Hundar! :@
Idag hade jag Moses ute i rasthagen (äntligen enligt honom, eftersom det regnat konstant ett tag). När han låg och vilade som bäst kommer grannens hund i full fart och typ "krockar" in i kompostgallret. Moses flyger iväg och in i sitt hus och hunden börjat typ yla och skälla.
Jag satt inne på KIF men sprang som en galning ut och bara skrek på hunden att ge sig iväg. Just den hunden är så grymt snäll och skulle aldrig skada ett djur, men han har alltid varit intresserad av Moses och vill bara leka med honom.
Hursomhelst sprang hunden iväg sen med svansen mellan bena .. Men tycker inte ni att har man sin hund lös på tomten, kan man åtminstonde ha staket runt om? Våra mittemotgrannar har sin hund kopplad i långlina, eftersom de tror att hunden kanske kan smita över till vår tomt & skrämma Moses, och ett äldre par en bit bort har staket runt hela sin tomt.
Moses vart helt skärrad efteråt och jag trodde han skulle dö av chock eller något .. Skitläskigt! Men nu mår han bra, som tur är..
Om man har hunden på sin tomt måste man ju ha staket, om man inte bor typ 2 mil från närmsta granne då :P
- Mvh Emma

Ja, det tkr jag att man ska om hunden springer lös på trädgården. Mina hundar Pyret och Frankie för inte springa lösa, bara Frankie ibland då:) Han är så lydig:) Men snart ska det bli staket hos oss så dem får vara lösa:D
Skönt att det gick bra för Moses iaf:)
Kramar//Carro
Ska man ha hunden lös så ska dom hålla kvar den på gården oavsett metod, tex. staket osv..
Jag har ju själv varit med om att grannens Terrier bet ihjäl mitt marsvin, och i år kom den och skrämde upp Mozart så att han blev lös i magen :@ Jag kan inte påstå att jag tycker om lösa hundar.. Eller joo om dom håller sig borta från våran tomt..!
Vi kan ju ha våran hund lös utan att han går någon annan stans, han håller sig på vår gård.. :P
stackars lilla Moses :/ Tur att han mår bra nu i allafall. Hunden kan ju inte fortsätta att gå lös så där!
Ja dom får ha dom i sån här lina eller staket.
Har själv varit med om liknade . Min kanin som dog förra året , han bruka vara i sin Hage. Och sen börja jag märka hur hagen flytta sig om dagarna. Jo och så en dag då då ser jag hur en hund står och puttar och flyttar. så vi sa till hon som ägde hunden. och så en dag när jag kommer ut då står hagen ändå flyttad och vatttenflaskan sönderbiten. Och vi sa till hon många gånger men hon fatta det verkligen inte. :( men nu har vi flyttat så vi slipper hon ;P
Men hoppas att det inte händer igen iallfall :)
#5: Men ggguuud ! Så om jag har fattat rätt, så kommer hunden "okopplad" in på eran tomt och håller på? Fy vad arg jag skulle bli!
Vet precis hur du känner dig twinnie!!
Har haft mycket problem med grannens hund som smitit, ibland flera gånger/vecka, nu i över 1½ år.
Vi sa åt mamman att hålla bättre koll på sin hund, att de borde skämmas (var alltid ungarna hon skyllde på).
Men efter en anmälan har de koll på hunden mycket bättre.
Är lika rädd varje gång hunden varit här, att jag ska komma ut och hitta någon kanin som dött av chock.
Som tur är har det aldrig hänt.
Däremot är alla mina kaniner enormt rädda för hundar!
Med all rätt också!
#6 Ja det gjorde den . Fast nu slipper vi ju den ^^

Mm man måste ju ha staket/lina eller en lydig hund som håller sin inom gränsen. Som tur är har vi staket runt vår trädgård så ingen hund kommer in hit xD joo våra 2 men :P
Jag tycker inte att man bör ha ens en "lydig" hund lös utan staket eller lina förutom under sträng uppsyn, eller om man bor långt från närmsta granne. Hundens instinker kan ta över när de ser en kanin skutta och då är det inte kul. Dessutom kan "lydig" betyda en sak för en person och en annan sak för någon annan.

#10 Ja det är ju klart :/..

