tyvärr så kan man inte veta till 100 att linjen är fri även om det inte uppkommer några fel. Slumpen kan avgöra ibland :/
#67 Vilken Facebookgrupp? Hur har de reagerat, blivit arga(re)?
Ljustadalens kaningård
#68 Tack!
//Anna Thisell
Törnbottens Kaniner
67 dessvärre så anser de ju bara att alla snackar skit för att vara elaka och förstöra…Så e det ju givetvis inte….
så ja tror inte att de blir någon förändring eller att de tar åt sig 
55, tack för dina fina ord! :) Jag har funderat lite och e faktiskt inte ett dugg rädd för att hon skulle försöka smutskasta mig! Eftersom hon e såpass ökänd så e det ju ingen som kommer lyssna på henne ialla fall! :) Förövrigt så fick jag 31 (!!!) pm här på kif igår angående denna uppfödaren! :O Bara det säger ganska mycket…
#67 de tar inte åt sig..iaf inte via de meddelandet jag fick..
har även sparat mina konversationer med dessa uppfödare i ett dokument..
Vad är det för facebookgrupp ni pratar om? :)
Fb gruppen är nog en sån här "vi som älskar kaniner" eller "allt om våra kaniner" de är med i nån av dom :) om det inte är någon särskild grupp för satin och rex.
#68 I gruppen "Satiner och Satinrexar" tror jag det var.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#74 en lade ut bilder på dvärgvädur rex/satin gruppen på fb om bettfel. men de ser ut att vara borta nu.
Det är "satiner och satinrexar" jag menar. :)
Du som har skäl att tro att det här handlar om din uppfödning. Du som omtalas i och mellan raderna och kanske redan gjort det eller närsomhelst börjar inse att du bör ta åt dig. För du läser tråden? Men skriver inget själv.
Det är mänskligt att fela. Gör vi alla. Även min egna uppfödning som är så supernoga med mina kaniner och egentillverkade specialbostäder så händer det att det blir nån liten miss och fel ibland. Kanske så litet som med nåt gångjärn som under transport blir till fara om det inte blir surrat tillräckligt. Det räcker och har hänt och kan bli en fara. Som sagt, mänskligt om man felar litegrann nån, ett par gånger inget konstigt. Mänskligt ändå.
Men om det rullar på av fel och fel och brister och defekter m.m. och det bara blir värre och värre och man heller inte står för det - hur tänker man då som uppfödare? Jag har läst i dagbok hos en av uppfödarna att du den 2:a april i år hade tankar att lägga ned uppfödningen helt. För att det var för mycket annat runt om. Varför la du inte ner? Det var väl ändå dags? Och du ångrar väl ändå nu att du inte gjorde det?? Har du ryggrad att stå till svars och inse att det du håller på med gör så att många far väldigt illa. Både djur och människor. Och jag tycker även det då är dags att lägga ned dagisnivån. För du borde bara lägga ner.
Tack till ämnesraden "behöver skriva av mig" på kaninifokus, riktigt bra att <
Har du ryggrad?
Hejsan allihop!
jag blir för det första helt ställd utav det ni skriver!!
varken jag eller min mor har sett några bettfel på våra kaniner?
inte heller har någon köpare kontaktat oss och sagt att dom fått någon med betfel på är en blåzippa…
Jag vi har många ungar men det är för att vi oftast får stora kullar.
vi har inte heller en och samma hona i aveln i mer än ca 2 år..
Vi har också hört att Devil bär på bettfel men vi har själva inte fått en ända med det, då skulle vi självklart inte fortsätta med dem linjerna.
Moa har jag pratat med en himmla massa idag.
dem kaninerna hon fick men bettfel och dom som dog var ju inte ens från vår uppfödning!? förutom en som dog.
du har desutom flera st från oss som är jätte fina och du är nöjd med dom.
ja har till och med erbjudigt mej att ta tillbaks dom men de var du ju inte så sugen på..
sen så blir jag riktigt ledsen när ni skriver att ni även pratat med mej (fia) vilket ni inte har. Och att vi inte är måna om våra kaniner.
jag är mer ute än inne och älskar mina kaniner.
Är det någon som har en blåzippa hemma eller har haft med bettfel??
Vill gärna att alla ni som köpt "dåliga" kaniner utav oss skickar ett "PM" här till mej eller ringer mej för att det var såhär hade jag aldrig i min vildaste fantasi kunnat ana att de vart!!
// BLÅZIPPANS KANINER
79 "dem kaninerna hon fick men bettfel och dom som dog var ju inte ens från vår uppfödning!? förutom en som dog. du har desutom flera st från oss som är jätte fina och du är nöjd med dom. ja har till och med erbjudigt mej att ta tillbaks dom men de var du ju inte så sugen på.." De som fick bettfel hade era kaniner i linjerna… De som var sjuka köpte jag av er,sen om de kom från en annan uppfödare tycker jag inte har någon betydelse! Man säljer inte sjuka och utmärglade djur! Dessutom så fick jag inget h bevis på honan som var som ett skelett så ja vet ju inte vart hon kom ifrån… Jag har tre från er kvar, en tyskimport som jag knappt har någon stam på, två ungar som jag inte fått något H bevis än på! jag skrev till dig att jag funderar på att lämna tillbaka dem OM de visar sig att devil finns i h beviset! Vilket jag e ganska säker på att han gör…
LÄSTE FEL! Moa funderar på att lämna tillbaks om jag förstått rätt
Du visade mej bara 1 härstamnings bevis och då var en kanin från oss utav 4 olika uppfödare, tycker det bara är konstigt att du kan veta att de kommer från oss då?
dom andra vet jag ju inte vad dom är efter..
Hade vi vetat att dom var sjuka på något sett så hade vi ju naturligtvis inte sålt dom.
honan som du fick hade bara mellan landat hemma hos oss och suttit med hanen den stunden, det informerade min mor dej om innan du köpte henne och då vart det inga problem. ungen kom från en stoor kull och var minst hela tiden det fick du också uppgifter om innan.
Devil finns inte i deras härstam nej. jag har som sagt dom här och har kollat.
som jag sjkrev förut så är det konstigt att du skriver att vi har sjuka kaniner men du vet ändå inte om du vill bli av med dom.
det har blivit en himmla hysteri över devil då någon lagt upp en bild på en kanin med bett fel och säger att den är efter devil. det är ju bara något vi hört och inget vi vet säkert..
