Kala fläckar?
Min ena hona har fått några kala fläckar bak på ryggen mot nacken till. Den andra honan är ofta där och tvättar och pysslar på henne så nu undrar jag om det kan vara så att den andra honan har plockat bort pälsen på henne??
Eller om det har med hennes brunst att göra kanske?
Hon har såvitt jag kan se inga småkryp i pälsen och kliar sig inte heller. Hon är samma pigga glada kanin som vanligt och har ingen förändrar aptit heller.
kan vara kvalster, de kan kaninen knappt känna av ibland
#2 Är sånt smittsamt?? Eftersom att en andra honan inte har något pälsavfall alls.
jo de är de, men när min hona hade de så blev min hane inte smittad även fast dom varit i samma rum så kanske inte alltid men oftast smittar de, är dom ute kaniner? tänkte ifall de är skabb men så skulle de märkts tidigare tror jag
#4 Nej de är innekaniner så skabb kan det inte vara.
Kan också vara om hon fäller för fort eller att hon eller andra kaniner rycker pälsen men för säkerheten så skulle jag nog ringt veterinären
#6 Jo jag ska ringa veterinären imorgon. Och hon är ju försäkrad så det är inga problem med veterinärvården i alla fall som tur är.
Min hane såg ut så ett år när han fällde för snabbt… Vi åkte till vet men va inge fel på honom som tur var.
#8 Ja ett tag trodde jag att jag hade för varmt i rummet där de är men de har ju bott inne sen efter sommar semestern och vant sig vid temperaturen inne. Så det borde inte vara för varmt hoppas jag.
Min bodde inne då också men veterinären sa att det kunde vara vanligt, speciellt på kastrerade hanar. Ute har han haft så en gång oxå (under hösten).

Mina kaniner fick ungefär som du beskriver när de hade kaninkvalster. De bodde också inne och smittade min gamla innekatt med kvalster (ovanligt). Mina kaniner hade kala fläckar, men den ena hade jättelite och sen så fick de mjäll i pälsen. Annars var de pigga och keliga. Jag ringde vet och blev av med dem ganska fort (mindre än två veckor om jag minns rätt).