Frågor :D
Hej jag har haft min kanin ganska länge men har haft lite olika problem och funderingar periodvis.
- Måste kaninen ha vitaminer i vattnet om man har ett bra foder och saltsten? (min kanin dricker mycket sämmre när jag har dem)
- Hur kan man få kaninen att äta mer hö utan att den blir hungrig och sur om man minskar pelletsen?
- Tips på bra leksaker som kan underhålla kaninen under dagarna (min kanin kan bara vara i Hage om man har uppsikt)?
- Hur lär man kaninen "gå på låda"?
- Min kanin är svår att klippa klorna på, är det taskigt att ha den på rygg i knät och nån annan klipper (det är ända sättet att hålla den lugn som det är nu)
- Gäspar alltid kaniner när de är rädda, min kanin gäspar alltid när jag gör sista kollen på kvällen.
- Är mjuka kaningodisar dåliga? (nån sa att kaniner inte ska äta mjuka godisar)
Tack på förhand/ Matilda
En ryttare, en ponny, en blogg, Hoppning, Galopp och Dressyr! www.ilooksharp.horseworld.se
Nej, man ska inte ha droppar eller stenar av något slag, de kan ge njursten osv. Vitaminer kan man ge vid fällning eller till en hona som vätar kull eller har en kull.
Det är olika om de blir hungriga eller inte, testa minska ner långsamt och se hur det går.
Min hona Elsa slukar maten som om hon aldrig får mat, så hon har en aktiveringsboll som hon kan roa sig med i timmar. Hinder och pinnar är också kul, och saker att sitta på och under.
Jag har gjort så att jag väntat tills kaninen är stor nog att kunna hålla sig (ungar har lite jobbit med att hålla sig) och när de börjat kunna hålla sig och göra sina behov i ett hörn så stället jag in en låda där så bajsar de där :)
Ja, kloproblem är svårt att ordna, en lösning kan vara bra för en men sämre för en annan. Du får testa dig fram och se hur du och din kanin kan komma överens.
Kaniner gäspar inte när de är rädda, är de rädda kurar de ihop sig och trycker sig platt mot marken. De kan också visa ögonvitorna, så jag tror med att din kanin gäspar av samma anledning som vi människor (minns inte exakt vad det var, någonting med ansiktsmusklerna…?)
Vet faktiskt inte om mjuka godisar är dåliga, men jag tror ändå det är bättre att ge hårda godisar då de hjälper till att slita på tänderna. Vad är det för mjuka godisar du tänker på? Jag brukar ge några solrosfrön, eller pellets, vilket uppskattas av alla mina kaniner, utom min systers gamla hona men hon är lite udda :P
Nej, kaniner behöver inte vitaminer i vattnet om pelletsen och allt är bra. Minska pelletsen sakta,kaniner behövde inte pellets då de bara ör ihoppressat hö men de är lättare att äta pellets än hö därför dom föredrar de mer, tror inte kaninen blir sur direkt om den inte får pellets, bara fom har hö ska de gå bra. Ingenaning på bra leksaker, min älskar tunnlar och typ inget mer, ja fu kan ha de i en Hage under uppsikt om den är ute kanin annars bara i upp till 10min. Sätt bajskorvarna i toalådan tils den fattar att den ska bajsa och kissa fär, kaniner baksar och kissar (oftast) där dom äter så om du har höhöck sätt den över toalådan. Tror se vanligaste sättet är att ha kaninen på rygg när man klipper klor ;) Tror inte din kanin gäspar för att den är rädd, vad jag vet så gör dom de när dom är trötta eller sträcker på sig eller precis vaknat. Kaniner ska inte ha godis Ursäkta kluddig text, skriver från mobilen :)
tack för alla svar! <3
En ryttare, en ponny, en blogg, Hoppning, Galopp och Dressyr! www.ilooksharp.horseworld.se
#2 Pellets innehåller också viktiga vitaminer och mineraler som det inte är helt säkert att höet innehåller, om man inte analyserar sitt hö varje vecka och har superkoll på värderna osv, vilket jag inte tror vanliga kaninägare har.
- **Måste kaninen ha vitaminer i vattnet om man har ett bra foder och saltsten? (min kanin dricker mycket sämmre när jag har dem)
**Nej, vitaminer är onödigt och salsten kan bli farligt för kaninen om den överdoserar, så det är inte bra att ha i buren. - **Hur kan man få kaninen att äta mer hö utan att den blir hungrig och sur om man minskar pelletsen?
**Bara att minska efter hand :) Du märker hur mycket pellets du behöver ge, i kontrast med hur mycket hö kaninen äter :) - **Tips på bra leksaker som kan underhålla kaninen under dagarna (min kanin kan bara vara i Hage om man har uppsikt)?
**Godisboll, tunnel mm - **Hur lär man kaninen "gå på låda"?
**Kaniner är renliga djur så dem brukar göra sina behov i samma hörna oftast så man får sätta lådan där kaninen har valt sin "kiss&bajshörna" :) - **Min kanin är svår att klippa klorna på, är det taskigt att ha den på rygg i knät och nån annan klipper (det är ända sättet att hålla den lugn som det är nu)
**Att ha kaninen på rygg kan skrämma den mer om den inte är van vid det. Ha den i handduk eller låt någon hålla kaninen medans du klipper. Brukar vara smidigast :) - **Gäspar alltid kaniner när de är rädda, min kanin gäspar alltid när jag gör sista kollen på kvällen.
**Nej kaniner gäspar inte när dem är rädda :) - **Är mjuka kaningodisar dåliga? (nån sa att kaniner inte ska äta mjuka godisar)
**Kaningodis som finns i butik brukar vara icke så bra för kaniner. Bättre att ge en bit morot eller t.ex. äpplebit som godis. Kanske torka morot och äpple själv.
Mina får enbart godis (äpple eller morot) 1-2gånger/vecka :)
#2 Det stämmer inte. Alla kaniner klarar sig inte utan pellets, för att det är jättesvårt att få tag på riktigt riktigt bra hö, alltså behöver många kaniner ha pellets eller liknande som kompliment till höet.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Förlåt för att jag lånar tråden lite nu men om man har en kanin som bajsar typ i mitten av buren? Vad gör man då? Haha..
Primrose, min vita dvv hona, bajsar mitt framför matskålen. Lat? Ja, ganska, haha.
Vet inte riktigt hur jag ska få henne att sluta med detta. Inen av mina andra kaniner har gjort något sånt och om jag velat ändra deras "ställe" så har det gått väldigt lätt. Hjälp.. någon? 
- Medarbetare på Lockar ifokus.
https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!
#6 Kaniner är bekväma av sig, de gillar att kunna äta och bajsa samtidigt så om det är möjligt kan du hänga höhäcken (om du har någon) inom räckhåll från stället du vill att hon ska bajsa på. Maten kan du lägga direkt på marken, våra blir mindre villiga att bajsa precis vid maten om den inte ligger i skål^^
#7 Tack för tipset! Tyvärr sitter höhäcken fast i väggen, precis brevid hennes bajs ställe. :/
- Medarbetare på Lockar ifokus.
https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!
#5 gav bra svar på dina frågor tycker jag :)