Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 11127 ggr
slarvigt
4

"Glädjeskutt"?

Jag har läst att det som vi kallar glädjeskutt handlar om "träning", att hålla sig alert. De ska kunna springa snabbt, vända snabbt osv, därför gör de detta ibland.

När min kanin gör det (dvv) så har han ett öra upp och ett ner och mitt intryck är att han är mer stressad än glad. Jag är van vid att han har båda öronen framåt när han är glad.

Jag tror inte att det är något ljud eller så som har gjort honom stressad utan snarare själva aktiviteten, vilket KAN ha att göra med att han gör dem i sin lilla bur där han slår i kanterna och trampar i vattenskålen, trots att han har tillgång till hela köket… knäppis. Andra gånger har jag sett honom göra helt galna skutt utomhus i sele där han blir helt out of control. Där tycker jag också att han verkar stressad, men så är han en innekanin och ovan vid att vara ute.

Hur upplever ni era kaniners "glädjeskutt"?

ninor
1

Jag upplever det som just glädjeskutt. Hedvig gör dem när hon får komma ut ur buren, ungarna gjorde dem så fort de fick fäste på köksmattan. De verkade inte ett dugg stressade.

WhiteBunnyWithBlueEyes
0
LisaKanin
0

Jag uppfattar det som lite "ungdomsgrej" också eftersom båda mina kaniner har haft mest glädeskutt och rejsande för sig upp till ungefär 1 år. Uppfattar dom inte heller som stressade utan mer som glädjeryck och Motion, kanske i kombination med nåt slags träning. Däremot skrämmer min 2-månaders kanin min 1,5 åriga kanin som sjutton när hon börjar rejsa och hoppa. Han springer och gömmer sig under ett skåp då Glad.

Fridaaaa
0

Mina gör det av glädje :)
Smilla och Flizan är 2½år resp 1½år, dem gör inte det längre, men gjorde när dem var yngre.
Ella & Viola som är 6 mån rep 8 mån gör det relativt ofta och Albin som är äldst med sina 4½ år gör inte det längre :)

Däremot gillar dem att skutta upp på förhöjda platser osv, vilket med är bra träning :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Peak303
1

Nästan alla mina kaniner gör det även den på 3 år. Och de gör dem av glädje. Vissa av mina kaniner och de gjorde även min förra kanin på 4-5 år gammal i buren när hon inte var placerad vid någon av de andra kaninerna och isolerad från ljuden.

Så jag skulle inte kunna kalla det träning eller på så sätt att dem är stressade. För vad skulle stressa en innekanin när det inte finns andra kaniner(inga djur alls) runt om och att det nästan är ljudlöst på stället dem är placerade på? :)

Jag ser glädjeskutt mer som en sak som visar att kaninen mår bra och lever livet mer än som att dem tränar.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[Mi-rand-a]
0

Mina är bara super lyckliga när dem gör de :)

slarvigt
0

Hur vet ni att de är glada? Ser ni det på dem? Hur? Märker ni det av situationen? Varför?

Jag tror att jag upplever det som stressande just för att det är så ryckigt. Men också för hur han håller öronen. Men jag skulle definitivt kunna tolka det som att han är glad också.

Jag är inte ute efter att säga att våra kaniner inte har det bra eller något sådant, utan vill bara problematisera och ifrågasätta varför de gör just dessa skutt.

Teorin om att det är träning behöver inte utesluta att de har kul och är glada. Det behöver inte ens vara kaninens anledning till att göra det, utan snarare biologins anledning till varför kaninen vill göra skutten.

Fridaaaa
0

#7 Man ser det på dem på något vis. Jag ser skillnad på mina om dem är stressade eller glada :)

slarvigt
0

#8 Jo, men det är ju lite det jag är ute efter här. Jag är intresserad av vad det är man ser, varför man tolkar det som att de är glada :)

Peak303
0

Jag har sett mina kaniner både uppspelata, rädda och stressade.

Och en kanin som är stressad, rädd eller uppelt ser är verkligen inte på de sättet. Min ena kanin var otroligt stressad/panikslagen när en hund skällde och han blev rädd. Då sprang han runt och kunde inte stanna förrens jag fick tag i honom. Och då försökte han ändå hoppa ur min famn.