Usch vad hemskt för lilla Moses! Tycker dock inte man ska skylla allt för mycket på hundarna när sådana saker som att de atackerar ens kanin sker. Det sitter i hundens natur att jaga smådjur och det är helt upp till ägaren att se till så att hunden inte skadar något/någon.
Vi har alltid våran hund lös, hon har inte haft ett koppel på sig här hemma på flera år. Jag kommer faktikst inte ihåg senaste gången jag gick ut med henne i ett koppel. Och det trots att vi har grannar. Varför ska hon få lov att sitta fast i en lina när hon inte behöver? :)

Va! En okopplad hund som bara kommer in!
Som tur va är inga av mina djur rädda för hundar, förutom katten då :P
Min grannes hund, en briard, fick syn på min katt och jagade in henne på vår tomt, men inga av de andra djuren brydde sig när hon sprang in.
Min farmors hund låg även alltid och kollade på mina kaniner, om kaninerna inte rörde sig kom det ett litet skall :)
Så det sista hon fick göra innan hon skulle avlivas var att ligga i några timmar och kolla på kaninerna :)
- Mvh Emma

#12 Om det sitter i hundens natur, varför jagar inte din hund kaniner?
Tycker självklart att ägaren ska se till sin hund, men självklart blir jag arg på hunden också, med tanke på att det var den som kom farande.

Matilda, man får inte ha sin hund okopplad.

Tycker också man ska ha sin hund kopplad. Vare sig hunden är "lydig" eller inte, så kanske den vill springa och hälsa på någon som går förbi. Det kan ju vara någon som är riktigt hundrädd, och hundar känner ju om någon är rädd.
Och eftersom det är i deras natur att jaga smådjur, tar man en stor risk om man låter hunden gå okopplad.

Ja, du har alldeles rätt. Jag är till exempel rädd för stora hundar, och jag blir skiträdd när dom kommer springande för att hälsa, jag får liksom panik och vill springa därifrån. Hemskt.
Jag förstår precis hur du känner dig Twinnie!
Min granne har två st hundar, helt underbara å sådär, förutom när dom ser mina kaniner!
Den lite större utav dom kom utrusande 3 ggr förra veckan, i onsdags & i torsdags och jag var så arg på henne så jag bara skrek!
Jag låg å solade å kaninerna låg å sov i kompostgallerburen!
Jag har hur nånting kommer rusande å så börjar hon skälla jättejättemkt å hoppa runt en massa å kaninerna bara flyger runt i buren. Så fort jag ställde mig upp å skällde på hunden så sprang hon hem igen, men ändå. Kaninerna var rejält chockade efteråt, å sen hände det likadant bara några timmar senare!
Dock har inte mina grannar hundarna lösa, utan jag antar att dom smet. Men dom borde ändå ha bättre koll!
Vad händer nån dag då jag inte är hemma då och ingen kan ta bort hunden snabbt därifrån?
Nä usch, vill inte ens tänka tanken!

Om Mathilda vill ha sina hundar lösa så får hon väll ha det utan att ni ska bry er?!

#20 Om Matilda har sina hundar lösa kan de skada andra djur och människor, eftersom det ligger i deras natur.
Och det är bara så JAG tycker. Varför får jag inte uttrycka mina åsikter om det?

#16 Det får man visst.
Har själv en grann hund som är jämt lös, kommer alltid in på våran gård. Dock är hon jätte rädd för Hampus och kommer inte fram. Med när vi skaffade hund så kommer hon inte hit nå mer för Viggo är lite våldsam ;) Då Hampus är ihagen så tittar jag alltid till han.
Tycker att man ska ha hunden kopplad om den inte kan hålla sig på tomten, men kan den vara lös så inga problem.

tur att de gick bra för lilla moses :)
Men håller med matilda, De ligger i hundarnas natur att jaga smådjur , samma som att det ligger i kaninernas natur att fly så fort dom blir skrämda:)
Vi har också våran hund lös, men vi bor på en liten gård och närmaste grannarna är på andra sidan en jätte stor äng och en liten trä dunge . Hon har nog inte gått i koppel på två år hon hlr :)

