Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 805 ggr
[Linneape]
0

HJÄLP

har fått hem min vit blåögda hermelin kanin, hon är runt 9 månader och jag och min mamma reagerade båda på en sak då vi höll i henne. magen är verkligen jättespänd, och stor. vilket vi då såklart börjar fundera på, är hon gravid? hennes humör är inte heller så roligt, hon vill inte bli ihållen eller klappad, och ligger ofta och vilar med utsträckta ben.

kan hon vara gravid? eller finns det något annat som kan vara fel? hjälp skulle verkligen behövas!

fossingen
0

Om den inte är gravid låter det som förstoppning/trumsjuka, ta bort allt foder förutom höet och se till att den får röra på sig. Rör inte mycket kring magen då detta kan förvärra.

Josefinaaa
0

Hon måste ju ha varit med en hane för att kunna bli dräktig så de kanske ni för gå efter? Och som #1 säger så ska du nog testa de och se om de hjälper annars är hon nog dräktig. Kaniner är dräktiga i ungifär en månad max.

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️

Elin_d
0

Om det är förstoppnng kan det vara bra att kontakta vetrinär, för det kan vara allvarligt, men ibland löser det sig av sig själv ;)

Clariiz
0

Äter och bajsar hon normalt? I så fall skulle jag tro på dräktighet.
Märker ni att hon inte bajsar alls eller väldigt små kulor är det stor risk för förstoppning.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Plumskaniner]
1

Jag fick hem en fransk vädur i somras som också hade en spänd mage. Han hade transporterats ett bra tag, vilket gjorde att han inte var säker i sin situation. Han var nervös, och blev lös i magen. Insåg att det var illa, så vi bokade tid med veterinären. Dock var vi så dumma, så vi tog inte en tid under samma dag, utan på dagen efter. Vi trodde nämligen att han skulle må bättre då, efter att han fått vila. Men då dog han under natten, så åk in till veterinären så fort du märker att hon börjar bli nervös, eller bara för att ta en kik.

Att hon ligger med utsträckta ben, brukar inte ha något med dräktighet att göra. Utan det är såfall bara att hon är av den lugna typen.

Utan jag skulle chansa på att det är att hon är nervös, så låt henne vara ett tag. Kolla bara så att hon äter/dricker och att hennes avföring är som den ska vara. Tillslut kommer hon bli tryggare och då kan du börja lära känna henne.

[Linneape]
0

men hon har bott hos mig i en vecka nu, och hon skiter normalt. hon äter hö och dricker vatten coh äter pellets som vanligt. och hon kommer från en seriöst uppfödning..

borde jag låta henne vara och se hur det blir, eller borde jag ringa vet?

aggabagga
0

Om kaniner äter mycket av t.ex. broccoli, lök etc så kan de bli "gasiga". Eftersom att kaniner inte kan prutta eller rapa, så kan de sluta äta på grund av den "uppsvällda" magen.

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥   ♥

/Agnes & Långöronen♥

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥

[Linneape]
0

men hon har ganska små bajskulor. men många! men tänkte att hon åär ju inte speciellt stor. men hon har en stor bur så hon får röra sig mycket men får plocka bort pelletsen och bara ha hö

[Linneape]
0

#7 fast ahr aldrig gett henne det. bara pellets och hö

lovemysack
0

Sök upp en vetrinär som kan kolla på henne!! :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Zvintos
0

Det kan också vara fodret. Alla foder funkar inte på alla kaniner. Har själv varit med om att få uppblåsta och spända magar på kaninerna när jag provade vissa foder, bland annat Krafft Groov 125.