Tycker det är sorgligt att ni säger att vi mass avlar och att våra kaniner har det dåligt.. har någon utav er vart inne i tex kaninstallet?
81 Fia, både den sjuka ungen och den honan var skelett när de kom hem till mig… Det kan man INTE missa!
Har egentligen inget med det här att göra… men även om ni bara har era honor i två år i aktiv Avel så spelar det ingen roll (det säger inget), det är antalet kullar under den korta tiden. :) 1 kull per år på en hona i 4-5 år är ingenting i jämförelse med 4-6 kullar på två år (ingen aning om hur många kullar ni tar på era honor DOCK) :)
#83 För att också lägga mig i. Hur täta tycker ni är som maxkortas tid efter en kull? Alltså efter den redan fått en kull hur pass nära tycker ni man tidigast kan para om? Alla synpunkter tack och för och nackdelar.
Jag kan tänka mig att för täta kulla kan leda till att mamman till slut inte orkar med kroppen pga dålig återhämtning och inte lyckas trycka ut ungarna och därmed dör om inget kejsasnitt görs. Av misstag hände detta en katt som fick en kull ypperligt tätt, hon var jättenära att dö pga detta, därför är jag också lite emot för täta parningar då jag inte skulle våga chansa pga riskera.
#84 efter ett halvår tycker jag. 1 kull per år eller max 2 kullar per år och sen ett års vila innan nästa.
#84 Jag tar hellre två täta kullar (honan paras så att hon får ungar när den första kullen är ca 10 veckor gamla) än en på vår och en på höst. Mest naturligt för honan att få ungar på vår/tidig sommar och sen får en lång vila till nästa vår. Dessutom är det lättare att sälja de som inte ska behållas om man inte parar på hösten. Sen ska man ju endast para om honan är i bra kondition för att få en kull, oavsett hur tätt eller sent inpå första kullen det är. Och om honan fått en stor första kull så kanske hon behöver vila längre.
Ljustadalens kaningård
#86 Tackar för svar. Har både i tankar för och nackdelar just nu jag funderar på. Det är just det är att för tätt kan öka förslitning, men väntar man så måste honan producera mjölk igen.
Men det är bra att höra erfarenheter av täta parningar. Har det gått fel någongång för er som parar så tätt?
#87 För mig har det aldrig gått snett, men jag parar heller aldrig om jag inte är säker på att hon har alla förutsättningar för att klara av att få en till kull :)
Ljustadalens kaningård
#88 Låter bra det. Nej, det förstår jag, skulle jag inte heller göra :)
#87 Har inte själv parat tätt men köpte en parad hona i höstas som hade parats när hennes dåvarande ungar var 3 veckor - hon ville då inte ta hand om sina ungar mer utan uppfödaren fick nappa upp dom resterande tid… Nu får hon iaf ett välförtjänt uppehåll och vila från att vara mamma.
//Anna Thisell
Törnbottens Kaniner
#90 Ja, det är ju också en risk med täta parningar, att det blir för jobbigt för mamman att ta hand om allihopa.
#91 Det brukar gå bra, i de allra flesta fallen. De är som sagt gjorda för att få kullar tätt.
#91 Tog oxå en tät kull i somras på min rexdvv hona, hon fick en enda unge första kullen (brukar få ca 4-7 st) men tänkte åldern o så kanske har gjort sitt ( fyllde 3 år i aug). Testade dock att para om henne när ungen var 3 v och hon var villig. Dock började hon jaga/hunsa ungen när den ca 6 v ( ca 1 v kvar till födsel), så fick sära dem. De fick rejält med mat/grönt så tyckte det lite konstigt att hon- mamman eg gjorde så (?).. brukar vara en prima mamma annars. Så var lite ångestfylld inför kullen o tänkte det nog hennes sista nu.. Bidde 4 tjocka krabater som hon skötte galant. 2 bor kvar, dottern tsm mamman
Hmm, vad hände med denna tråden egentligen? :P
#94 Sorry,
halkade visst iväg lite..
Nej man ska inte sälja kaniner i dåligt skick moa, det var otroligt onödigt utav oss och vi ångrar det fortfarande! Sorry än en gång
vi tar 2-3 kullar per år per hona vissa får inte ens de, vi har en del honor och byter ut regelbundet just så att honorna inte ska bli förstörda eller må dåligt på något sett.. många honor har detta året fått väldigt stora kullar, ska vi nacka allt över 4 ungar per kull eller hur vill ni att vi ska göra? + att vi är två st som föder dessutom är min mor sjukskriven och jag mammaledig så vi har all tid i världen att lägga på våra kaniner, vi kan därmed ha några mer djur och därmed få mer ungar än dom som jobbar heltid och kör 3 ungar fram och tillbaks på diverse aktiviteter.
vi har ju uppenbarligen sålt dåliga kaniner men då har vi försökt lösa det så gott vi kunnat och sett till att den drabbade fått nya kaniner. och dom flesta som köpt kaniner utav oss verkar faktist nöjda och det är jävligt tråkigt att ni som skriver här är så missnöjda med hur vi sköter och avlar på våra kaniner. Vi vill att alla kaniner vi säljer ska vara friska och vara trevliga djur som köparen ska uppskatta att spendera tid med. önskar att våra kniner var imuna mot sjukdommar men så är tyvärr inte verkligheten
Vi kan ju inte avliva alla våra kaniner efter devil bara för vi hört ett rykte om att han lämnat bett fels ungar. ska man tro på allt som står på internet så hade man ju inte kunnat göra någonting alls. och som jag skrivit innan så har vi inte upptäckt några bettfel på våra dvv.
Att någon har fått kanin med dålig kropps form (kantig och snipig) ja va ska man säga, vi kan tyvärr inte bestämma vilka som ska bli runda och vilka som ska bli kantiga även om vi gärna hade vetal. när det gäller lynnet så ska ju vara bra annars får man byta, men det kan man ju tyvärr inte heller garantera ska vara på topp på alla kaniner.
Pris mässigt så har vi inte vad jag sett legat högre än någon annan med så fint tecknade satiner och eller satinrex så det förstår jag inte heller? vi har även fått sålt alla så så jäkla dyrt kan det ju inte vart..
