Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 2615 ggr
Ph77
0

Överdriven kanin

Har det inte gått liite för lååångt när kaninerna ser ut så här? Jag tycker faktiskt synd om den http://www.free-pet-wallpapers.com/free-pet-wallpapers/free-pet-desktop-backgrounds/85530639.jpg

ph77

Ph77
0
sunnymybunny
1

Ja det kan inte vara nödvändigt att avla fram en kanin med så långa öron, håller med dig!

[Mi-rand-a]
0

Tycker de och alla jätte raser (mest frassar) samt lite dvv är för långt gången med Avel och alla mini raser,angora och alla "extremt" håriga raser kan jag se som fel också dock mest emot jätteraser även fast jag själv älskar dom och lär skaffa någon till.

Suskiv
0

De engelska vädurrna är söta, men nej jag tycke rinte det är ok att avla fram en ras som inte ens kan hoppa utan att trampa på sina öron.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

LisaKanin
1

Den första länken står det bara "hotlink" på bilden.

bustjejen
4

Jag tycker faktist att det är en hel del raser som är avlade att se mer och mer överdrivna ut.

Det kan både vara extrema pälsar, väldigt långa öron eller väldigt platta nosar och stora huvuden i förhållande till kroppen. Vi männsikor laborerar lite väl mycket med djurs utseenden ibland, både när det gäller kaniner och tex hundar.

kaningodis
0

Tyvärr ska människan "leka" för mycket med djurs utseende som ger negativa effekter för djuren. Har svårt att fatta att vissa raser (inom alla djur) kan accepteras av olika förbund och organisationer som håller på med djur. Hur kan extrema raser som medför skada och hälsoproblem för djuren finnas godkända!?

Kaninaveln har ej blivit så extrem ännu (hoppas inte den blir det) som exempelvis det klassiksa exemplet hundar.

Kastanjegårdens Kaniner

Zakarias
0

#6 Angoror avlas ju inte på bara  för att dem ska se konstiga ut! Dem är ju för ullproduktion…

dermot
2

#3 Var i aveln hos frassar har det gått för långt?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fridaaaa
0

Första länken fungerar inte, står hotlink

Jag tycker synd om engelsk vädur, med dem öronen :/

#3 Inget fel med frasse aveln?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Clariiz
1

Alla dessa hårt avlade raser är en stor del i till varför jag är oerhört förtjust i blandraser, speciellt hos hundar där aveln är rent av djurplågeri på vissa raser..
Borde verkligen komma lagar och krav som är tydliga om att djur som får framavlade problem som sjukdormar och skador  ska få avelsförbud.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Fridaaaa
0

#11 Det är så alla raser har kommit upp, genom blandras Avel :) Så all sån är ju definitivt itne dåligt, annars hade vi inte haft dem raser vi har idag.

Men håller med där ang hundarna, t.ex bulldogar som har svårt att andas, schäfer med sin räkrygg osv :/

bustjejen
0

# 8 Jag har inte nämnt någonting om just angoror. Men även om anledningen till specifik Avel är ullproduktion, så är det ju för vårat välbefinnande, och inte kaninens…

Clariiz
0

#12; Förstår inte vart du vill komma? :P Jag skrev ju att jag föredrar blandraser framför de flesta raser. I alla fall dem som avlats hårt och har problem.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Fridaaaa
0

#14 Ja jag menade att våra raser är ju uppkomna av blandraser, så dem har ju med varit blandraser innan, förstår du hur jag menar? :)
Inom kaniner är det inte mycket sjukdomar osv som är rasrelaterade så som det är t.ex hos hundar, så blandraskaniner har inte färre problem än renrasiga många gånger :)

Clariiz
0

#15; Ja det är ju självklart. Men då var de ju inte så hårt avlade att de fick problem. 
Sedan tycker jag dock det är viktigt att skilja på hårtavlade raser till utställning och till faktiskt fysisk användning eller vad man ska säga. En Schäfer som går som polishund kräver ju otroligt bra fysik och ett otroligt starkt psyke. Så att avla på dessa individer är ju endast något som stärker. Men att avla på utställningsschäfrar som går på haserna och får otroliga ryggproblem och där utseende efter standrad går före temperament tycker jag är helt fel.

