Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 609 ggr
[Tilde]
1

Toalettränad

Jag har läst att okastrerade hanar aldrig blir toalettränade (alltså använder sin toalett) och att honor som inte är kastrerade sällan gör det - men det vet jag ju att det inte stämmer. Min lilla hane Juni använder ett hörn i buren som toalett och båda mina okastrerade honor använder toa. :) Bara dumskallen Willow som inte gör </3 haha

Hur är det hos dig? Ser du någon skillnad på hur "renliga" kaninerna är beroende på kön?

[bessiethebeast]
0

Jag har aldrig märkt någon skillnad :) klart min okastrerade hane ibland kissar i "fel" hörn, men det händer kanske en gång i veckan och har nog inget med att han är okastrerade att göra. Har faktiskt aldrig träffat en kanin som inte har valt ut ett speciellt hörn eller vad man ska säga :)

[_hsleiufhbtv]
0

Alla mina kaniner använder toalettlådorna. Har två honor, en okastrerad hane samt en kastrerad hane. Funkar utmärkt för alla :)

hobbymupp
0

Molly använde tills hon blev könsmogen, sen var både kiss och bajs all over the place. Nu när hon är kastrerad använder hon lådan perfekt igen. King (okastrerad hane) bajsade alltid överallt i hela sitt liv.

Jag brukar spendera tid i stall med typ 30 kaniner, och jag tror det är rätt individuellt. :P Vissa bajsar all over och andra i hörn, ser ingen direkt trend mellan hanar/honor.

Bajs är ju dock precis som kiss en revirmarkör så kan tänka mig att väldigt hormondrivna kaniner kan ha svårare med att bli toatränade pga det :)

ninor
0

Elliot kissade alltid i sin toalett och majoriteten av bajset kom där också, även om en del kom utanför (i buren). Dock skvätte han enormt mycket på mig efter att han blivit könsmogen. Efter kastreringen har han nu inte skvätt en enda gång. Kissar fortfarande bara i toaletten, men en del bajs kommer utanför.

Hedvig använde främst ett hörn i buren att kissa i, men bajsade överallt. Hon var dock inte rumsren, utan det kom både kiss och bajs överallt. Hon var inte kastrerad.

Hermione (Elliot och Hedvigs unge) som nu är 10 veckor kissar för det mesta i toaletten, men en del kommer utanför i buren (har toa-lätt både i toan och i övriga buren). Bajsar kors och tvärs i hela buren ännu. Det har hänt ett par olyckor även utanför buren, men idag har hon varit lös i hela lägenheten utan att kissa så jag tror nog det ska bli folk..eh..kanin av henne också. Flört

[Tilde]
0

#3 Ja det tror jag med! :) Tycker dock det är väldigt dålig information att ge ut det jag skrev i #0. Det stämmer ju inte :/

Zabbio
0

Mina tre (okasterade och könsmogna, hane och honor) använder en liten hörna i sin bur som toalett. Mina förra kaniner har också gjort det.

Men det har nog mycket att göra med hur stor plats de har. Mina har burar på 4-5kvm/styck. När de satt i den lilla, tillfälliga buren försökte de nog ha en egen toa-hörna, men det fanns inte plats..

Min första kanin blev aldrig helt rumsen inomhus, men å andra sidan fick han inte mycket chans. Han bodde bara inne en vecka, jag är tydligen allergisk och tål inte att ha kaniner runt mig dygnet runt. Men utomhus är det inga problem, kan kela med dem osv också, bara de inte bor i samma rum som jag.

Min erfarenhet är att kaniner är väldigt renliga av sig om de får möjlighet. Sen vet jag inte om det är som med tex illrar eller annat, att de sällan blir 100% säkra utan nån gång ibland struntar i lådan. Om de är irriterade tex.

Sen kan man ju väga in… hur många kaninägare lägger ner samma jobb på att få kaninerna rumsrena som katt och hundägare i princip alltid gör? De jag känner förväntar sig mest att kaninen blir rumsren med lite halvhjärtad träning, och då är det kanske inte så konstigt om det inte blir 100% säkert.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.