Vi gör inte detta för att tjäna pengar utan för att kaninerna gör oss jäkligt glada, man kan ha en riktigt skit dag och direkt när man ser kaninerna så är allt som bortblåst. kaniner och djur över i huvudtaget är vår terapi. tror inte heller att man skulle orka med allt som det innebär att ha ganska många kaniner om man bara gjorde det för att tjäna pengar… vi kan inte ens vara hemmifrån en dag!!
Alla behöver inte gilla oss och vi behöver inte gilla alla men man behöver inte bete sej illa hot varandra för det. Tyck att vi är "konstiga människor" som är totalt sopprena i skallen men säg inte att vi tar illa hand om våra djur för det är dom som ger en stor del utav glädjen i våra liv!
Vi är trevliga och snälla människor men om någon beter sej illa mot oss så kan man inte vänta sej att vi bara tar imot, det tror jag några utav er märkt att min mor lätt exploderar om man skriver något som kan uppfattas väldigt otrevligt. sen så är allt absolut inte alla andras fel, vi har gjort våra misstag och lär oss efter dom.
önskar också att om det är något man vill ta upp med en person så ring ist för mail och sms, det är så jäkla lätt att man kan ta saker fel när man inte hör tonläget i ord och meningar.
Det ni skriver om min mamma kan jag knappt sätta ord för, jag blir så arg och ledsen så jag vet inte riktigt vad jag ska ta mej till, visst hon har ett temprament som heter duga och hon skriver idiot säker när hon är arg till personen i fråga men det ni skriver om henne får mej att må fysiskt dåligt!
Eva är inte en perfekt människa men hon är världens bästa mamma, mormor och vän som ställer upp för sin familj och sina vänner i vått och tort så det ni skriver bevisar bara att ni inte har en jävla susning om vem hon är och hur hon är!
Har inte heller fått ett enda samtal eller mail utav alla er som var missnöjda… undra varför??
vad vore livet utan snedsteg, förmodligen väldigt tråkigt och jäkligt lätt!!!!!
Kan okcås tillägga att vi inte sysslar med idiotprat på varken internet eller telefomn så ni behöver inte vara oroliga att vi ska försöka "få andra uppfödare på vår sida"
Känner inte till vem Darnolf är eller vilken uppfödare vi pratar om här, men jag vill bara tillägga att detta stycke i inlägg #96:
"Att någon har fått kanin med dålig kropps form (kantig och snipig) ja va ska man säga, vi kan tyvärr inte bestämma vilka som ska bli runda och vilka som ska bli kantiga även om vi gärna hade vetal"
Roade mig en hel del. Varför föder man upp kaniner om man inte ens vet hur man väljer avelsdjur för att få fram eller få bort en viss egenskap? Jag bestämmer vilka som ska bli runda genom att inte avla på kantiga kaniner. Och om det dyker upp en riktigt kantig en i en kull så påpekar jag tydligt felet för en eventuell intresserad köpare (men förmodligen säljer jag den inte utan den får bli mat).
Samt att detta stycke:
"många honor har detta året fått väldigt stora kullar, ska vi nacka allt över 4 ungar per kull eller hur vill ni att vi ska göra?"
Pekar på att Darnolf med mamma har tagit för många kullar samtidigt, och inte är villiga att ta ansvaret för det. Innan man gör parningen måste man planera inför att det kan bli stora kullar, och inte göra fler parningar innan man vet vad man ska göra med de som har fötts. Om man inte är bekväm med att slakta överskott så ska man inte avla fram så många ungar. Ansvar heter det. Uppfödarens ansvar.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#96 Tycker 2-3 kullar/år är för mkt om de får så stora kullar som du säger… men men :) Såg t.ex. att en av era honor hade 13 ungar, visst hon klarade det med de flesta tar bort iaf. 4-6 st eller hittar surugatmammor. 13 är väldigt mkt och påfrestande.
Ja, om man får många ungar i första svängen är det ju vansinne att para om honan innan man fått sålt alla ungar man vill bli av med….
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Men för att se det på ett positivt sätt:
"Ibland måste man gå in i väggen för att det ska bli bättre."
Darnolf, se det som ett tillfälle att göra er av med de avelsdjuren som är dåliga (misstänkta bettfelsbärare, de med dålig kroppsform), ligg lågt ett tag och sälj inga ungar alls nästa år, utan avla bara fram bättre avelsdjur för er egen skull. Enda sättet att bli av med sånt här "tjafs" är att ta i med hårdhandskarna för att rentvå ert uppfödarnamn. Bort med bettfelen! Avla enbart för egen skull i ett år.
Nästa år, efter att ni har visat att ni är seriösa och inte föder upp för att tjäna pengar, så ska ni nog se att kaninvärlden är väldigt förlåtande :). Man får alltid en till chans!
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Nu är det så att vi inte INTE föder upp med stamtavla eller för utställning och bara för att föräldrarna är bulliga så betyder inte det att alla ungar blir desamma. Dessutom så väger kaninens sätt att vara över utseendet. Vilka problem ni måste ha om ni stör oss på våra kaniners utseende.. Som jag skrev så får inte alla honor 3 kullar per år. Det beror på hur stora kullar det blivit och hur honan är i hullet. Vi behöver inte bevisa något alls för er då ni tydligen bara stör er på saker ni inte vet någonting om tex hur många honor vi har och hur stora/många kullar varje hona får per år. Och nej vi kommer inte slakta våra underbara kaniner bara för EN människa säger att devil lämnar bettfel då vi inte mört någonting utav det alls, vill inte ni köpa kaniner från oss så är det ingen som tvingar er. Och oansvarigt att inte ta dö på ungar om kullarna blir stor.. Fy va grisigt, vi stödmatar och ger en jäkla massa extra till dessa ungar och honor. Vi har fått sålt alla våra ungar lina så vet inte riktigt vad du menar med att det är vansinne att para om med ungar kvar!? Efterlyser alla er som skrivit här att ni fått skit kaniner utav oss få fortfarande ingen hört av sej.. Jag tror jag har fått sagt det jag vill och ni tycks ändra er ang vad ni stör er på hela tiden.
Det var ju du som tog upp det - jag föreslog att inte ta så många kullar. Samt att veta vad man håller på med. Det går visst att avla fram bättre kroppar, detharjag själv gjort på mina wz hermeliner. Men om ni inte avlar med nån målsättning att kaninerna ska bli finare, och säljer massor, så antar jag att ni har tillstånd för denna verksamhet?
