Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 621 ggr
[Sniff]
0

Uppfostra kanin

Förra helgen hämtade vi hem en liten kanintjej, hon är ca 1,5 år och enligt de förra ägarna en blandning mellan någon vädur och rex. Hon har bott hos en barnfamilj sen hon var ca åtta veckor.

Problemet är att hon är väldigt ouppfostrad och van att få som hon vill, när man tar upp henne eller ska släppa ner henne sprattlar hon jättemycket och när man håller i henne och hon vill ner så börjar hon bita som en galning i allt hon kommer åt.

Hur ska vi göra för att få henne att sluta? Hon älskar godis och har lätt för att lära, märkte jag igår. Jag släpper inte ner henne när hon håller på med dumheterna, för att visa att det inte lönar sig.

Hon kan även klättra ut ur vår kompostgallerhage, så nu måste jag ordna ett tag till den. Är det någon som har ett tips? på hur jag löser det på bästa sätt?

tips? och hjälp mottages tacksamt! Glad

[Mi-rand-a]
0

Dedär när hon vill ner från famnen gör du helt rättt när du inte släpper ner henne, gjorde samma sak när mina kaniner var små och än idag om dom blir lite ivriga, då håller jag dom kvar lite ovanför marken tills dom är helt stilla och lugna och sen släpper jag ner dom.

Med taket är de bara att du köper kompostgaller och sätter dom hälftenhälften på varandra så de blir längre och lite stadigare och med kattsrypare då eller något annat.

om hon gör något fel när hon är på marken tex. gnager på något som hon inte får gnaga på kan du låta på något speciellt sätt som får henne att fatta att de inte är okej så slipper du springa och lyfta bort henne direkt, men för att få henne att fatta att när du låter så ska hon sluta får du nog putta lite lätt på henne och låta till hon börjar fatta, mina lyssnar direkt när jag gör ett speciellt ljud :)

[Sniff]
0

Tack för ditt svar! Då ska vi fortsätta såGlad

Till våren ska vi kanske bygga en ordentlig Hage, med tak och säkert golv. Men tills dess får vi experimentera med kompostgaller!

Det är ju smart! Det ska jag absolut testa, det är ju super om hon kan förstå när hon gör fel.

Tack igen Glad