Köpeavtal
Jag håller på att skriva köpavtal till den kommande kullen just nu, och funderar på vad jag kan ha glömt. Vad anser ni om dessa köpevillkor? Det handlar alltså om hoppkaniner om det spelar någon roll. Detta avtalet är i princip identiskt med en av mina honors.
* Kaninen ska alltid tävlas under ovanstående namn.
* Uppfödaren ska alltid ha förköpsrätt av kaninen.
* Kaninen får ej säljas eller överlåtas utan att uppfödaren kontaktas.
* Uppfödaren har alltid rätt att återta kaninen om den bevisligen missköts.
* Kaninen får aldrig medvetet paras med en kanin som har kända ärftliga defekter eller sjukdomar, inte heller en kanin den är nära släkt med.
* Kaninen får ej avlivas utan att uppfödaren kontaktas, undantag om veterinär råder till avlivning.
* Med kaninen ska härstamningsbevis och det ursprungliga avtalet följas.
Tacksam för svar 
Vad jag vet har krav i ett köpeavtal inget värde. Sålt är sålt, liksom.
Stämmer, köpeavtal som ställer krav är ogiltiga. Du kan skriva en lista med önskemål, men det är allt :).
MEN, det ska tilläggas, att det sociala trycket (för de som håller på med utställning eller hoppning) gör att folk håller köpeavtal, för det mesta, ändå. Man vill ju inte få dåligt rykte :P.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#1 Ja egentligen är det ju så, men skriver det av anledningen som #2 säger. Hon föklarade bättre haha.
#2 Precis det jag menar 
#3 Bryter vilket rykte? Vem skulle få reda på det?
Alla. ALLA. Det är så det funkar :). Speciellt nu när internet är inblandat.
Även inom raser som inte är godkända, ex satinrex-dvv och teddy-dvv så får alla reda på vem som gör vad och vem som inte gör vad ganska så kvickt.
Jag har tillexempel en "svart lista" på utställningsuppfödare jag aldrig kommer köpa djur ifrån, baserat på hur de har agerat gällande defekter, eller pga hur de tar hand om sina kaniner, eller pga att de är struliga med pengar/stamtavlor.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#4 Precis som #5 säger, ALLA får reda på det. Folk märker ju liksom om en kanin som är uppfödd av mig helt plötsligt bara säljs utan att jag ens blivit kontaktad. Om inte annat syns det att det är en annan ägare i resutatlistorna eller om man kollar upp registreringen. (alla bebisar kommer reggas på sina nya ägare innan dom säljs)
* Kaninen ska alltid tävlas under ovanstående namn. - Det känns ju vettigt, vet inte om de finns regler om tävlingsnamn men som sagt rent spontant känns det vettigt.
* Uppfödaren ska alltid ha förköpsrätt av kaninen. - Varför? Ägaren hittar kanske nån som hon anser är ett bättre alternativ än uppfödaren. Det kanske är en nära vän till ägaren. Uppfödaren har sålt kaninen och får helt enkelt acceptera att sålt är sålt. Vill man ha kontroll så lämna kaninen på foder istället.
* Kaninen får ej säljas eller överlåtas utan att uppfödaren kontaktas. - Samma sak här, vill uppfödaren ha den kotrollen över kaninen så lämna den på foder istället.
* Uppfödaren har alltid rätt att återta kaninen om den bevisligen missköts. - Olagligt, om uppfödaren hämtar kaninen mot ägarens vilja eller vetenskap så är det stöld och kan anmälas.
* Kaninen får aldrig medvetet paras med en kanin som har kända ärftliga defekter eller sjukdomar, inte heller en kanin den är nära släkt med. - Att man inte får avla på kaniner med kända defekter finns redan i lagen. Inavelsparning, tex far dotter är ett sätt att kontrollera att linjerna är rena från defekter.
* Kaninen får ej avlivas utan att uppfödaren kontaktas, undantag om veterinär råder till avlivning. - Återigen, vill uppfödaren ha den kotrollen, lämna kaninen på foder istället.
* Med kaninen ska härstamningsbevis och det ursprungliga avtalet följas. - Härstamningsbevis ja, men varför ska det ursprungliga avtalet följa med? Det gälller ju endast mellan uppfödaren och första köparen.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#7 Tack för åsikter, tror jag ändrar om lite nu. Det jag skrev i #0 är i princip identiskt med en av mina honors avtal, alltså det enda jag haft att kolla på. Så tror jag ska ta bort några punkter nu 
Såhär står det i mina köpeavtal.
- Kaninen ska bo i en laglig bur gällande burmått, sithylla mm
- Kaninen ska fodras med lämpligt foder i lämplig mängd
- Kaninen får inte paras med kanin som bär på defekter
- Jag tar gärna tillbaka kaninen om det inte skulle fungera av en eller annan anledning. Bur bör medfölja.
- Om kaninen skulle avlida inom två månader från köpet får köparen tillbaka halva köpesumman eller en ny kanin. Förutsatt att vanvård kan uteslutas.
- Jag skulle uppskatta om jag kontaktas om kaninen säljs, avlider eller blir förälder.
- Stamtavla/härstamningsbevis ska medfölja om kaninen säljs/överlåts.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#9 Det lät ganska mycket bättre, tack! 
Just de punkterna du räknade upp är ju de vanligaste inom hoppaveln.
Jag ser det som så att även om köpeavtal igentligen inte är juridiskt bindande så får man ett kvitto på hurvida köparen är villig att "bete" sej.
Mitt köpeavtal är väldigt nerbantat och jag har bara med de punkter som jag tycker är riktigt viktiga. Vill inte köparen följa dessa enkla riktlinjer så behöver inte köparen heller köpa kaniner av mej, då får den vända sej till ngåon annan som inte har den punkten i köpeavtalet.
Mitt köpeavtal har en lång text på baksidan som förklarar precis vad ett köpeavtal är och att jag igentligen inte har rätt att kräva någonting, men när köparen har skrivit under köpeavtalet så har den också godkänt mina "krav" och jag har då fått betlat för kaninen, köpeavtalet blir lite kvitto på så sätt också och det är skönt att kunna arkivera.
Så min åsikt, kan du inte följa mina enkla riktlinjer på ett papper, fine, köp en annan kanin. Jag kommer aldrig kunna "ta tillbaka" en kanin jag sålt, men jag kan vägra sälja till den människan igen.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#11 Smart att förklara på baksidan, tror jag tar efter det faktiskt. Tack för åsikter. 
#12 det är ganska uppskattat från föräldrar att veta att de inte ingår i något bindande utan mer går med på hur jag vill ha det 
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |