Vill inte äta!
Jag har ne hona snart 2 år. Hon är mycket matglad men idag vill hon inte ha. Hon flyger alltid upp när man kommer med maten men idag gjorde hon inte det. Jag vet inte vad det beror på men vädret slog om idag till snö(första gången i år) så jag vet inte om det är något med det. Snälla hjälp! Min förra hona dog och det var såhär det började…
MVH Celina
Prova med annat hon tycker om, typ godis. Sallad, gurka, morot etc.
Kaniner måste hela tiden hålla igång magen, så äter hon inte är det kritisk. Har du critical care hemma? Annars försök få tag på det. Finns bl.a. hos vetten men osäkert om någon har öppet nu.
#1 Jag provade med äpple och morot men hon vill inte ha. Hon kanske bara är slö p.g.a. kylan och hon var ute nästan hela dagen. Jag har inte Critical Care(är det pellets eller?)
MVH Celina
#2 nej Critical Care är ett pulver du blandar ut med vatten. Det kan antingen ges flytande ex. genom att spruta in i munnen, eller rulla det till små bollar och låta kaninen äta själv.
#3 ok jag var ute nyss och det verkar som hon fryser. Hon är ihopkurad och skakar. Fryser hon?
MVH Celina
#4 Det låter ju som det! Har hon mycket halm? Lägg ut mer halm/gosig fleecefilt annars. Och se till så att hon börjar äta, framför allt hö är ju mycket viktigt.
#2 vad menar du med att hon varit ute nästan hela dagen? utanför buren eller är hon innekanin som du tagit ut?
och ja hon fryser, om hon inte ätit något är de nog inte så konstigt, har hon fällt till vinterpäls? ta in henne så kan du hålla bättre koll på henne.
#7 Om det är en utekanin är det väl inte bra att ta in nu och sedan ta ut igen? Det blir för stor temperaturskillnad tyvärr.
#8 mycket väl medveten om de men om kaninen fryser är de nog smartast att ta in den och låta den bo inne, alla kaniner trivs inte att bo ute.
#9 Mja, möjligen ifall det inte funkar med en massa halm/fleecefiltar och man har möjlighet att ha kaninen inomhus. Jag har dock svårt att tänka mig en kanin som omöjligt kan bo utomhus på vintern? Kyla klarar de ju ändå av rätt bra.
#10 kaniner klarar kylan bättre än värme ja men tycker de är lite konstig att den fryser om den ändå bott ute borde den ha fått sin vinterpäls, om den slutat äta är de ett tecken på att den mår dåligt på något sätt.
#? Hon äter nu, efter mer halm och filtar. Hon är en utekanin och hon ska inte bo inne. Detta var bara tillfälligt och dessutom så tycker kaniner bättre om kyla än värme. Jag undviker att ha dem inne längre stunder nu på vintern. Hon har fått sin vinterpäls men vädret slog om snabbt, men det ordnade sig iallafall.
MVH Celina
#12 Men åh, vad bra då :)