Räv som skapat problem
Hej hej !
Jag har fått ett stort problem med våran kära kanin sen det var en räv som försökte äta upp henne. Hon var ute i hagen när räven kom och när jag hitta henne var hon vettskrämd och sen den dagen har vi haft henne inne på altanen men hon är inte sig själv.
Dels har hon fått någon slags förlamning eller något i ansiktet. Hon är helt sne i ansiktet och vi får inte längre bära henne.Klappa henne är möjligt men då bara när man ger henne mat. Inte alls roligt att hon vänt från att vara en social och nyfiken kanin till en deprimerad och Rädd kanin i princip.
Någon som har någon ide om vad vi kan göra för att få tillbaka våran Nova? Förlamningen kan hon väll leva med? Eller är det plågeri? Hur ska vi få henne att vilja umgås med oss igen och med sin kompis Walter. De får umgås med varandra när vi är med eftersom vi inte vill ha kanin ungar och inte vill kastrera någon fall vi vill ha i framtiden….Hon är inte inte intresserad alls längre av att leka med oss eller honom.
Tack på förhand,
Anna
Skulle uppsökt veterinär om jag var du. :(
Varför får ni inte bära eller klappa henne? vet faktiskt inte vad som går att göra i detta fall, går säkert att leva med en förlamning i ansiktet men kan hon äta och sånt normalt? Ni kan alltid ta in henne så hon får känna sig trygg och vet att ni finns där, de kan får fram hennes normala beteende lite iallafall.
annars hade jag nog tagit bort henne bara för att ingen kan må bra av att vara skygg eller att få leva för sig själv.
Låter som en hjärnblödning om hon är sne och sånt kan uppkomma när som.
Åk in till en kunnig veterinär och kolla, men jag hade inte haft en kanin kvar som är förlammad :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jo får nog ringa en veterinär och fråga hur jag ska göra! Men äta gör hon men liksom med huvudet på sned. Hon är rädd för ljud och råkar man minsta lilla slå i gallret eller flytta på fötterna när man klappar henne eller försöker lyfta upp henne så gömmer hon sig i hörnet där vi inte kommer åt henne. Tror att stressen av räven i så fall om det är det.
Walter den andra kaninen är inte alls rädd och så sen det hände men han var ju inlåst…och jag hörde ju hur räven välte våra pallar och saker i hagen så hon måste ju fått kämpa för livet liksom.Skulle precis gå och ta in henne. Liksom hade kläder och allt på mig och fastna i samtal med mamma och så hörde jag allt så jag sprang ut. Vårt första djur också så känns inget kul alls är ju alltid något extra speciellt med den första.
#4 Kolla så att veterinären verkligen är kunnig med kaniner med :)
Hoppas det löser sig men jag hade inte behållt en förlamad kanin tyvärr.
Och speciellt inte om hon är så stressad nu hela tiden, visst kan bli bättre såklart om man tränar upp det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Så tråkigt :( Jag tycker det låter som att hon blev skadad i attacken. Dels pga ansiktet. Men också för att hon ändrat beteende så radikalt - jag tänker att hon kanske har ont. Då kan kaniner bli skygga. Därför borde ni kontakta veterinär så fort som möjligt. Hon ska inte behöva ha ont. Var bor ni? I Stockholmstrakten finns Roslagstull, i Skåne Fågelkliniken. Även om ni bor någon annan stans kan ni börja med att ringa dit. Fråga vad problemet kan vara och vilka undersökningar de rekommenderar. Så vet in ungefär vad ni kan begära av den vet ni träffar. Hoppas er kanin blir sig själv igen.