Gud vad hemskt! Tur att Moses mår bra nu i alla fall.
Jag tycker att antingen har man staket runt hela gården som hunden inte tar sig igenom, löplina till hunden eller så har man den helt enkelt inte lös.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Hundägare har all rätt att ha sin hund lös på sin egen tomt! Om man däremot inte har ordentlig uppsyn över hunden ska man ju självklart ha den i koppel. Alla har inte tomter som liksom är "gjorda för" att ha staket runt.
Det var det dumaste jag hört på länge. Det är fullt tillåtet att ha hunden lös på tomten. Så länge man har koll på den och att den är tränad till det!
Vår granne har alltid hunden okopplad, den springer ingenstans.
Däremot har vi en massa kattskrällen som springer omkring och lurpassar på mina kaniner. EN gång anföll katterna kaninburen. Max satt inne i sitt hus en hel timme efter det. Nu förtiden springer jag ut och sprutar vatten på katterna med en liten vattenflaska.
Jobbigt Twinnie, förstår dig! Hoppas Moses mår bra nu då!
Jag har ofta mina hundar lösa, men jag litar å dem. Att hundar ska gå kopplade tycker jag verkar ganska idiotiskt. Min tik skulle ALDRIG springa på en kanin eller annat djur! Möjligtvis att hon skäller lite efter en hare i en skog, men inget mer! Min hane är för trög för att förstå att han ska jaga andra djur, så han gör inte det heller.
Tycker faktiskt det inte är någon skillnad när en katt springer in och försöker ta kaninen som när en hund gör det. Om hundar inte skulle gå okopplade borde man egentligen sätta koppel på katter. Vi har fullt av katter vid vår tomt som springer in och skrämmer kaninerna eller förstör rabatten. Dem attackerar också om man kommer nära, så tur att man har hund. Brukar bara släppa ut hundarna på tomten så får dem jaga iväg katten.

Vad hemsk upplevelse moses varit med om!!Tur att han mår bra nu!

hade min lille i uteburen på midsommarafton, kolalde flera ggr om han ville in för det regnade men det ville han inte. men sen fick grannarna besök och besöket hade hund. hunden smet och tyckte det var skitskoj med en kanin som for fram och tillbaks i buren för att undvika hunden. efter 5 minuter så kommer hundägarna…jag skrek på hunden och försökte slita tag i halsbandet, fick tag i en liten tamp och fick försöka leda bort honom i den. hunden ville bara leka, han hade inte "mördarblick" som vissa av sixtens påhälsningar haft men det fattar ju inte min lille sötnos. han var livrädd och kände sig itne trygg när han kom in heller. för efter den upplevelsen ville han in. sen hade han skadat foten redan innan och itne blev det bättre av att han varningsstampade åt hunden, han var trebent under en dag…blir så arg på hundägarna också! hunden skulle varit inomhus men hade smitit, hur smiter en hund från ett hus med stängda dörrar och fönster? hur kan man undvika märka ngt om hunden får upp dörr lr fönster? de var ju minst 7 personer i huset ngn kunde väl märkt ngt? 5 minuter är en rätt lång tid som känns som en evighet när man är halvt panikslagen…
I vissa kommuner är det olagligt att ha hunden okopplad (har inte läst hela tråden och vet inte om nån annan skrivit det innan)
Helena

På sin tomt är det okej att ha sin hund okopplad, tycker jag. Men inte över allmän plats.
#33 Japp, i vissa kommuner är det faktiskt olaglig att ha sin hund okopplad.

Jag tycket att ha men god lydnad på sin hund, så ha den lös. Stör inte mig :)

det är olagligt att ha hunden lös på allmän plats vissa tider om året
Våran hund Anja går alltid lös. Men så är det ju 2 km till närmsta granne, och ingen på flera km avstånd har kanin förutom jag. Dock ska grannen ev skaffa kanin, men de bor somsagt 2 km ifrån oss. Men Anja skulle aldrig ge sig på en kanin kan jag lova. Hon bryr sig inte om mina kaniner, dock är de lite rädda för henne, varför vet jag inte då hon aldrig har gjort dem något^^ Kan tillägga att jag tycker inte våran hund ser speciellt farlig ut hellerxD Haha..

#35 Det stör inte dig, men andra stör sig på det.
Jag tycker till exempel inte att man ska ha sin hund okopplad i stan, där det finns mycket folk och så. Jag är liksom skirskraj för stora hundar. xD

Alltså, då jag är ute och gå med hunder (dock inte min egen för han kan inte gå lös) så kallar jag/vi alltid in hunden där det kommer någon, samma i koppel. Låter aldrig hunden gå fram till människor. Om man inte gör det så tycker inte jag att man tar hänsyn!