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#102 Ja det undrar jag med… Föder man upp så pass många kullar utan större mål än att få fram söta kaniner i så udda färger som möjligt, för att de ska sälja bra… Då börjar det nog mer handla om företag än hobby.
Inte bara när det gäller Darnolf/Eckersberg, utan alla större uppfödare av satin/satinrex i diverse wienerfärger. Särskilt de som tar 1000-2000 per kanin, ingen kan ju påstå att det inte görs i vinstsyfte?
Sen ska tilläggas… Det där med oseriös Avel är ju mycket en tolkningsfråga. Det finns nog de som tycker att jag bedriver en oseriös kaninfabrik/massavel eftersom jag har så "många" kaniner (ca 25)
Gällande Darnolf/Eckersberg så har jag noll koll på hur deras Avel ser ut. Dock har jag hört en hel del negativt och rykten senaste året, och helt taget ur luften brukar det ju inte vara om man hör det från många olika…
#101 Jag tror att många stör sig på att ni verkar massproducera kaninungar utan att man sett att ni har en plan för det. Avlar man enbart för sällskap och vill ha lite söta kaniner så behöver man inte ta kull på kull på kull för det, då får man lätt känslan av att man gör det för att tjäna pengar (och då behöver man ett företag i ryggen…). Hur många kullar har ni tillsammans fått i år och ur hur många av dessa kullar har ni sparat? Du behöver inte redovisa svaret här men det kan ju kanske få er att tänka till? Om man dessutom inte bryr sig nämnvärt om informationen att ens kaniner kan bära på bettfel utan bara avlar på, ja då får man också känslan att det är pengarna som är intressant.
Och läste i #96 att så många har problem med din mamma och att ingen av oss vet hur hon egentligen är… Naturligtvis är det väldigt få av oss här som vet hur hon är privat, men den bild som jag och många andra har fått av henne som person är inte smickrande. Skickar privata meddelanden på Facebook och kalla människor hon aldrig ens konvercerat med för "pucko" då hon inte gillar det man skriver (då hon tydligen tar åt sig!). Min 5-årige son har lärt sig att man inte kallar folk för öknamn… Jag hade inte en enda ond tanke om henne innan dess (kände inte henne ju), men nu har ju även jag fått smaka på hennes "gräsliga humör" och fått min bestämda uppfattning om henne. Men jag tror på karma, så… ;)
Ljustadalens kaningård
96 Som jag skrev till dig i sms så råder jag dig till att "gå isär" med din mor och skaffa en egen uppfödning så slipper du dras med i din mors nersvärtade
Avel. Skaffa helt nya avelsdjur med andra linjer och kanske ett eget mål att nå fram till? Detta e bara en tanke från min sida. men jag tror att det hade varit bra för dig.
Som jag skrev i smset, Skriver detta i all välmening!
#105 Det var ett bra råd. Jag skulle inte vilja dela uppfödning med en som lätt blir arg och kallar folk för idiot osv, det ger inte ett seriöst intryck.
106 exakt! det mamman kallat mig va inga fagra ord kan jag säga.. Och det verkar ju som att man e långt i från ensam att blivit det åxå…
#101 "Och nej vi kommer inte slakta våra underbara kaniner bara för EN människa säger att devil lämnar bettfel då vi inte mört någonting utav det alls," Man behöver ju för guds skull inte slakta kaninerna för att en släkting bär på bettfel… At ta ur dem ur Avel är en bra början, och kastrera dem. Och när någon berättar för er att en kanin som ni har släktingar till (om jag förstår det rätt) har gett bettfel bestämmer ni att denne ljuger? Troligtvis vet inte ni vad bettfel innebär om ni gör detta otroligt oseriösa beslutet. Jag har själv haft en kanin med bettfel, och jag lovar att det var skitjobbigt rent ut sagt. När en kanin får bettfel måste den antingen avlivas eller få framtänderna utopererade. Det finns varianter där man klipper tänderna, men de verkar inte vara särskilt hållbara. Att göra en operation är dyrt, jag fick ändå ett bra pris när jag betalade 3 laxar. Och då räknar jag inte med den 3 h långa resan. Ni beskriver ju själva hur mycket kaninerna betyder för er, varför utsätter ni dem och deras avkommer för denna risken? Det är inte speciellt seriöst.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
#105 Håller också med! Du Fia (?) låter mycket trevligare att ha att göra med än din mor, så du skulle nog ensam kunna driva uppfödningen.
Ljustadalens kaningård
#109 Den var bra, skriver under på den.
#96 "Har inte heller fått ett enda samtal eller mail utav alla er som var missnöjda… undra varför??" -Jo, du hade kunnat fått 17 pm, mail, samtal och sms om inte VINTERN snöade över bl a mig i KAOS och flera med mig sista två dygnen. Så man får välja vart man lägger energin. Och att det för min del handlar om din mor och att det för mig ger NOLL att gå in i kommunikation med en människa som är SÅ otrevlig att det inte är idé att lägga ned energi på saken. Så det är inte så konstigt du inte hört från mig, mer än att jag faktiskt skrivit kortfattat och koncist här i tråden vad det handlar om. Så alla trådinlägg i denna tråden från mig säger nog det jag behöver säga kan jag säga.
Så närmsta veckan blir det: ved, ved, barnen, ved, mina kaniner, mina barn, mina kaniner, vatten, vatten, snöslunga, skotta och säkerställa tills våren nån gång…
Du Darnolf har jag haft rätt trevlig kommunikation med för några år sen, men i övrigt kan jag bara hänvisa till #109
Om någon skulle PM:a mig vilka uppfödare vi snackar om vore det snällt, tänker nämligen köpa satindvärgvädurar i framtiden och vill då undvika att få ifrån dem.
Hälsningar Amanda och kaninerna
#111 Det står i #79 längst ner.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#101 du behöver ju inte ljuga :/
jag vet folk som har mejlat/pmat er om eventuella bettfel osv och ni vill köpa tillbaka kaninen (snällt) men att sedan skriva att man vet att det inte är något fel på kaninen och avla vidare (inte bra)!!
sen om man vill kolla på eventuella defekter så skall man ta son-dotter och mor-son parningar. sånna hära linje avlen är bra på att se om det finns defekter men det kan krävas mer än 1 parning/kull för att veta mer säkert. sen är det inte så trevligt att få mejl otrevliga mejl för ingenting..
Alla är vi barn i början, både med den dära färg-genetiken, defekter o hur pälssorter ärvs vidare..
