Vilka färger?
Undrar vad de blir för färger om man parar dessa: Muffin. "hanen" är gul/svart japanmanteltecknad Muffin bär på viltgult, blått, japantecknat, viltgrå och möjligtvis Madagaskar + Lilja. "honan" är viltgul. Moder: viltgul Fader: viltgul Mormor: viltgul manteltecknad Morfar: viltgul Farmor: viltgul Farfar: viltgul Och "nästa par" är Lilja åvan plus Majoren "hanen" är viltzobel mantlad Mamma: viltzobel Pappa: Blå viltzobel Ska försöka ta reda på mer på majoren! ;)
Ingen som vet vad dr kan bli för färger?

EN gul/svart manteltecknad kanin kan inte bära på viltgrå då skulle den vara viltgrå, inte heller kan han bära på nåt viltanlag alls, såvida han inte är viltjapan. Viltgul och madagaskar är samma anlag, gulanlaget, som blir viltgul när kaninen även bär på ett viltanlag.
Men parar du en viltgul hona med en gul/svart japantecknad så får du Japantecknat och ev. viltgul och madagaskar.
Han är japanmanteltecknad. Jo de är som färgerna, o svart om jag glömde de. :)

Menade japantecknad så klart, vad då svart?? Han kan inte bära på svart heller. Vad är föräldrarna för färg och har han haft kullar tidigare, vilka färger på ungar i så fall. Mamman är ju troligen renavlad viltgul eftersom det bara finns viltgul i stammen. Är alla hennes kullsyskon viltgula också?
#4 jo hans mamma var svart, och nej han har aldrig "blivit pappa förut". Jo lilja är renavlad viltgul förutom att hennes mormor är menteltecknsd. Alla liljas syskon är viltgula ja. Men nu undrar ju jag vad de blir för färger om man parar lilja+ muffin och lilja+majoren..
0CDYQvwUoAA&biw=320&bih=395#i=3 Muffin är den till vänster den andra är hans halvbror.
0CDYQvwUoAA&biw=320&bih=395#i=3 Muffin är den till vänster den andra är hans halvbror.

Lilja + muffin kan bli gul/svart viltzobel, viltgul, ev. madagaskar och gul/svart japan och manteltecknat i dessa färger.
Lilja + Majoren troligen bara viltgtå samt manteltecknat.
Ok! Tack för svaren! :D

#8 Stämmer nästan, i Muffin+Lilja blir det främst svart/gul japan samt viltgul både i helfärgat och brokat. Tror du slant på tangenterna, för gul/svart viltzobel har jag aldrig hört talas om ;)
Lilja+Majoren blir precis som du säger främst viltgrå, men kan säkert dyka upp viltgul då jag gissar att det finns en del gult bakom Majoren, precis som bakom de felsta hoppkaniner :)
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner
det är skillad på vad kaninen har för färger i sin släkt och vad kaninen faktiskt bär på, hur ser muffins släkt ut?
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

#10 Haha menade så klart gul/svart viltjapan INTE viltzobel blev lite fel där ja.
#11 jag vet inte.. Vet bara att mamman är svart o pappan är viltgul manteltecknad..

#13 Svart är en dominant färg och kan inte bäras utan att synas
Ok, men då missförstår jag min uppfödare ;)
#14: Nej, svart är inte en dominant färg. Den är mest "dominant" över de enfärgade, men den räknas inte till de dominanta anlagen. Ex två viltgrå kan ju bära på "svart", dvs enfärgsanlag.

#16 Ja visst är det så, men viltgrå är ju viltvarianten av svart, en viltgrå kanin bär ju också på svart och då syns det ju också, även om kaninen då inte är svart utan viltgrå, dvs man vet ju alltid om en kanin bär på svart anlag, utom då om den är vit RÖ eller vit blåögd.
Nääää… Alla viltgrå kan inte ge svart. De måste bära på enfärgsanlag. Det syns inte utanpå då g är ett recessivt anlag. Svart är enfärgad viltgrå, inte tvärtom. Viltgrå är grundfärgen och alla andra är kombinationer av olika mutationer.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

#18 Nä men det skrev jag ju inte heller, men viltgrå utan viltanklag blir ju svart. Jag vet allt det du skriver kanske bara uttrycker det lite fel.
Naturligtvis är det viltgrå som är grundfärgen, men tillsammans med enfärgsanlag så blir det svart. Själv har jag nog aldrig haft en kanin som burit på dubbla viltanlag, har alltid fått både vilt och enfärg.