Precis, ANDRA människar kan störa sig på att en hund går lös. Även om hunden aldrig gjort något mot något annat djur eller en människa kan det snäppa till. Man kan inte lita på att hunden inte smiter, blir rädd för något och försvarar sig.

Håller med er, visst kan hunden få då flepp ;) Men ja tycker ändå att man ska få ha hunden lös om det KAN gå lös. Annars så behöver man inte gå med hunden på dom mest stora gatorna. Det jag irriterar mig mest på är människor som låter hunden gå fram till en när man är ute och går både själv och med hund..
Jag har typ alltid mina hundar lösa, men inte i stan eller vid vägen.
Om det kommer någon brukar jag kalla in dem, sätta dem ner och vänta tills personen gått förbi.
När jag är ute och går med Anja på våra grusvägar så får hon alltid gå lös. Då kan hon stanna och lukta på det hon vill medans jag fortsätter gå, sedan springer hon ifatt. Hon kan sätta sig och bajja utan att jag behöver stå där och vänta, och hon blir liksom mer "fri" om hon är okopplad. Dock har jag alltid med mig koppel, ifall vi skulle möta någon annan som är ute och går eller något. Om vi går förbi ett hus kopplar jag henne också, så hon inte springer in på tomten. Men om jag säger åt henne att komma, så att hon inte ska springa in på tomten, så lyssnar hon. Tyvärr hör hon väldigt dåligt för hon är hela 15 år, och det är lite pinsamt att stå och vråla "ANJA, KOM!" om det är några ute i trädgården och hon springer in där:P hehe..

Det är ju bra om hundarna är lydiga och lyssnar när man ropar på den.

sen kvittar det om hunden har gjort eller inte gjort ngt mot kaniner innan. de tär kaninernas instinkter som gör det hela farligt. hundarna kommer sällan åt kaninerna men däreomt så kan kaninerna bli såpass uppstressade att de dör och då spelar det ingen roll om hunden är supersnäll…
#45 Precis.
men så här kan de va också hörrni .. de hände mej sprecis hörom dan …
jag hade kopplat min hund utan för min mammas hus för hon inte fick komma in (mamma hade besök som va alergisk) så hade hon legat där så hade kopplet råkat halkat av henne… så kom de förbi en med en hund så min hund (berit) springer fram för att kolla va de e för någon .. sen när jag hör en hund skälla så tittar jag ut springer ner och så börjar den hund ägaren skälla ut mej … utan att han vet va som har hänt .. så de kan ju va samma sak när dom kommer till kaninerna .. de kanske inte va meingen att hunde va lös ..
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower

Jadu, säg det Twinnie? Kanske för att hon själv tror att hon är en blandning mellan kanin, höna och katt.
Smilla är uppvuxen med smådjur. Hon fick en egen kattunge för några år sedan som just nu, 4 år senare, ligger och sover tillsammans med Smilla i hennes korg. Vi har alltid haft höns och kycklingar lösa på gården och Smilla gick alltid mitt i flocken och passade de andra. Gizmo och Smilla är jättebra kompisar och när Gimzan får skutta fritt följer hon alltid efter Smilla vart hon än går och låter gärna Smilla tvätta hennes öron tills dom är helt blöta. Jag kommer inte heller tveka en sekund med att lämna Smilla ensam med kaninungarna.
Hundar har sedan urminnes tider jagat djur såsom fåglar och kaniner. Därför kan man inte beskylla en lös hund för att den anfaller ens kanin, men man kan deffinitivt beskylla ägaren eftersom det är helt upp till ägaren att se till så deras lösa hund inte är skadlig för omgivningen. Jag skulle aldrig någonsin släppa min hund lös om jag inte var 100% säker på att den kom tillbaka på inkallning.
Och angående det ni sa att ni skulle bli rädda om ni mötte Smilla när vi är ute och går kan jag försäkra er om att ni kan vara lugna. Smilla skulle antagligen bara strosa förbi utan att ge er så mycket som en blick, precis som hon alltid gör. Och om hon mot förmodan skulle ta ett steg mot andra sidan vägen för att hälsa, säger jag: Stanna. Och Smilla stannar. När hon går lös och vi möter andra hundar och bilar kallar jag in henne så hon går bredvid mig. Men möter jag folk säger jag bara: Gåååååpåkanten, så svänger hon in framför mig på vägen.
Jag kanske ska tillägga att vi bor på landet och här tycker bara folk att det är trevligt att Smilla går lös :)
På bilden är det Smilla och Svea som är ute på promenad. Svea är en av 4 kattungar ifrån Signe, Smillas första kisses kull. Signe födde alla ungarna mitt på vardagsrums golvet och vi fick hjälpa henne ner med dem i en korg. Men redan efter några dagar flyttade hon dem till Smillas sovplats.
#48: Gud vad gulligt med Smilla har en katt, hehe xD