Det kan nog vara lätt att det går överstyr , tappa kontrollen om man för många kaniner o kull på kull.. Finns dock efterfrågan kanske det lätt att köra på..? Dock är det viktigt med öppenhet och att lära sej av andra/ ta emot kritik för att kunna o våga gå vidare o förbättra sina djur på alla sätt. Utseendet el "exclusiv pälssort" kan aldrig bli vinnande över hälsa/sjukdomar el temperament tycker jag.
Målet är väl friska, trevliga och vackra djur. Defekter är ju så trist o det vore ju underbart om alla uppfödare av både kel o utställning-djur testade linjer o spec av importer då man inte vet så mkt om deras bakgrund. Bettfel är ju tyvärr inte så helt ovanligt, finns ju även i "fina" (läs efter champions), tyska normalpälsade dvv-linjer..
Själv blev jag drabbad av någon slags urindefekt i min pyttelilla satin-grupp som slog benen av mej nästan, vågar inte ännu köpa nya inköpta/import-linjer .. Linjeavel var för mej för nga år sen otänkbart nu är det på det sättet jag tar mej fram, försiktigt 
krusbodatorpkaniner
#114 Sanna och kloka ord - äntligen!
Själv är jag en sk nybörjare i detta med kaninuppfödning men har åtskilliga år bakom mig som hunduppfödare. Det är få uppfödare förunnat att få fram 100% felfria kullar gång efter gång - även solen har sina fläckar!
Det viktiga som verkar glömmas bort låter det som, är att alla uppfödare har väl eg. samma mål - friska, fina och trevliga kaniner. För att nå dit måste ärlighet och öppenhet vara ett av ledorden!
Tror även som #114 skriver att bettfel inte endast är den nu utpekade uppfödningens problem, finns säkerligen andra uppfödare som drabbats. Och efter att ha arbetat som djursjukvårdare i mer än 8 år så vet jag mycket väl vilka problem det ger djuren som inte har korrekt bett… Det som räknas är väl som säkert alla kan hålla med om hur man hanterar om man nu misstänker att man har en linje med bettfel.
Att förkasta en hel uppfödning och ropa ut den som pestsmittad är kanske inte den bästa lösningen? Nej fram för en större öppenhet, samarbete istället för prestigetänkande mellan samtliga uppfödare - det skulle gynna dom vi ju alla bryr oss mest om, våra kaniner!
//Anna Thisell
Törnbottens Kaniner
#106 / 107 En sanning med många superlativ. Rätt många eller väldigt många har blivit uppretade allteftersom. Och handlar om rätt många olika orsaker till att man lyckats få ovänner. Så inte det att vi ändrar oss hela tiden på "vad vi stör oss på", enligt Darnolf, utan där har väl varit lite för många olika saker som inte fungerat.
Många är bra upptagna med sitt 24-timmarsliv för att slänga sig på telefon eller sända personliga mejl som efterfrågats, eller jag skickade mitt hittills sista hösten -11 och varför prata med en vägg…men jag och flera med mig har stöttat luckymoa i och med att man känt igen sig på ett eller annat plan. Jag är inte alls drabbad på det viset, utan d var lätt att släppa för stunden och gå vidare. Fast jag medger att illa behandlad det är vi fler som har blivit.
- Helt uppenbart och bara löjligt att försöka skumma över…
#114 Bra talat Elisabeth!
Ljustadalens kaningård
107 Självklart handlar det ju om att vara öppna och hjälpa varandra i all Avel! Men uppenbarligen så e det ju inte alla som e mottagliga för det, utan ser det som skitsnack om de skulle dyka upp defekter….
Håller med om att ni borde ha tillstånd/företag för ni har så många kullar och måste tjäna en del… ni behåller inte alltid kullarna om det inte kommer någon fräck färg typ? Att enbart satsa på temperament och inte kroppsbyggnad öron osv är lönlöst för det finns så sjukt många kaniner med ta temperament OCH bra kroppar etc. Just dvv rex och satin är väl ett skit bra projekt att förbättra öron huvud och kropp? Det finns inte många fina sådana i Sverige och det är ju relativt lätt att blanda in dvv korthår som utvecklats och kommit längre… Dvv rex satin är ju ofta smala kantiga och tunna öron och smala kinder… Så ska dvv inte vara enligt standard. Bara para för färg och tecknings skull är onödigt kan JAG tycka. Det är inte prio…
Hej! Är hekt ny på iFokus och undrar över den här Devil. Var kan man vända sig för att få veta mer om honom? I hur många led bakåt är denna gen en verklig fara om det inte syns på avkommorna? Stämmer det att han har bettfel?
#120: Bettfel ärvs enbart vidare om en eller båda föräldrarna är bärare av denna gen. I en kull mellan en bärare och en ikke bärare brukar det komma någon bärare.
Finns bättre förklarat om bettfel i denna artikel: HÄR
Det är alltså inte helt säkert att en kanin i samma led som en bettfelsbärare alls bär på bettfel. Men för att vara på säkra sidan med detta skulle man nog linjeavla för att se till så att man inte avlar vidare på kaniner som bär på en "sjuk" gen.
En kanin med dubbel uppsättning "sjuk" gen får då synligt bettfel.
Du borde kunna få mer info om honom om du kontaktar uppfödaren.
-' Malin Hultman
120 han har inte bettfel, men han har gett bettfel med tre ölika honor! Alltså är han bärare av det…
Får man fråga i vilken del av Sverige just denna uppfödaren befinner sig?
våstragötaland tror jag de blir
ok, tack! Inte i närheten av mig iaf..
*följer*
Följer oxå då min hona har denna uppfödningen i sin stam…
Intressant och veta då även jag är nybörjare på Avel!
Är inte bettfel recessivt (visar sej endast i dubbel uppsättning)..? då skulle alla 3 honorna som fick kullar med denne misstänkte bettfelsbärarhane vara bärare av bettfel alla 3 om det stämmer..? är inte det rätt osannolikt..? alt är ju förstås att honorna släkt/samma linje..
128 han kan ju vara parad med många fler honor, fast att det bara visade sig med de tre… De vet man ju inte… Och som du sa, det kan ju mycket väl vara tre honor med samma linje! Om jag har förstått rätt så e det uppfödaren som har gått ut med den infon och varför skulle hon göra det om det inte e sant?
