Dålig kanin, vikt + mat
Hej!
Längesen man skrev här inne, blir ju inte mycket av när kaninuppfödningen är nedlagd sedan ett år tillbaka.
Till sak, jag har en kanin kvar hemma. Han är född 2004 och börjar alltså bli till åldern. Han har av orsaker jag inte tänker gå in på blivit så pass dålig att han fått mask och löss i så stor mängd att ja han nästan inte klarade sig. Kan säga att jag inte hade honom hemma men vill inte gå in på vem och varför helt enkelt för att detta inte hör till saken överhuvudtaget!
Jag fick tillslut liv i honom och fick i honom otroligt mycket vatten och hö plus äpple och knäckebröd för att han skulle få energi och socker i sig att orka just då!
Han är mycket bättre idag, avmaskad, har fått frontline, äter hö som bara den och dricker riktigt bra. Han är pigg och glad och visar sitt gamla vanliga jag med att försöka hoppa upp i knät och vara sådär otroligt kelsjuk. Men han kan inte riktigt pga att han har inte en ända muskel på hela kroppen och är för smal ja ni fattar.
Men.. nu kommer jag.. äntligen till saken.
Han har sedan ja, i våras varit riktigt känslig i magen pga åldern. Då har jag givit honom ett foder som heter Care som ja funkar så bra så det finns inte ord för det.
Poängen är att han är så smal och har inte en ända muskel på kroppen så han orkar liksom ingenting inte gå eller liknande. Han behöver fett och något att bygga muskler. Han behöver äta helt enkelt i massor. Då är ju grejen att vad man än ger honom förutom hö och fodret så blir han helkass och detta får inte hända pga att han så dålig i övrig.
Vad kan man ge en kanin som är superkänslig i magen för foder som funkar för att gå upp i vikt ordentligt och helst fort!?
Vill inte ge pellets som jag brukar ge i vanliga fall till mina kaniner utan han ska äta det basfoder han gör men ja i övrigt liksom!
Nu äter han knäckebröd och morot bara för att ja få i sig mer än vad fodret gör. Han är OK i magen men detta håller inte längden!
Vill inte heller ge för mycket basfoder för att han ska få för mycket och bli känslig så att säga.
Gör allt för min älskade kille, kosta vad det kosta vill jag kan lägga ut hur många tusenlappar som helst!
Vet har jag inte åkt till då han ändå är såpass bra så att säga och att jag vet vad problemet är plus att det är för många okunniga veterinärer!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Pellets som är bra för känsliga magar är nog de dyrare varianterna cuni complete, fiba first, selective, finns selective specielt för gamla kaniner på 25% fibrer, du bör nog testa den.
Fiba frist är kanonbra. Har för mig att de var 30% fiber i de. Min äldsta kanin fick de när hon vart dålig av sin vanliga pellets. Fiba first är pressade stavar med en massa nyttigheter. Känns mycket naturligare än pellets. Hade gett de här fodret till alla mina kaniner om de inte hade varit svin dyrt. Har 4 kaniner varav 2 av jätte ras som fortfarande växer så de går åt en hel del foder här. Lycka till o skriv gärna hur de går.
Precis, du behöver få i han fiber i samband med "det lilla extra".
Det låter som att han kan behöva rejält med extra energi, det tillför du säkrast genom att ge ett fiberrikt kraftfoder och tillsätta extra till det. Solrosfrön, jordnötter, eller rent av kallpressad olja (även om många kaniner inte gillar det).
Critical Care, är det det du ger? Det är näringsmässigt likvärdigt med Oxbows vanliga foder men i lite annat format och med lite extra socker, det är akutfoder för att hålla igång magen på sjuka kaniner och innehåller en del grejer som jag inte skulle vilja ha i permanent foderstat: http://www.oxbowanimalhealth.com/vets/products/critical_care
Byt över till ett fiberrikt kraftfoder, du har fått bra förslag där ovan på foder som finns i alla djurbutiker, börja med en liten mängd, kanske 0,5dl. Om han börjar bli lös i magen, dra ner på mängden.
Sen så kanske du ska se om du kan få tag på analyserat hö, så att du får ett som innehåller bra med protein.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Grejen är att jag har ett otroligt bra foder som heter Care, det ör inte critical care utan fodret heter Care! det är riktigt fiberrikt och bland det bästa fodret jag givit när det gäller känsliga magar! Höet är också bland det bästa som går att få tag på! Så dessa är inte problemet, som jag skrev ovan! Jag tänker mer i övrig form så som knäckebröd och liknande! Pelletsen och höet är så bra det går att få!
#3 Läste lite för fort, såg inte att du skrivit där med jordnötter och det! ska testa direkt! Oljan, är det att köpa i mataffär?
Vad innehåller fodret Care? Aldrig hört talas om det. Låter inte som fodret funkar eftersom han tappat muskler. Annars kanske du behöver fetta upp honom lite, träna honom, Kaninhoppning är en muskeluppbyggande träning, du kan ju försöka aktivera hans kropp så han bygger på muskler. Men han behöver energi och fett . Dels så är han så pass gammal så det kan vara så att han tappat det mesta i orken osv..
Har inte innhållsförteckningen här, grejen är att han bara ätit hö och grönsaker innan han blev dålig så det är inte så att fodret inte hjälper.. absolut inte! Han har ätit det endast någon dag nu så det har inte fått effekt ännu. Han har ätit det i förra våren och vet sen då att han funkar galant på det!
Det blir svårt att träna honom och hoppa då han knappt kan gå! Vi måste ju börja med att ja.. få honom att orka ta sig fram!
Han blir bättre och bättre och piggare och piggare och rör på sig mer nu och är mycket piggare när man kommer så försöker han ta sig upp i knät.. eller ja man ser att han vill det och han äter med en helt annan aptit!
Hittade fodret, visst är det Beaphar Care +?
Protein 16%
Fett 3.2%
Fiber 22%
Bra foder! Fortsätt med det :).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Kallpressade oljor kan du köpa på matbutiken :). Rekommenderar kallpressad rapsolja eller hampafröolja. Linfröolja är nyttigt men ganska äckligt.
Fröer och nötter måste vara osaltade, så de kan vara lite svåra att hitta i matbutiker. Men Granngården har det, kolla bland småfågelsfoder :).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Ja precis så heter det!!
Har alltid varit väldigt nöjd med fodret och framför allt så är det så snällt mot magen. Jobbar på djuraffären Fäboden i Uppsala och vi har sålt till folk som har problem med kaninmagar och alla har det funkat på!
Då ska jag åka till Citygross och köpa olja och till granngården och köpa nötter och så! Eller ska kolla på jobbet först, mycket billigare där och vi har oftast fröer och nötter!
Tack för tipsen! Hur bra som helst och han blir bara bättre och bättre!