Samma med kaniner. Hoppkaniner avlas ju oftast fram genom att para två individer som båda är starka, uthålliga och hoppar bra samt klarar pressen på banan. Dessutom måste de kroppsmässigt ha förutsättningar att klara av att hoppa så lång päls är ju knappast en fördel.
Medans tex dvärgvädurar kan avlas så hårt att de får bettfel eller teddykaniner så att de har så mycket päls att de inte ser eller kan uppföra sig naturligt. Eller då som engelska väduren som mer än en gång i sitt liv kommer rispa upp sina öron och troligen få problem med hörselgångar osv.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Fridaaaa
0

#16 Ja det vet jag, är insatt i schäfer :)
Ja det vet jag med ang hoppkaniner :)
Men just inom kaninavel är det färre rasbundna sjukomar än hos just t.ex hundar, det är mycket mer felavel tyvärr och folk som korsar olämpliga raser hit och dit  :( Sorgligt att se.

Ja det kan dem, dock är många noga idag att inte avla på kaniner med bettfel :) Tycker kaninaveln är ändå mer fri från skit än hundavel, men det är den uppfattningen jag har :)
Finns såklart alltid undantag men dem kommer man nog aldrig ifrån :(

[Mi-rand-a]
0

#9 #10 frassar är dom som har mest med sjukdomar av jättarna och Dom ska ha långa öron, större öronknutor, ögonen hänger, öronen ska hänga plattare mm. finns så mycket som dom avlar på frassar, de är bara kolla på hur dom ser ut, ingen ser speciellt friskt ut i mina ögon och just därför tycker jag inte dom är fina, kanske sett en jag verkligen tycker var fin.

Fridaaaa
0

#18 Du har fått helt fel bild av frasse-aveln :) 
Jag har aldrig sett en frasse med för hängande ögon?

dermot
0

#18 Ögonen kan jag möjligtvis hålla med om till viss del. Men det kan lika bra finnas vilken annan kanin som helst. Mina frassar är i alla fall varken extrema eller mår dåligt pga deras öron, ögon eller något öht som hör frassar därtill. Tycker inte alls de ser sjuka ut. Överhuvudtaget.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Zakarias
0

#13 Angororna mår väl inte dåligt? varför är dem så lugna och harmoniska isåfall? :)

Fridaaaa
0

#21 Det är väl det att det tar mycket på dem att producera fram ullen, därför lever dem i regel inte lika länge.

Clariiz
0

#17; Var endast första meningen som var riktad till dig.
Men för att svara på det att kaninaveln är "friskare" så ja självklart är den det. Kaniner är ju relativt nya som husdjur om man jämför med hundar. Så ja hittills är det inte så mycket problem. Men det kommer bli, det är jag helt övertygad om.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Fridaaaa
0

#23 Ok vad inte så lätt att veta eftersom det var i samma "stycke" :) Men då vet jag det ^^,
Ja förmodligen kommer det väl till kaninerna med tyvärr

[Mi-rand-a]
0

#19 Det har jag tyvärr inte, bara kolla på vilken frasse som helst så ser man hur allt hänger på dom.

#20 alla tycker olika men i mina ögonen ser frassar långt ifrån friska ut, sen om dom mår bra eller inte är en annan sak men deras utseende utsrålar inte hälsa precis

Fridaaaa
0

#25 Jag har träffat många frassar men har inte sett en enda med mycket häng.

[Mi-rand-a]
0

#26 man väljer själv vad man ska se och jag har aldrig varit förtjust i frassar så inte konstigt att jag ser alla fel på dem, sen är de ganska självklart att djuret är sötare om man har en själv så om jag skulle skaffat en frasse hade jag säkert inte heller sett felen på dom, men just nu står dom längst ner på min lista just för deras ohälsosamma utseende även fast dom är söta när dom är små men de är väll vilket djur som helst :)

Fridaaaa
0

#27 Jag väljer inte "vad jag vill se"? Jag ser det jag ser helt enkelt, kollar inte efter saker osv. Jag har aldrig träffat en frasse med mycket häng, och träffat ett antal så beror förmodligen på linjer i så fall :)

Jag har ingen frasse men vill ha i framtiden :) Gillar rasen, bra temperament, och det är inget fel med deras utseende som påverkar dem alls :)

hobbymupp
4

Okej ladies and gents nu kollar vi i den blå bibeln (standarden) o kollar om det verkligen är rasaveln som skapat dessa ibland… lite ohälsosamma frassar. Jag har inte haft uppfattningen att frassar (för att citera #18) "ska ha långa öron, större öronknutor, ögonen hänger, öronen ska hänga plattare mm." Utan att de helt enkelt är en stor vädur.

