uppfödare norrland / foderstat
Hej,
Nu kryper sakta kylan ner över hela sverige. Undrar hur ni uppfödare norröver gör med utfodring av kraftfoder i samband med riktigt låga temperaturer, under minus 10-20 grader?
- Ger ni fri tillgång på kraftfoder/pellets då till alla kaniner? (För att det går åt mer energi att bulla upp sig och hålla sig varm?)
- Eller ger ni samma, eller dubbel eller tredubbel dos, eller hur gör ni?
- Är det mer megaJoule, alltså mer energi som ska tillföras foderstaten när det blir riktigt kallt? …Och hö innehåller inte alltid så mycket megaJoule?!?!? BLIR SJÄLV OSÄKER.
mvh // Lars www.liljedalskaniner.webs.com
Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning
Jag bor inte i riktiga Norrland i mina mått (Sundsvall) men jag brukar se till att de alltid har mycket hö att äta. Blir det kallare än -10 så brukar jag ge lite mer kraftfoder, hur mycket extra är individuellt beroende på hur mycket underhudsfett de har. Mina Dvv rexar och de äldre normalpälsade herrarna brukar vara mer frusna så då ger jag lite mer. Solrosfrön tillför också lite extra fett. Blir det jättekalt, under -20 grader så får de ungefär dubbelt så mkt mat.
Jag tänker som så att kaninerna håller sig varma av att äta, och ger man för mycket pellets så äter de mindre hö (som ger längst ät-tid). Så lagom är bäst :)
Ljustadalens kaningård
1.
Tack, tänkte på ett ungefär som du verkar logiskt.
För att t ex generellt trippeldubbla foderstaten vid minus 15 kan man liksom inte köra som rättesnöre direkt… När man googlar om skötselråd för kanin kan man finna "vad som helst" även från de tillsynes mest "seriösa" sidor eller länkar. =/ Börjar bli en vana. Kanske nån skulle ge sig ut och rensa därute…skulle behövts göra för länge sen.
=)
10-20 minus? Mitt i vintern är det 20-40 minus ;D Men ligger runt 10-20 minusgrader oftast.
Min kaniner kommer att få flytta in då jag inte skulle ha tid att byta vattenflaska 3 ggr per dag. Och jag bor i Västerbotten.
Men jag skulle ge mycket hö och mer mat om dem bodde ute under vintern.
Prsonligen har jag kaninerna i uppvärmt stall så temperaturen håller sig alltid över nollan.
Har dock hört att det är bättre att ge mer hö, när det är riktigt kallt så sitter oftast kaninerna stilla och burrar upp sig, får de då mycket kraftfoder så äter de lite hö och det i samband med mindre rörelse ger lätt förstoppning.
Bor ju i Norrbotten, mina kaniner har ju alltid fri tillgång på hö.
Det är lite induviduellt hur mycket jag ger, vissa får dubbelt så mycket grovfoder men vissa får äta sin vanliga mängd, men jag är inte så snål om grovfodret på vintern, vid riktigt låga temperaturen som de har varit förra vintern upp emot -40 grader så brukar jag ge alla kaniner mycket foder + havre… Ljummet vatten 2-3 gånger om dagen…
Nu har jag inga kaniner ute, utan i ett uppvärmt hus som håller 15 grader. Men tidigare när jag hade dom ute så ökade jag på både hömängd och pelletsmängd. ;)
Bor just ovanför Luleå i Norrbotten.
Ju mindre kanin, ju svårare har den att hålla värmen. Speciellt hermeliner kan behöva näringstät mat på vintern. Lite extra solrosfrön är ofta bättre än större mängd, de ska kunna få i sig det snabbt och utan att behöva anstränga sig. men det är ju när det är under -20 som det är ett problem ^^…
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag bor i Lycksele, där vi har ganska kallt (minst -20 varje dag) i januari, februari. Då kan mina få lite extra, men jag ger dem inte mer förrän jag känner att de magrar lite, och då känner jag mig för så att de inte får för mycket och inte heller för lite. Min jätte behöver jag sällan ändra på, men äldre honan kan behöva ändras på och dvv vet jag inte än då jag bara haft henne sen i somras :)
Tack för svaren, Då tänker vi ungefär likadant ju. Alltså att tillföra t ex solrosfrö, hampfrö supermassa hö och givetvis halm när temp. kryper nedåt 20-40 grader kallt det är klok foderstat, sett till också att underhudsfettet individer emellan skiljer sig.
Håller ändå tummen för en "mild" och kort vinter. (gillar våren, även vårvintern helt ok)
L