#49: Haha ja man kan säga att vi fick Signe tillsammans, jag och Smilla :)
Jag har fått många kaniner skrämda, jagade och to.m dödade av lösa hundar.
Jag har sagt till alla mina grannar att kommer det en löshund till mig så ringer jag polisen.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Tycker fortfarande att man ska ha inhägnad kring sin tom om hunden e lös. Och är man på promenad ska hunden vara kopplad.
Har själv blivit (helt oprovocerat) attackerad utav två hundar. Första gången blev jag biten i armen & andra gången föll jag baklänges och slog i huvudet.
De ägarna har sagt "Nej, men min hund är så snäll, hon lyssnar alltid på mig och kommer alltid när jag ropar". Så jag litar inte alls på att en hund inte skulle gå på någon. Men det är ju upp till var & en.
När jag var mindre och cyklade förbi våra grannar hade de en av hundarna lösa. Den bet mig i benet. Sen dess stannar jag alltid och sätter mig ner och hälsar på hundarna där om de är lösa, även att den hunden är död som bet mig i benet. Hundarna är snälla att klappa o så, men jag litar inte alls på dem. Om jag cyklar förbi när någon av de hundarna de har nu är ute, slår jag vad om att den kommer springa efter mig. Så därför kliver jag alltid av cykeln, hälsar på hundarna och går vidare med cykeln eller cyklar lugnt vidare.

Vi har som tur var nästan inga hundar alls på vårat kvarter, så mina niner har aldrig råkat ut för hundar! Men jag har själv blivit jagad av hundar när jag var mindre, flera gånger. Så jag har varit asrädd för hundar jättelänge!! men nu är jag inte lika rädd, bara om det kommer en stoor hund springandes mot mig!!

jag är som tur är inte rädd för hundar men tycker att de tär så tråkigt när hundägare råkar tappa hunden, el hunden smet osv. visst min kanin har varit på rymmen ett par ggr men den enda skadan han skulle kunna göra är att käka upp ngns rabatter(men gräset intill åkern är mkt godare) och jag tror inte att ngn får hjärtslag av förstörda rabatter, men man vet aldrig;)

Att ha sin hund lös i skogar/ängar tycker jag är okej om inga är där (och kanske om man bor där inte alls många bor). Jag tycker dock inte att hunden ska få vara lös på promenader där människor och andra djur finns, hur lydig än hunden är! Människor som har "fobi", eller är rädda för hundar kan rent ut sagt få panik av att se en hund lös, även om den går fint vid ägaren … även vuxna med barn brukar bli sura. Förut hade jag Challe lös, och tyckte det var okej .. men sen ändrade jag åsikt för det kom en rädd människa som började skaka för att han var lös .. så nu är han bara lös i skogar/ängar.
På tomten är han lös .. men vi har inhägnad runt .. men har man full kontroll å ingen inhägnad har kan man kanske ha sin hund lös på tomten iaf :-)
"Jag skulle aldrig någonsin släppa min hund lös om jag inte var 100% säker på att den kom tillbaka på inkallning. "
Man kan nog ALDRIG lita 110% på ett djur, hur lydig den är! Jag har träffat på flera som ALLTID haft sina hundar lösa, t.om upp till 10-12 år, och sen, helt plötsligt far hunden iväg och attackerade en hund, annat djur eller människa .. dessa ägare kan jag säga blivit HELT chockade, och sagt att de aldrig, aldrig trodde att deras hund skulle smita iväg. De hade 100% pli på den .. men det kan man (tror jag) aldrig ha. Man kan verkligen ha pli på sin hund, uppfostrat den, men fortfarande så kan olyckor hända .. va säger ägarna då?
Och att ALLTID ha sin hund lös, även då det är olagligt (är det från typ juni nångång några månader framöver eller ngt) är ju oansvarigt … :/
Vill inte vara "elak" eller så, bara säga vad jag tycker om att ha en hund lös :-)