Och om man kollar i standarden så är det precis så. La upp dvv-standarden brevid uppslagen för frassarna. Skillnaderna mellan dessa raser (utom vikten) är endast att en frassehona får (dvs inte ska) ha en liten hakpåse, och en större när de blir gamla. En dvvhona däremot bör inte ha hakpåse. Detta kan antagigen rotas i den feta mat jättar behöver för att hålla vikten, det är ganska svårt att hålla honorna helt hakpåsfria, ännu svårare än andra honor.

Så att de ska ha långa öron och större öronknutor osv kan inte sägas om endast frassen, utan i så fall om alla vädurar.

Där jag tycker aveln har gått lite snett, eller kanske kommer gå snett in the future, är jättar, vädurar (spec engelsk), lång päls, och alla korta huvuden. Varför? Läs n see!

Jättar; Jag har inte sett eller hört om en enda jätte som kan hållas på en hälsosam diet. De måste ha rabbfor/massa svenska foders för att hålla sig i ok hull. Ska de dessutom ställas o få bra på kropp, då snackar vi määängder av kraftfoder. Jag tvivlar inte på att det finns massa jättar som mår utmärkt, men att hålla o avla på kaniner som behöver de mängderna kraftfoder känns konstigt. Hur ska kaninen kunna göra 80% av det den äter till hö, då måste den äta maaassor av hö. Määängder. Och enl vad vi lärde oss på Jbv's kurs så äter inte de olika raserna spec olika mängd hö bara för att de varierar i storlek. Wierd, men det va vad studien kom fram till.

Vädurar; Här är det väl inte så stort problem just nu. Öronknutorna kan ställa till nått tjafs med ögonen har jag för mig leg vet Trädgårdh sa, och vädurar drabbas lättare av skit i öronen (parasiter o infektioner) då där e varmt o isolerat på ett annat sätt än hos "vanliga" kaniner.

Lång päls; Sköts detta exemplariskt och på kaninens villkor så går det säkert jättebra. Men det är en risktyp av päls. Dels har jag aldrig sett en angora i sista pälsstadiet som inte har flämtat = det är väldigt varmt för dem i alla den ullen. Nån sa att de inte kan må dåligt av det eftersom de är så lugna o harmoniska; En aktiv angorauppfödare berättade för mig att man avlar stenhårt på temperament. Annars skulle det inte funka att ha dem, en sprattlande Angora går inte att klippa lixom.

Korta huvuden; Gör knas med tandrötterna och näsgångarna, allt får helt enkelt inte plats. Fortsätter vi avla på så korta skallar tror jag vi kommer få se en bredare problemkategori som är relaterade till de korta huvudena. Luftvägsproblem, tandproblem osv.

Zakarias
0

#29 Men då är det ju bra Avel eftersom dem har så bra temerament. Och inte dåligt temperament som det skulle blivit om man parade med vem som helst. :)

Sixtenblixten
4

NU måste jag försvara MIN ras!

Har 8 franska vädurar INGEN har rinande ögon eller hängande ögon eller andnings problem är aktiva som mina andra kaniner och ALDRIG varit sjuka eller haft mag problem !!!!!!

#25 Säg mig vilken av dessa frassar ser SJUKA ut

Ph77
0

Engelska hermeliner ser inte heller friska ut. Ögonen får inte plats i skallen näsan är "inverterad" in i huvudet, de har puckelrygg och inget kors alls. Men när öronen hänger så långt. Kan de gå utan att snubbla? Knyter man upp öronen till vardags, som långörade hundar får en öronhalsduk som håller öronen rena? Eller rör de sig helt utan problem?

ph77

dermot
2

#31 Precis! Jag ser inget sjukt med dem.

Visst finns det exemplar som ser "ohälsosamma" ut, men säg mig, det finns väl sjuka individer bland alla raser?

// Anka

Peak303
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker Engelska väduren är hemsk förstår inte hur de ens ville avla fram sånna från början. Såg en sådan på utställningen i Åstorp och kan säga att jag tyckte extremt synd om den kaninen. >.<

Jag kan inte säga att det finns ngn annan ras som ser så extrem ut än engelskvädur. Och alla raser har ju sina problem. Vet en hel del problem som uppkommit på dvärg raserna hit och dit.

Innan hade jag enbart blandraser då jag tyckte att ras standanerna var lite smått brutala på vissa av kaninraserna. Men har nu blivit mer insatt i det och sett att det går inte att undvika sjuka eller missbildade individer i Vilken ras? man än väljer.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

hobbymupp
2

#30, Ja, temperamentsaveln är bra, syftade dock på att deras lugn inte tyder på att de är ok med värmen från pälsen utan snarare på medveten Avel.

