Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 448 ggr
Söderslätts kaniner
0

Test para hur funkar det?

Jag har en idé om hur det funkar, kommentera gärna om rät/fel sätt att göra detta på. Jag har kanin A och vet inte om den är bärare av betfel (BF) Om den är bärare har den ett gen som koder för BF och ett gen som inte gör det %BF Jag parar A med kanin B utan misstanke om betfel. B har då 2 gener som är %BF Då fås A (BF, %BF) x B (%BF, %BF) Resultatet blir 50% bärare och 50% inte bärare Om man då tar en av dessa ungar kan man testa om den är bärare om man parar den med den misstänkta föräldrar. Om unge C är (detta vet man jo inte) bärare har den ett gen BF och ett gen %BF Då fås A (BF, %BF) x C (BF, %BF) Resultatet blir 25% med betfel, 50% bärare och 25% inte bärare. Detta viset att föräldran är bärare och ungen är bärare Om unge C inte är bärare. Då fås A (BF, %BF) x C (%BF, %BF) Resultatet blir 50% bärare, 50% inte bärare Detta visar att unge C med stor sannolikhet inte är bärare, men det utesluter inte om föräldran är bärare. Det blev kanske lite rörigt. Jag är från Danmark därför fins det säkert flera felstavningar och fel konstruktion av sättningar. Men som sagt kommentarer är mycket välkomna!

Elina.
2

En testparning säger inget eftersom slumpen inverkar. Man måste göra många testparningar för att få ett hum om hur situationen ser ut.
Dyker ett recessivt anlag upp bland avkommorna vet man att bägge föräldrar är bärare.

Suskiv
1

Sen är det inte alls säkert at betfel styrs av en gen utan troligen är det flera gener som styr om det blir betfel eller inte.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Söderslätts kaniner
0

ja då blir det jo svårt att testa om en kanin bär på betfel, medmindra det framkommer ungar med betfel…