Oj då , tur att han mår bra nu då . Vi har två hundar och Penny verkar inte bry sig i dom .Lady vår minsta hund gör då inget med Penny . Lady bryr sig inte i henne :P .. Wilma vår Golden bara springer iväg från henne .
Så det går bra att ha Penny lös även fast hundarna är inne :)
Vi har valpar också som är 5 veckor och Kaninen och valparna är bästisar :) dom leker alltid tillsammans när vi har kaninen och valparna ute på golvet . Då leker dom :) Lady bryr sig ändå inte :)

Hur som helst så tycker jag att man inte får ha sin hund lös på allmän plats, vare sig den är lyrig eller inte.
Om hunden inte skadar människor och det finns inga anledningar till den skulle, varför skulle den inte få gå lös? Man ska ju inte direkt ha fördomar mot hundar, dem har väl lika rätt att gå lösa som människor om dem inte gör någon skada?
Du kan lika gärna bli påhoppad som en hund som att bli skadad av en människa du möter, ska vi koppla dem också då?

myriis- men det är väl en anledning till att ha hundar kopplade. om du har en jättesnäll hund lös och den skulle komma fram till en okänd männikska så vet du inte vad den här människan är kapabel att göra heller. h*n kanske provocerar hunden att göra ngt och skadar voffsingen. även om hunden aldrig skulle gå fram till okända människor så kanske okända männiksor skulle få för aig att springa fram till hunden. man vet aldrig med varken djur eller männiksor vad som kan hända.
Jo, känner igen det där. Blev attackerad av en dobberman för ett par år sen. Den var lös. Han bet mig i ansiktet.
Solbackens kaniner

61#Nej gud vad läbbigt!!!! Rädd för hundar nu???

#59: Håller helt med Myriis.
Nej, otroligt nog inte. :) Älskar hundar något enormt. Fast, dobberman tillhör väl inte favoritrasen. ^^
Är dock rädd för höga skall, då han skällde högt innan han högg.
Solbackens kaniner
Jag har absolut inga problem med lösa hundar men i stan ska de gå kopplade enligt mig :)
Själv älskar jag hundar så mycket så jag bryr mig inte, tycker det är jobbigare med folk som står och röker en rätt i ansiktet!
- Mvh Emma
Jag tycker att man kan ha sin hund lös så länge man kopplar hunden, eventuellt kallar in hunden och håller den tätt intill sig, vid möte av andra människor. Finns många hundrädda som inte ska behöva lida för att din hund vill gå nära den personen. Håll hunden nära eller kopplad vid möte, annars kan den vara lös.
Då man får möte väldigt, väldigt, väldigt ofta i stan är det lika bra att han hunden kopplad hela tiden.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#66: Ja eftersom vi bor i en liten by på landet möts vi mest av grannar och folk vi känner när man är ute och promenerar. Skulle jag gå med Smilla i stan är det självklart att hon går kopplad alt. håller kopplet i munnen. Smilla är ingen stadshund och skulle antagligen bli stressad av att inte "sitta fast" i mig när det är mycket folk och rörelse omkring henne. När hon tycker det blir stressigt brukar hon ta tag i byxkanten på mina byxor för att vara säker på att inte tappa bort sig.
vi bor i villaområde nu och mina hundar går inte utanför vår tomt. Men grannhunden kommer ofta hem till oss! När jag kom hem en dag så lekte mina två hundar med honom på vår gräsmattan och han är en hane och dom två är honor. och jag vill inte ha valpar. speciellt inte med den hunden som pappa för han är en blandras och välldigt bomstyrig han är en omplacerings hund! och mina två utställnings tikar vill jag inte ha valpar på nu för då förstör valparna tävlingarna för då kan ju jag inte tävla. Men om dom kastrerar honom så får han gärna komma över och leka.