#121 / 128
Bettfel är recessivt. DNA och gener funkar så att man alltid har två uppsättningar. En kanin som bär på bettfel har en uppsättning fina tänder och en uppsättning bettfel, det är de fina tänderna som syns.
Två föräldrar som är bärare av bettfel kan alltså ge ungar enligt schema nedan: (Ft = Fina tänder, Bf = Bettfel)
Ft Bf + Ft Bf =
Bf Bf: 25% av ungarna får synligt bettfel, två uppsättningar
Ft Bf: 50% av ungarna blir bärare av bettfel, en osynlig uppsättning
Ft Ft: 25% av ungarna får fina tänder, ej bärare
Teoretiskt. Snälla rätta mig någon om jag har fel jag räknade i all hast nu. För flera år sedan när jag importerade från Norge råkade jag ut för bärare, och fick sälja en hane + en hona till kel. Båda bärare. Ingen av dem gav bettfel vid parningar med andra, dock fick de synliga bettfel hos ca 25% av ungarna när de själva parades med varann.
Det är lite småkrångligt att räkna på så jag kan fatta om alla inte har koll hur detta med bettfel m.m. funkar och hur man ska para eller inte para för att säkerställa hur det är ställt. Men är man osäker kan man ju alltid kolla med någon som har bättre koll. Hos Darnolf verkar man ju haft ungefär noll koll. Eller har jag fel?
#122 Ja, de tre honorna är verkligt intressanta!! Dvs vilken stam har de? Kommer de ifrån närliggande / samma linje? Uppfödare?
Bärare alla tre måste vara, kan inte se någon annan orsak.
130 de jag läste såg bra ut! Allt stämmer :) Förövrigt så har jag ingen aning om vilka honorna var.. Kommer inte ihåg om det nämndes på fb… Den omnämnda uppfödaren i denna tråden menade på att allt det pratet om devil och diablo var skitsnack, att de gick ut med den infon för att förstöra… MEN VAD skulle uppfödaren till devil tjäna på det?
#132 Ja, informationen är inte direkt ovidkommande. Utan att det läckt eller släppts bara bra för att förstå hur det hänger ihop. Och är man öppen och vill sitt bästa för sina kaniner så är det väl bara att köra med öppna kort. Bärare av bettfel är i sig ett dolt fel, av allvarligt slag.
Har det blivit tyst sen om dessa 3 honor??
Uppfödaren från Norge var jättebra. Visst, först fick jag ingen info alls. Men sedan när det uppdagades och kom fram som väl var riktigt fort så fick jag all support och full öppenhet. Och då lärde jag mig en del på kuppen.
Det här med öppna kort är ju ett plus och kan vara bra att försöka ha som uppfödare……
Ja att ha öppna kort ser i alla fall jag som att vara en seriös uppfödare! Om man inte kör med öppna kort dvs. Har något att dölja, så ser inte jag det som seriöst! :) Vet inte hur pratet fortsatte sedan, e inte med i den gruppen på fb längre!
#130 Fast är det verkligen fastställt att det endast rör sig om en enda resensiv gen.DEt finns ju trots allt flera olika typer av bettfel.
Jag tänker spontant att betfel även genetiska beror på flera gener som påverkar tänderna och skallens form.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
135, Ne fastställt e det inte… Det finns ingen forskning som kan bevisa att det e så! Men man får ju utgå från det fram tills att det bevisas hur det faktiskt är. Vilket troligtvis aldrig kommer att kunna bevisas…
#135 men vill man riskera att sprida bettfelsbärare om det finns en risk för det? Själv tog jag bort en hona för att hennes bror hade gett hippo. Varför riskera att så hemska anlag sprids? Bort med skiten! Avlivning eller kastrering eller åtminstone avelsförbud på individen, alla avkommor, alla syskon, samt föräldrar. Och egentligen släktingar längre bort också. Och tydlig information till alla ägare. Om du jämför med hiv-viruset: Det kan bäras utan att synas, alla bärare utvecklar inte aids, och alla barn blir inte smittade av sina mammor (men det händer). Betyder det att det är ok att en hivsmittad medvetet skaffar massa barn?!
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Har iallafall pratat med både en vetrinär och en uppfödare nu. Vetrinären sa att man tar bort föräldrar och ungar från aveln. Man brukar inte gå längre bak än så. Såvida man nu pratar om endast bärare. Bettfelskaniner skall ju absolut inte avlas på! Har även hört att mer eller mindre alla kaniner bär på mer eller mindre defekta gener, men att de som tidigare nämnts skall vara i dubbel uppsättning. Man kan ju inte utesluta alla kaniner som isåfall skulle vara bärare av en gen från Avel? Vem har då inte en bettfelsgen i Sverige? Sen är det ju synd att uppfödare inte är ärliga för det står även i djurskyddslagen att man inte skall utsätta djur för onödigt lidande. Får en uppfödare reda på att en kanin har bettfel så måste man ju ta ur mamma o pappa ur avelö, men innan man ens fått se ett bettfel hos sina kullar känns det som mission impossible? Eller vad tycker ni?
138 Ne man kan aldrig va helt 100 på att ens kaniner inte bär på bettfel… Och det finns säkert jättemånga som gör det utan att man vet om det! Men att MEDVETET avla på kaniner som har bettfelsbärare/gett bettfel de e bara SJUKT tycker jag i allafall!
Självklart tar man potentiella bärare ur Avel också. Alla syskon tillexempel. Får jag reda på att en kanin har bettfel plockar jag alla kända släktingar ur Avel omedelbart. Att vi utställningsuppfödare ofta gör det är anledningen till att kaniner har extremt få ärftliga defekter och tål mycket hård inavel. Att MF, hippo och bettfel sprids är okunniga och oansvariga uppfödares fel. Tyvärr så är bettfel mycket vanligare utanför stamtavle-linjerna. Man kan ju undra varför…
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
140 Å lina! Ja kunde inte sagt det bättre själv!!! ;) :D
#140 "Tyvärr så är bettfel mycket(??) vanligare utanför stamtavle-linjerna…" Har det / Har du forskat(s) på det? ;) Jag blev iaf helt konfunderad när det gick att härröra B.f. ifrån #132 ifrån både danska och tyska linjer bakåt, importer då. Med stamtavla.