Tror att en frasse som hålls på hälsosam diet inte har några större problem än någon annan vädur. Ska man klaga på öron/ögon/huve på frassarna så får man göra det mer generellt för vädurarna. Som jag skre i #29 finns det typ inga standardskillnader mellan vädurarna

[Mi-rand-a]
0

#31 nu tycker jag inte precis om att klanka ner på just DIN kanin utan klankar hellre ner på hela rasen.

och de är sant som #32 säger, engelska hermeliner ser inte heller friska ut, gillade inte ens hermeliner speciellt mycket just för att dom hade så  små huvuden mm. men när jag fick min blandras har jag börjat älska rasen istället och börja tycka dom är hur söta som helst med sin små huvuden och korta öron :p

Ja de finns sjuka kaniner bland alla raser, egentligen är alla för avlade men de syns mer eller mindre på vissa :)

Sixtenblixten
0

Var har jag skrivit MIN KANIN det står MIN RAS vilket är en väldig skillnad .

CIterar dig från inlägg #25

#19 Det har jag tyvärr inte, bara kolla på vilken frasse som helst så ser man hur allt hänger på dom.

#20 alla tycker olika men i mina ögonen ser frassar långt ifrån friska ut, sen om dom mår bra eller inte är en annan sak men deras utseende utsrålar inte hälsa precis

Du skriver att man kan kolla på vilken frasse SOM HELST så ser man att allt hänger!!!!!

Nu vill jag ha ett svar gav dig 6 bilder på 6 OLIKA frassar var tycker du dom ser sjuka ut???????

Du har själv gett dig in i diskussionen så får du tåla mot hugg nu !

[Mi-rand-a]
3

#37 Är de inte dina farassar du la ut ? Just därför skrev jag att jag inte is påpeka om jag tycker dina djur är fula, kan inte vara så kul att höra även fast jag sagt att jag inte alls gillar frassar, men de tar inte lika hårt som om någon skulle komma och slänga ur sig att ens djur ser ut som en hängmatta.

Men okej om du nu så gärna vill höra sanningen så tycker jag ingen av dom frassar du la ut va så speciellt  mycket friskare i utseendet än andra MEN kan erkänna att frassar ser friskare ut när dom är yngre men sen ser alla lika ofriska ut i MINA ögon.

Sixtenblixten
0

Jag frågade vad du tyckte såg ofriskt ut INGeN av mina frassar är intryckta i nosen eller hängande ögon ! Då tycker du dvv är ofriskt oxå eller???? Man jan inte tycka en hel ras är ofrisk pga man inte gillar dom för enligt mig gör det inte dom sjuka! Och ja alla frassar jag la utbär mina och på bilderna har du ett span på mellan 10v-3 år !!

Fridaaaa
0

#38 Frassar överlag avlas inte på det sättet som du beskriv.
Många är friska och bra avlade idag. Finns säkert linjer med dålig Avel och som du beskriver dem, men det är 2 st här inne som skrivit med egna erfarenheter om frassar, och dem har inte fel i det dem skriver :)

LisaKanin
4

Jag älskar mina teddysar men man märker att all päls runt ögonen hindrar dem, de ser ju knappt någonting, dessutom får de en massa päls i ögonen som irriterar. Under tassarna har de också en massa päls och så fort man tar ut dom så fastnar allt skräp där och det blir obekvämt för dom att gå. Sen tovar sig ju pälsen som sjutton om man inte borstar. Tror inte en teddy skulle klara sig många dagar i vilt tillstånd, så det är ju inte så funktionellt för kaninerna fast jag tycker att de är världens sötaste.

[Mi-rand-a]
2

#39 Nej tycker inte dvv är lika ofriska då dom är mindre men tycker ändå kaniner med hängöron är för avlade samma med kaniner med för korta eller långa öron.

Har sagt att jag inte gillar rasen pga att den ser så ofrisk ut, de är bara kolla på dina kaniner öronen släpas snart i marken finns en där med häng ögon mm.

men som #40 säger så är dom faktiskt inte lika avlade som för något år sen, Men just för att jag sett så himla många ofriska så tycker jag inte alls om rasen då de var så mycket man skulle hålla på att ändra på den, tycker synd om rasen!

