Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 745 ggr
[Tilde]
0

Jobbigt läge

Jag är hundvakt denna helg till en energibomb till hund (fransk bulldog), men kaninerna blir alltså livrädda när de känner att jag luktar hund! Jag kommer ut för att mata dem och pratar med dem och de står och hänger på gallret, riktigt glada och sugna på pellets. Sen när jag kommer närmare och väl ska ge dem mat så springer de iväg, helt livrädda för mig! Rynkar på näsan Jättejobbigt!

Jag försökere tvätta händerna ofta så jag inte ska lukta lika mycket, men det hjälper alltså inte :/ Hunden är ju jättesnäll mot alla djur, men jag ska såklart inte ta en onödig risk och "introducera" dem.. :P

Men är det någon som har tips? på hur man kan få kaninerna att sluta vara så extremt rädda? Jag ska nämligen passa denna hund en hel vecka i början av nästa år!

[Jawa´s]
0

Mina kaniner har vant sig vid mina hundar eftersom hundarna alltid har varit med när jag utfodrat kaninerna, hade en ny kanin som var lite smårädd men det gick över efter några dagar. Så länge man har koll på hunden och ber den ligga en bit bort så borde det inte va några problem att vänja dom vid varandra.

Nu hälsar min hund och mina kaniner på varandra varje dag genom gallret och verkar helt ok glada över att se varandra =)
Jag är dock misstänksam till att ha Lösa kaniner tillsammans med hund, för i grund och botten är de fortfarande bytesdjur och rovdjur som hör ihop i naturen.

MarajLowajz
0

Sätt på dig en annan tröja och byxor som du enbart har till kaninerna =)

Tvätta händerna upp till armarna, sätt upp håret i en toffs alternativt har du en mössa på dig varje gång du ska mata kaninerna.

På så vis så kommer dom bara känna deras doft eftersom du har dom kläderna på dig hos dom.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[Tilde]
0

Jag tvättar händer jättenoga och har ofta jacka på mig när jag går ut, men ska nog försöka byta kläder också :) Det är mest Charlie som blir rädd för mig (såklart, hon blir rädd för allt, haha), men hon skrämmer också upp Cashew som hon bor med. Obestämd

elinab
0

Jag tror dom kan vänja sig.

Vår granne (bor i lägenhet, grannen bor vägg-i-vägg och har sin ytterdörr precis vid vår) skaffade hund för ett halvår sedan. Första dagen med hund var kaninerna superstressade. Stampade och hade sig. De kände alltså lukten från hunden även om han inte var i samma lägenhet.

Men de lugnade ner sig så småningom. Nu reagerar de inte ens om jag träffat hunden i trapphuset och gosat med honom precis innan jag klappar dem.

[Tilde]
0

#4 Aww :P Ja jag hoppas att de vänjer sig! Speciellt eftersom jag gärna vill ha hund i framtiden. Kanske borde jag tillbringa mer tid ute hos dem när jag luktar lite hund så de inser att det inte är farligt? :)

Fridaaaa
0

Tror dem vänjer sig :)

När jag fick hem Ella när hon var 6 månader gammal, så var hon rädd för Lillan då hon var van vid små chihuahua :D Men tog någon vecka, sedan var hon van vid våran hund, och nu efter 2 månader som vi haft henne ungefär så skuttar hon fram och luktar på hunden :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.