Jag skulle aldrig kunna lite till 100% på en hund. Finns även en hjärnsjukdom som gör att hunden blir aggresiv för att den har ont, el. liknande. Denna sjukdomen gör hunden till en tidsinställd bomb som när som helst kan explodera!
Jag ska skaffa hund nästa sommar och kommer inte ha henne lös om jag inte har staket runt. Främst i respekt för andra människor som kan bl rädda om hon bara vill springa fram ch hälsa. Men också för mig själv eftersom jag varken kan ta ansvar för att hunden inte går över till grannen och biter ihjäl deras marsvin. Skulle heller inte kunna ha det på mitt samvete.
Men det är ju upp till var & en vad man vill utsätt sig själv & sin hund för ^^

Även om hunden är lydig så kan den ju attackera någon ändå.
#60: Precis, men det är ju också en anledning för människor att inte gå ute isåfall ;p
Mina hundar går lösa på ängar och småvägar där det inte kommer bilar så ofta. Dem gör ingenting, jag vet att dem inte kommer göra något och jag litar på dem. Visst det är "ett djur", men jag kan iaf se på mina hundar när dem blir spända och tänker springa iväg, om det skulle hända kopplar jag dem. Jag tror många hundägare kan deras hunds kroppspråk.

jo det klart att de ska staket! min granna mittemot släpper bara sin hund rakt ut altså när hon sk rastas så får hon sprina om skita på gräset brevid oss… en gång (har hänt fler gånger men detta är värsta) när så sprang hon in på vår tomt och börg a skälla på Jenka som vad ute i rasten han blev svin rädd för att han låg precis och sov han hoppade rakt in i nätet och fastnade med örat i gallret innan jag hann skrika på hunden sskrek ägarna på henne och hon sprang bort de bad om ursäkt och så men de släpper ju henne fortfarnde sådär… Jenka fick ett jack i öratt och vad jätte rädd han flög runt i buren som en galning:(

En av våra hundar(familjens ;) ) brukar vara lös. Jag litar på honom till 100% han är också jättegammal så han går ingenstans ;) den andra hunden rymmer bara*!
Nu kanske vi har tagit över din tråd lite, Tilda.. ;p Tänkte emd disskutionerna ang. lösa hundar..

#74 Det var ju jag som började .. typ xD
Men jag tycker det kan vara bra att se till både fördelar och nackdelar med att ha en hund lös.
Fördelen är väl att det är skönt för hunden att slippa ha koppel på sig. Och nackdelen är väl att det som alltid finns oansvariga ägare som inte kan hålla koll på sina hundar.
#75: Bra fördelar och nackdelar, dem stämmer precis!

#69: Men varför nedvärdera djuren? Som om de är minde värda. Jag menar, om man inte kan lite 100% på en hund för att den skulle kunna ha en sjukdom som gör att den kan bli aggresiv, litar du då på människor? Att skaffa en hund som blir otroligt väluppfostrad men som man inte vågar släppa lös för att den kan ha en osynlig sjukdom som gör den helt knäpp kan väl jämföras med att skaffa barn som man håller i handen hela tiden. För barnet kan ju ha en medfödd sjukdom som gör att det kan få värsta anfallet. Eller hur? :)

#77 Varför jämför du en hund med en människa? Som du skrev förut har hundar instinkter. Jaktinstinkter till exempel. Har människor det? Nej. Människor har mycket större hjärna än en hund. En hund kan inte skilja på vad som är rätt och fel.
Och ja, människor kan få psykiska sjukdomar, få värsta knäppet och döda 10 personer. De människorna åker in på anstalt eller liknande för att bli bättre och INTE göra såna saker igen. Och visst kan man tänka att det inte får hända. Men det händer, och oftast är det ingen som kan förutse det. Precis som en hund.
Och varför är det så svårt att sätta upp ett staket runt sin tomt? Era hundar springer ju ändå inte utanför tomten. Är det inte bättre att ta det säkra före det osäkra?

#78: det är väl inte särskilt lätt att sätta upp ett staket :P Kommer ihåg när min brorsa snickrade ett staket runt sin villa. Jäklar vilket jobb det var! och att måla det sen! det tog en vecka för mig och min syster att måla alla små stolpar.
Egentligen förstår jag inte varför du är så mån om att jag ska sätta upp ett staket runt mitt hus. Det hade varit en annan sak om vi var grannar och Smilla bajsade på er tomt eller nått. Men chansen att du går förbi mitt hus någon dag är ju minimal, och chansen att Smilla skulle gå fram till dig då är ju ännu mindre, så varför oroa dig över om vi har staket eller inte?

#80: Förstod det som att det var just min hund du menade.
"#20 Om Matilda har sina hundar lösa kan de skada andra djur och människor, eftersom det ligger i deras natur."