Därför har man av farten blivit skeptisk till importer därifrån. Men det är kanske som du säger, oftast inte från stamtavlelinjer. Fast de i 132:an var det från TVÅ håll, dels från Tyskland, dels från Danmark…
Har vi också en situation att det numera florerar många kaniner (utan stamtavla, I give u that) ifrån en väldigt omtalad uppfödare i västsverige - till Danmark, till södra Sverige m fl uppfödare. Det låter inte så bra direkt. För visst är Devil / Diablo dessa härstammar ifrån importer i Tyskland, eller Danmark??
ELLER ÄR JAG UTE OCH CYKLAR???!
Lite OT men ungefär de samma spår.
En missbildad kanin (fel benställning) har ni någon aning om denna gen är recenssiv så som bettfel eller är detta en dominant gen?
-' Malin Hultman
#142; Har för mig att uppfödaren till Devil är tysk.
-' Malin Hultman
#137 Nej självklart vill man inte föra betfel vidare. Skulle det tex uppkomma här skulle både mamma pappa och hela kullen tas ur Avel direkt och skulle nån av dem tidigare lämnat felfria kullar så skulle jag ändå kontakta köparna och meddela att kaninen lämnat kull med bettfel.
Jag tänkte bara att det kanske inte är fullt så enkelt att det handlar om en gen. Utan det kanske är flera som i olika kombinationer ge olika varianter av betfel.
Jag pratar om svenska uppfödare :-). Tyska linjer är livsfarliga! Även amerikanerna hänvisar till tyska importer. Utställningsuppfödare skäms vanligtvis inte för att inavla och därmed kan "smittade" linjer upptäckas snabbare. De arbetar ofta med samma släkt i många år och får bättre koll på generna Hopp- och kelvärlden verkar däremot fokuserade på att kaninerna ska vara så lite släkt som möjligt, vilket ger sämre kontroll över vilka problem som finns. Samt att bettfelskullar ibland mörkas…. Suck. Att folk inte skäms.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
145 ja de har du rätt i! :) Det e ju åxå nått som man inte vet eller kan bevisa :)
#143 bild? Levde till vuxen ålder?
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#148: PM:ade dig!
Jag tycker att det är sjukt att det ens fortsätts avla på stammar där man vet att någon gett bettfel. Själv är jag otroligt noga med vad jag väljer för avelsmaterial. Och där jag hör att det varit bettfel i kommer jag alltid att göra linje Avel för att se.
-' Malin Hultman
Så erat råd till mig då? Jag har inte tagit någon kull och upptäckt att Devil står med som mormors far? Enligt uppfödare har inte mamma eller pappa bettfel o det är inte den ni ovan nämnt som jag köpt av????
Jag glömde skriva: Hon har heller inte hört att något syskon skulle ha fått bettfel…
Ingen???
#150 Jag skulle inte avla och om jag tvuget behövde avla hade jag parat med en kanin som inte bär på bettfel och sen återparat på den kaninen i ett par led för att vara säker.
Nu vet jag inte om din kanin är en Hona eller hane? men är det tex en hona så hade jag parat henne med en "säker" hane och sen parat henne med sonen och sen återparat på henne med son nummer två. Om inge bettfel dykt upp i nån kull skulle jag se henne som ren.
Jag hade inte avlat på henne alls om hon kommer från en uppfödare jag inte litar på och har en starkt misstänkt bettfelsbärare bakåt. Finns många uppfödare jag inte vill köpa djur ifrån, de kan vara hur goa människor som helst men jag litar inte på att de rensar ut bärare. Om ni kollar på min hemsida, ser ni att jag har en amerikan. Enda anledningen till att jag vågar avla på honom är för att han har blivit hårt inavlad med sina avkommor hos en mkt nogrann uppfödare. Ni kan också se tre danskar som inte har avkommor än. De är misstänkta tills jag har provat inavla på dem! Kommer INTE att sälja deras avkommor utan varningstext…
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Har en syster och en bror från samma kull. Går det att linjeavla på dessa?
Linjeavel betyder att man har ett stamdjur som man hela tiden parar tillbaks på. Det är en form av inavel. Man gör det om man har ett "perfekt" djur man vill ha fler av :-).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag har nog fått tillräckligt med kött på bena, alla är vi barn i början…har iallafall goda intentioner o är villig att lära. Känns som jag får släppa tanken om en kull på någon av dessa två:( Tack för svaren!
Dom är inte sämre kaniner för det :-). Bara inte bra avelsmaterial. Jag har själv tre kelgrisar som inte går i (planerad) Avel utan bara myser och hoppar! Rexhanen Bruno och hans två tjuvparningsdöttrar :-).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#142 Behöver man ens ha en forskning/undersökning för ALLT? Jag har hållt på med stamtavledjur, och INGEN har fått bettfel, det snackades knappt om det tyckte jag. Men så fort man hamna i "rex/teddy/satin" gruppen så är det risker med bettfel överallt känns det som och mkt snack om det också. Vrf? För det är vanligt hos väldigt många djur. De tär osäkra led helt enkelt.
#121 jätte bra länk du la ut..
Glädjetorpets www.bonzof.snabber.se
Spanar runt lite på olika hemsidor… Ser släcktingar till min hane som fick bettfel i somras över allt!
Fy… E såå himla glad att jag har beslutat att köra på med zobelsiameser… Givetvis går man inte 100% säker där heller, men den aveln känns mer kontrollerad!
ok inte överallt, men på många sidor!
Dessa djuren e alltså inte devils led, utan de e danska kaniner som va släkt till min hane som fick underbett!
Då det e bevisat att det e ärftligt (det har inom den närmsta tiden rapporterats fler fall än min hane) så har flera uppfödare valt att ta ur de kaniner som kommer från de danska leden ur aveln! Vilket jag e väldigt glad och tacksam över då jag e en riktig "antibettfelsmänniska" 
Det har nog att göra med att min barndoms kanin (världens goaste!) fick bettfel.. Det har satt djupa spår i mej!
Det var fruktansvärt! Jag var 9 år och kaniner va mitt allt! Min mor la ut ett X antal tusen på kaninen med vet besök, sövning, slipning av tänder m.m. Men tillslut gick det inte längre! Vi var tvungna att ta bort henne, om inte annat för hennes bästa 
Jag vill verkligen inte att någon ska behöva vara med om det, varken kaniner eller människor… Därfor blir jag så frustrerad!
jag har velat börja avla på dvv rex och förbättra den. Men efter vad jag har läst här så blir man ju mörkrädd att det är så många led som har betfel osv!
