Testparningar?
Om man vill testpara sina kaniner för att kontrollera defekter, vad och hur e bästa sättet? Min teori e att para hona 1 med hane 1, spara tex en hona=hona 2. Sedan para hane 1 med hona 2,spara tex en hona =hona 3 Sedan åter igen para hane 1 med hona 3. E det ett bra sätt eller finns det ett säkrare sätt?
Jag har fått följande upplägg av en som avlat i 30 år och verkar kunna det mesta:
*Köp alltid bara in hanar.
*Testpara nya hanar med en hona du vet inte bär på defekter (om du har en), spara ca 3 honor.
*Para tillbaks alla 3 på pappan och spara ca 3 honor i varje kull.
*Para tillbaks även dem på pappan.
Har inga defekter dykt upp på de här parningarna så är det tämligen säkert att hanen inte bär på något.
Det blir en hel del ungar, ja… Inget som man kan göra om man inte slaktar dessvärre.
Å herregud! Ja det blir ju ett gäng…! De får jag nog tänka över… Men varför måste man para med en hona som e "fri"?
#2 Annars vet du ju inte vilken av kaninerna som bär på defekten t.ex.?
#3 Exakt.
3 o 4 Jag kom på det åxå efter att jag funderat på de en stund :p Men om det e två kaniner man e osäker på (en hona och en hane) så måste man ju kunna följa samma variant? Eller tänker ja knasigt nu? Då kanske man får göra i två led, eller?
E fortfarande lite chockad över hur många kaniner det kommer bli! Jag som har en dröm om att hålla antalet kaniner relativt låg… Om jag bestämmer mig för att testpara så e det ju bara att glömma… 

#5 En hona är ju betydligt svårare att testpara med många av sina avkommor, därav rådet att bara köpa in hanar… Innan honan är testparad ordentligt så är hon i princip förbrukad.
För att vara säker så bör man nog göra som i exemplet jag gav, annars blir det för stor felmarginal… Slumpen spelar ju alltid in en hel del i aveln, tyvärr.
6 jo har funderat lite ang honan… och jag räknadeut att hon skulle få hiskeligt många kullar om man skulle testpara henne… shit, nu vet jag inte hur jag ska göra ang honan… ?
ja har funderat en del på detta under dan… och givetvis förstår jag att det sättet som du Luppa sa e säkrast! Men jag har ingen möjlighet att spara så många kaniner (kan inte slakta)… Så jag funderar på om jag ska göra som jag sa från början? köra i tre led fast bara spara en hona i varje kull…? Visst, de blir ju inte alls så säkert som om man sparar och parar flera, men om det e uppenbara defekter borde det väl visa sig i alla fall i tredje ledet ändå? Jag vill verkligen testpara för att vara så säker jag kan iallafall… Vad tror ni?
#8 Exakt samma sak funderar jag på själv, jag slaktar inte heller.
Och jag har väl kommit fram till det du säger, 3 generationer men bara spara en hona i varje. Långt ifrån säkert, men bättre än inget!
9 ja men ellerhur! Så resonerar ja med, bättre än inget! Sen får jag väl ta ställning då när resultatet av det har kommit fram… Fast om de inte visar nått så kan man ju ändå inte va helt säker… Så jag blir lite kluven ändå! Ja får lura på detta ett tag till, de e ändå ett tag kvar tills de e dax i så fall :)