Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2055 ggr
*Rapuntzel*
1

Kaninungar - Fåglar?

Hej.

Har 6 st kaninungar utomhus (med mamman såklart), som är 5 v på måndag. Och min fråga är kan jag lämna dem ute i hagen dagtid utan uppsyn?

Finns inget tak utan är helt öppet. Har hört att kaniner kan bli bytesdjur åt fåglar och om svaret är att jag ej bör lämna dem ute, så isfall när skulle du rekommendera att göra det?

Vad för slags fåglar är det som gör så?

Tycker så synd att dem ska sitta och trängas i buren 6 st + mamman för att vi inte är hemma :(

Tacksam för svar!!

[Mi-rand-a]
0

Hade inte haft dom ute utan uppsyn om de ej finns tak då de både kan komma fåglar,ekorrar och katter, säkert andra djur också.

De fåglar som jag kan tänka gör så är väl skator, dom kan vara riktigt elaka men säkert en hel bunt med andra också.

CorneliaAndersson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade ej haft någon kanin ute utan uppsikt, om buren ej var helt säker.

De ''rastburarna'' jag har, har minknät på sidor, tak och lucka. Sedan har de sådant grönt nät, som man brukar ha mellan tomtgränserna in till grannarna, i bottnen..

Detta är då för att inga djur ska kunna ta sig in, och inga ska ta sig ut. :)

Hade en DVV e gång, och fast att jag satt nån meter från rasthagen så var en skata där och skulle picka på den. Jag flög ju fram och schasade bort den. Men sen dess lämnar jag ALDRIG en kanin utan uppsikt, om buren ej är helt säkrad.

Gammal bild på en av burarna. (Bortse från kompostgallerna)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Fridaaaa
0

Om det är rovfåglar i närheten så ja, då kan dem ta ungarna.
Men ska man lämna kaniner obevakat ute, gäller alla åldrar och storlekar, så tak & nät i bottten = viktigt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[gulletussen]
0

Hej! Nej tycker inte ni ska låta dom vara i den utan uppsyn om de inte finns tak eller liknande, det händer så lätt att nå djur kommer och tar dom, tex,fåglar, katter, rävar…

Min kompis hon var med om att hennes fina avelshona blev byte till en duvhök.

Hon hade nå sort lättare skynke över hagen/ såg ut som myggnät men när hon kom hem efter besök hos väninna så hade familjen ett tråkigt besked till henne, duvhöken hade flygit in i hagen och tagit tag i naken på kaninen och dödat den,Dom i familjen försökte rädda kaninen men tyvärr så var det alldelles för sent… ena hermelin honan klarade sig då hon hant springa in i huset…

Men om ni skaffar nå sort tak, eller galler som ni kan stoppa fast på hagen som tak, så kan de ju fungera,men de måste ha nå hus eller nå att gömma sig i m.m…

*Rapuntzel*
0

Ok, tack för era svar!!