Lite patetiskt att du ska hålla på å haka upp dig på att jag ogillar en ras, du äger inte rasen, JAG får tycka vad jag vill och frasse är inte den enda rasen jag gnäller på, har tillåmed klagad på en ras jag själv har. Men vissa har väl bara lite svårt att höra sanningen ;p

Sixtenblixten
4

Och vissa har svårt att ta reda på fakta och sanningen!

fossingen
0

Har det inte gått för långt när kor genmanipuleras som belgisk blå? Tycker sånt är liiiiite mer rörande än att klanka ner på kvinnans kaniner som för övrigt ser friska ut i mina ögon.

http://animalblawg.wordpress.com/2009/10/21/the-belgian-blues/

"Se på mig, precis jag orkar hålla upp min tyngd."

[Mi-rand-a]
0

#43 lögn för dig sanning för mig.

#44 De är hemskt dedär också men hon bad om jag skulle klanka ner och alla ser och tycker olika :)

elinab
7

#44 Jag håller med om att belgisk blå är värre än en frasse. Men det finns alltid något som är värre, det betyder inte att man ska sluta bry sig om alla andra problem.

Och jag tycker inte Mi-rand-da klankade ner på någon. Hon skrev ju att hon inte ville kommentera en enskild persons kaniner. Det var först när Sixtenblixten uttryckligen bad henne göra det och då gav hon ett ganska neutralt svar om att kaninerna ser ut ungefär som andra frassar, som i hennes ögon inte brukar se friska ut.

Avel som förstärker egenskaper som skapar problem för djuren finns inom all husdjursavel, tyvärr. Allra värst är det inom Avel för ren utställning som Clariiz var inne på i #16.

Jag önskar att de som föder upp sällskapsdjur, till exempel kaniner, fokuserade mer på temperament och mindre på utseende. Det där med att föda upp djur för att se hur höga poäng de kan få i en skönhetstävling, är inte det bra märkligt egentligen?

Sixtenblixten
0

Och tycker inte hon gav ett svar på VARfÖR hon tyckte dom såg sjuka ut mer än för långa öron och dom som har långa öron dom som gardet är bebisar och inte växt i sina!

[Mi-rand-a]
0

#47 Läs om läs rätt. Jag skrev att jag tyckte dom såg sjuka ut just för att dom har långa öron och att en hade hängögon de är VARFÖR, är mycket väl medveten om att dom har långa öron men de är också därför jag tycker de är för mycket avlade, de spelar ingen roll om dom växt i sina eller inte de är ändå för stora och så är de mer naturligt med ståöron än häng MEN det jag mest stör mig på hos frassar är deras sönderavlade ögon som dom flesta har/hade. Bj's har också parabol öron och dom är minst lika sönderavlade som frassar just för deras storlek men sen ser dom friskare ut, har inte hängögon och öronen står upp. Sen är de bara att kolla på Vilken ras? som inte är sönderavlad, finns nog inte så många.

Förstår inte varför du orkar störa dig på vad jag tycker, det är RASEN jag klagar på inte dina frassar (bortse från att du bad om de) så släpp de, herregud världen går inte under för att en ynka människa klagar på en kaninras :p

Fridaaaa
0

#48 Nej du skrev inte att du tyckte det personligen i första inlägget du skrev, du skrev att det var så som du skrev :)

[Mi-rand-a]
0

#49 haha fattade inte riktigt men aja måste ha skippat att skriva dedå men nu så :)

Fridaaaa
0

#50 Vad är det du inte förstå?

[Mi-rand-a]
0

#50 De enda jag snappa upp va att jag inte skrev nånting i första inlägget som jag måste ha skrivit i nå annat inlägg men då har jag iaf skrivit de :p

hobbymupp
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Frassar och andra vädurar i all ära, men den ras där aveln verkligen har gått fel och där väldigt få kan säga emot det är ju den Engelska Väduren, bland annat på bilderna TS la upp i början av denna tråd.

Lägger in ett utdrag från standarden för rasen… Ingen maxlängd/bredd på öronen och det är tillåtet med lite sår och skador på öronen.

Smullis
0

#53 Men gud!!!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Ambellah
2

#53 Blev helt ställd nu… "Mindre" sår och skador på öronen straffas inte så hårt… vart är vi påväg?!

Vi älskar väl ändå våra kära långöron?
Är det inte bättre att de mår bra och älskar dig tillbaka än att få bra poäng på utställning och bli sjuka och kanske inte må så bra psykiskt?

Jaa jag vet inte riktigt vad jag ska säga, helt sjukt!

Mvh Alice och Morpen :)