Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1413 ggr
skijlu95
0

Gul grönt hö?

Vet inte om det här har frågats nyligen, men har fått hem hö som är lite lite gult. Undrar om det är dåligt på något sätt? Borde jag köpa en till höpåse med bara grönt hö och blanda ut det? Jag menar om det inte finns lika mycket proteiner o fibrer och sådant i gulare hö. Och det är inte gult gult, de är inte som halm det är gult med grönaktig nyans elr grönt med gulaktig nyans vet inte vad jag ska kalla det..

Graden91
0

Äre gult så är de gammalt, inte samma närings innehåll som nyare grönt Hö, men de är inte farligt iaf :)

.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.

🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎

flocken
0

Det behöver inte vara gammalt. utan bara lite sol blekt. Lukta på det. Om det fortfarande luktar bra & inte dammar så är det absolut ingen fara. Jag köper hö från bonde som även skickar in hö på kontroll så han får alla värden osv. Vissa balar har varit solblekta även att det är årets skörd

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Lina R
2

Det är solblekt :-). Behöver inte vara gammalt. Om det är ljusgult/beige så kan det vara gammalt+blivit både regnat på och solblekt. Hur luktar det? Sålänge det luktar gott gräs så är det ok. Om det luktar kattpiss, Svamp? lr jord ska det slängas.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[Luppa]
0

Beror lite på vilket väder man haft under höbärgningen. Torrt och fint = höt kommer in snabbt och behåller sin gröna fina färg. Men om det kommer en regnskur så kan höt få ligga på backen en dag eller två extra, och då kan det bli lite gröngult.
Som sagt, så länge som det luktar fräscht så är det nog ok.

skijlu95
0

Okay, tack så mycket. Det luktar normalt och dammar ej… Tänkte mest också om man skulle blanda ut det med grönt hö, jag menar eftersom höt är det viktigaste och va lite orolig över att det nt skulle finnas lika mkt näring i det här gulaktiga.. Men märkte nu också att det är en del gröna strån i, det är mest dom kraftiga stråna som är gulare, så det är lite blandat redan.