Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 373 ggr
Pias
0

Lagen?

Jag vet sen tidigare att man enligt lagen måste ha två marsvin. Men är det inte samma sak med kaniner? Att alla gnagare utom guldhamstrar (elller en annan sorts hamster? minns inte) måste hållas i par eller i grupp.

myriis
0

Det kan man tro, men kaniner är inte gnagare, utan hardjur :)

Tina-A
0

Det är inte lag på att möss, hamstrar eller de flesta andra smådjur ska vara i grupp eller 2 och 2. Tror lagen gäller bara marsvin? Kanske något mer djur.. Men det är en rätt ovanlig lag :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

EmmaG
0

Precis, dom är inte gnagare =)
Men!
I allmänna råd (eller nåt) så står oxå nåt om att kan man ha flera i grupp så ska man det..

Och sen kan man ju inte alltid hårddra den regeln..Tex dv.hamstrar. Dom är gnagare, men det är bara roborowskis som nästan till 100% funkar ihop. Dom andra är det mer osäkert med & kinesiska är helt & hållet solitärer precis som guldhamstrar

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

EmmaG
0

Om det är lag eller inte tjäbblas det en hel del om.. Men i grund & botten är det ngt man kan dömas för - hur osannolikt det nu än är att en sådan sak skulle gå till rätten.

Det står "alla gnagare - utom guldhamstern, skall hållas i par eller i grupp.

// Emma, aka Althea

Tina-A
0

#4: Wow, är det sant?

Tex möss - hanar går inte att hålla i par oftast. Finns ju säkert fler gnagare där inte alla kön går ihop, låter som en konstig lag!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Niike]
0

Alltså kaniner också?

Pias
0

Nä, okej det har ni rätt i att de inte räknas som gnagare. men det gör inte marsvin heller av vad jag hört. Men denna lag verkar ju gälla kaniner, det står kaniner flera ggr, i rubriken nedan t.ex.:

8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare

1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl. Tidpunkten för, och tillvägagångssättet vid, sammanförandet av djur till par eller grupp ska väljas med hänsyn till djurens art, ålder och kön samt andra omständigheter, så att risken för osämja minimeras.

_

Allmänna råd till 8 kap. 1 §

Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt. Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur ska sammanföras bör buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål som ger dem möjlighet att komma utom synhåll för varandra. Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar.

_

myriis
0

#7: Det str "kaniner bör hållas i par eller grupp när det är möjligt"
Tycker inte det är möjligt för mig, för mina kaniner mår bättre utan en kompisa xD

EmmaG
0

#5 Ja, men det står oxå "att om inte särskilda skäl finns" =) Dvs, tex mushanar som inte går ihop..
Jag tycker det är jättebra att lagen finns! Men som sagt, man kan inte hårddra den helt & hållet.. Men det är bra att den finns ändå..tänk hur många flockdjur det är som sitter själva när dom borde ha en kompis?

// Emma, aka Althea

Proanders
0

Det står "bör"…..det står INTE "SKA"..

Max-Lisa-Kim
0

Marsvin trivs bäst två stycken, men det är ingern lag på det.

myriis
0

#11 Jo, det är lag på att marsvin ska bo två och två.

KvirrZ
0

#11 Marsvin SKA bo minst två och två

- Mvh Emma

Zvintos
0

#10: Precis vad jag tänkte skriva. Räcka ut tungan

Max-Lisa-Kim
0

Det var ju det jag skrev, men vad marsvin måste göra och vad det är lag på är två helt olika saker i detta läge

Chippers
0

Men Max-Lisa-Kim, det är ju lag på att marsvin ska bo minst två och två!

Max-Lisa-Kim
0

Är det straff som gäller annars? Nyligen hörde jag av en person att hon bara ägde ett marsvin?

myriis
0

#17: Om jag har förstått det rätt kan du anmäla henne för det till djurskyddet eller ngt ;p

Max-Lisa-Kim
0

Ok, fast jag har bara chattat med henne på internett. Har ingen aning vem hon är annars. Hoppas hon skaffar fler marsvin då…

EmmaG
0

Upprepar vad jag sa i #4..

Om det är lag eller inte tjäbblas det en hel del om.. Men i grund & botten är det ngt man kan dömas för - hur osannolikt det nu än är att en sådan sak skulle gå till rätten.

// Emma, aka Althea