#81 Ja, men har inte sagt att din hund ska springa ända ner hit till mig och skada min kanin?
"andra djur och människor" skrev jag.

Nej, men i flera av dina inlägg tolkar jag det som att du tycker det är väldigt oansvarigt av mig att låta Smilla springa lös, och eftersom du är den enda som stör dig på det tänkte jag bara försäkra dig om att du inte behöver vara orolig för att träffa på henne när vi är ute och promenerar. 
Men jag kan ju ha tolkat det helt fel.
Hundar har jaktinstinkter och ska hållas kopplade/på tomten.
Min hund Ella, litar jag verkligen på till 100%!! Har själv fött upp henne och haft henne sen hon föddes. Men har henne ändå inte lös om jag inte är på inhägnat område! Varför? För att hon är himla gla' i människor och ska hälsa på allt och alla! Även fast hon bara vill väl kan någon bli rädd.
Men bor man till skogs och har koll på hunden, så ser jag inte särskillt större problem i det. Men som tidigare har nämnts finns det alltid en risk att hunden springer iväg på villovägar!
/Tina

Åh, kan berätta vad som hände mig igår när jag och Smilla var ute och gick. Vi mötte en man med sin hund i flexikoppel som gick på andra sidan vägen. Hans hund började streta mot Smilla och ville fram och hälsa sådär som vissa hundar brukar göra. Jag såg att mannen inte alls försökte hålla tillbaka sin hund, utan lät den rusa fram till Smilla för att hälsa. Hunden, som var en hanhund, hälsade genom att nosa Smilla i rumpan som såklart blev skitsur över att en yngling nosade henne i rumpan utan att fråga. hon morrade åt hunden och när han inte genast slutade bjäbbade hon till på skarpen.
Folk som inte har hund brukar tycka att det ser väldigt farligt ut när en hund ger en annan hund en riktig avhyvling såsom Smilla gjorde, men vana hundägare vet att hundar gör så istället för att skrika: Lägg av! Som vi människor gör.
Men trots att den här mannen själv var hundägare, blev han vansinnig på mig och smilla, TROTS att det var han som lät sin hund rusa fram till min. Hade han frågat om de kunde hälsa, hade jag kanske kunnat förvarna honom om att smilla kan var lite tjurig mot andra hundar om det tränger sig på henne, speciellt hanhundar, men eftersom han inte gjorde det utan bara släppte iväg sin hund får han ju skylla sig själv. Eller hur?
Jag skulle säga såhär:
Det finns massor av människor som har hundar och låter dem gå lösa hej vilt när dem attackerar/går fram till andra människor/hundar. Jag brukar koppla mina hundar när jag möter människor, eller iaf. ha koll på dem.
Hursomhelst, om en främmande hund attackerar min tik släpper jag kopplet, varför? Hunden har då mycket lättare att komma undan. Tycker då det är ett dåligt argument att jag ska hålla min hund kopplat för att någon annan hund/människa skulle komma fram. Min tik skulle springa iväg och ta skydd, inte börja tjafsa. Och hon kan inte springa iväg om jag håller henne i kopplet = då blir hon skadad.
Och hon såringer inte ut på vägen heller, eftersom jag inte vanligtvis går promenader längs bilvägen.

Jag rent av hatar folk som inte kallar/drar in sin hunden, vare sig man gå med eller utan hund. Snacka om att inte ha repsekt..
_"…För att hon är himla gla' i människor och ska hälsa på allt och alla! Även fast hon bara vill väl kan någon bli rädd…"
_
Precis så är min hund! Möter man någon börjar hon skälla, men viftar glatt på svansen ändå. Det är ett tecken på att hon är glad, vill hälsa och lukta på människorna, bli klappad och pratad med. Men icke hundvana människor ser inte detta - den viftande svansen, öronen som pekar framåt och alla andra saker som en hundvan människa ser. De blir rädda för att hon skäller, men egentligen vill hon bara först kolla upp vilka det är, och sedan bli klappad:)
Nu kan jag inte säga att alla hundvana människor känner igen en hund som är glad eller arg, för det gör man inte. Och att alla icke hundvana människor inte ser det, för det stämmer inte heller. Men det är oftare så, att hundvana människor ser på hunden om den är det eller ej, för att de själv har hund. Men så är det ju olika beteende från hund till hund också, de uppträder olika.