Ljustadalens kaningård
164 Å nu fick jag nästan en tår i ögat här!!! Ja vet, jag e känslig… ;) Men jag blir SÅ GLAD!!!! :D
LinaR>> Jag har idag =) surfare från Amerika´t som hänger kvar på min hemsida… Har aldrig hänt förr typ.
Inte du va?! Konstigt samband. =) =) =)
#159 Jaja, och du funderar inte bakåt i leden? Vart dina kaniner kommer ifrån, har sitt ursprung? Stamtavla eller utan? (T Y S K L A N D)
(D A N M A R K ?)
Nu har jag pratat med Fia! Och jag har bett henne om ursäkt över min minst sagt starka reaktion! Känner att hela tråden egentligen var fruktansvärt onödig… Har varit riktigt depp sen bettfelen dök upp, och i skrivande stund så hade deppet gått över i illska…. Ångrar en hel del ordval som var mindre fina! E så glad och tacksam att de tar hela karusellen på allvar!
Så att vi alla tillsammans jobbar mot samma mål= friska och sunda kaniner!
Ber åter igen om ursäkt över allt som jag har orsakat!
#167 ?
Din känsloreaktion var väl allt annat än onödigt, så gick det att komma tillrätta med oegentligheter här och där, enligt mitt tycke. Och många uppfödare och kaninintresserade fick tänka till en extra gång. Det är inte bara att "köra på med sina" rex och satin precis…
…För det har väl varit fallet fram tills nu hos vissa?
168, Att skriva en tråd här på i fokus på det sättet som jag har skrivit kan jag ändå känna såhär i efterhand va väldigt onödigt!
Sen får man väl försöka se det positiva i det,
att det har kommit fram mycket info som gjort att inte bara dem utan även andra har börjat att tänka om…
Och att man tar ett extra kik i h bevisen och är mer uppmärksam över defekter hos just rex å satin dvv…
#169 Exakt, apropå infon. Och det gällde inte endast uppkomna misstankar om bettfel, utan fler uppfödargrejer varför flera med mig tyckte detta inte kom en dag för tidigt.
jag är glad att du skrev ngt ang detta!
det har iaf lärt mig att allt inte är så jäkla lätt inom kaninavel. så tack!
172 :)
#166 jo visst finns det några tyskar hos mig, väldigt fina sådana med bra linjer. Det är många svenska led i jämförelse med Teddy/satin/rex som nästan bara är tyskar, där är det direkta importer i sena generationer och inte alls lika vanligt med svenska led längre bak (och tyska led i tidigare generationer). Jag har ingen dansk hos mig så det vet jag inte något om.
#174 Det var bl a just en tysk linje i tidigare generationer som gick att härröra bettfelsbärare ifrån via import, dvv med stamtavla. Som jag har direkt erfarenhet ifrån. Och som även Lina har erfarenhet ifrån? Fast, kan väl knappast gälla samma uppfödare, eftersom Lina sysslar med hermeliner där bettfel (tidigare) varit vanligare?
#174 Du tyckte inte det snackades knappt om det ens. Men du har väl inte varit överallt? Och sett allt? Bara för att inte dina gett synliga bettfel. Ja, missförstå mig rätt, jag säger inte att du har bärare. Om det då inte gäller rex, satin jag har blivit skeptisk.
Linas idé om att dra till staterna och se sig om. Har du sett USA och deras linjer? Linas idé nog inte så dum..
Som jag förstått har många tyskar inställningen att endast de kaniner osm har bettfel ska tas bort ur aveln. Bärare fortsätter de avla på.
Uppdatering! Jag har sett fler och fler hemsidor med varningstexter ang dessa danska leden som bevisats bära/gett bettfel! Det känns jättebra :D Så som sagt nått positivt har man väl åstadkommit med tråden iallafall…
#176 Verkar helt sanslöst. Men bra poäng du har… Då borde finnas gott om bärare därifrån. Och därifrån kommer resultatet nu också, som sprids till övriga länder när man importerar från oseriösa uppfödare utomlands, vare sig det är tyskland eller danmark.
Danskarna måste väl vara trogna de tyska uppfödarna, nära och mycket att välja på…
#166 Va :)?
#176 Jopp, det finns några svenska som kör enligt samma metod. Väldigt trist (och inte lagligt enligt Djurskyddslagen, man får inte medvetet avla på djur som bär på defekter).
#177 Ja, det kommer många tyska invandrare (hihi) till Danmark. Därför är jag nervös över mina danska djur. En av dom, hanen, är jag tveksam till att sätta i Avel av två anledningar till: Han scannar + stereotypspringer vid burdörren.
Jag hade för övrigt en bettfelsbärare i Avel för länge sen. Vretarnas Ulrick, som hade två tyska föräldrar. Han var pappa till min Rummy 95,5p. Jag och flera andra som hade haft Ulrick i aveln försökte sprida informationen om det, men några av de stora sa "och?" och brydde sig inte mer om det… Medans jag och flera andra stängde ner dom linjerna helt.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#179 scannar menar du så när de sakta rör huvudet sidled? Typ rödögda och zoblar kan göra det. Jag har en som gör så! Men han är bara kelis, ingen avelshane. Sen "stereotypspringer" vid burdörren såg inte jag som något fel eller defekt, har en fin hane som gör så med fina utställningsdjur bakom sig. Han används dock inte eller i min Avel men var tänkt som det från början. Han har gjort så hela sitt liv (märktes först när han hamna i en "liten" bur, då han var van vid större ytor) och är idag snart 5 år (haft han sen han var 7 veckor). Nu märks det inte för han går i en hundgård men går han i en mindre bur blir han rastlös, var värre förr än nu. Nu gör han det bara när han blir "upphetsad" när man kommer in bland kaninerna och ska sköta dom.
#179 ;) Man har väl koll på utrikes-surfarna hehe. Näe d var bara första gången d hände. Tillfällighet men alltid lika roligt. Minns inte från vilken stat men kan kolla. Annars brukar vara flest engelsmän, norskar, schweizare, greker som surfar till min kaningård. Fast flest från sverige så klart. Faktiskt typ aldrig nån från tyskland, men just den detaljen känns rätt bra. Jaja, bara apropå att vi pratade om andra länder, denna tråden verkar vara rätt bred. =) =) =) Sorry, lite OT men inte så mkt.