När han gör glädjeskutt är han lycklig. Och otroligt kelig. Tror inte en stressad kanin får glädjeskutt för att sedan stanna och sättadoft och kela lite för att sen springa vidare på samma sätt igen. :)

-'  Malin Hultman

[Mi-rand-a]
0

#9 oftast om dom är stressade gör dom inte skutt utan springer och letar efter en säker plats att gömma sig vilket dom gör i de vilda också om de är någon fara och om faran ser dom då först springer dom och gör såna skutt om rovdjuret är väldigt nära, mina kaniner har öronen åt alla olika håll när dom gör glädjeskutt och de är mera tecken på att dom lyssnar än att dom är stressade.

slarvigt
0

#11 Vad lyssnar de på då? Och varför lyssnar de så intensivt just då?

#10, 11 Jo, rädda och stressade kaniner springer blint och gömmer sig, men det betyder ju inte att det inte finns någon grad av stress där de beter sig på ett annat sätt.

#10 "När han gör glädjeskutt är han lycklig. Och otroligt kelig. Tror inte en stressad kanin får glädjeskutt för att sedan stanna och sättadoft och kela lite för att sen springa vidare på samma sätt igen. :)"

Sant. Det jag ser är kanske mer (som jag skrev där uppe) att aktiviteten i sig kan "stressa" min kanin. Alltså att han själv blir lite rädd och kanske till och med förvånad över hur han flyger omkring :) "Hur kunde jag hamna åt det här hållet helt plötsligt?" :)

Fridaaaa
0

#11 Ella gör skutt om hon blir rädd eller stressad, dock på ett annat vis :)

slarvigt
0

#13 I vilka situationer gör hon de? Vilken skillnad är det på dem?

Fridaaaa
0

#14 När hon blir riktigt rädd för något, då kan hon fara upp i luften och sedan fara framåt och sedan gömma sig.
Svårt att förklara skillnaden, jag ser det helt enkelt :) Lär mig hur mina kaniner beter sig vid olika situationer osv :)

[Mi-rand-a]
0

#12 på omgivningen, finns alltid nånting att lyssna på :)

#13 ja de gör dom också.

Sen brukar dom stampa och bli mer "spänstiga" i kroppen än när dom gör glädjeskutt :)

slarvigt
0

#15 Ja, man gör ju det. Nu vill jag dock försöka komma fram till vad det är jag ser :)

#16 Ja, men varför lyssnar de mer just då? Jag upplever i alla fall inte att min kanin har öronen uppåt speciellt ofta annars. Det tyder ju i sådana fall kanske på att de faktiskt tränar, "såhär skulle jag reagera ifall det hände något farligt" (om någon jagar mig ska jag springa snabbt och snabbt kunna vända i luften, samtidigt som jag lyssnar efter vart den som jagar mig finns). Med det inte sagt att de är rädda just när de "tränar".

"Sen brukar dom stampa och bli mer "spänstiga" i kroppen än när dom gör glädjeskutt :)"

Menar du när de skuttar utan att det är ett "glädjeskutt"?

Peak303
0

#12; Men fortfarande är det väldigt lätt att se skillnad på både glädjeskutt och stressen. Är kaninen stressad så borde du vänja kaninen vid att vara i den miljön du har den i. För en kanin blir inte stressad över att vara i ex. Hage om där inte är något som triggar igång det som stressar eller om det är något kaninen anser som hotande.

Känner man sin kanin på så sätt att man kan skillja på deras olika beteende så vet man om kaninen är stressad eller inte. Jag kan inte anse mina kaniner som stressade när dem får glädjeskutt.

När mina kaniner blir stressade eller känner sig hotade lägger dem sig ner spärrar upp ögonen och sjunker ihop så mycket dem kan för att gömma sig. Eller springer runt som galningar för att hitta ett ställe att gömma sig på.

-'  Malin Hultman

slarvigt
0

#18 Jag säger inte att det är på det viset, utan försöker som sagt problematisera att det skulle vara just glädje de visar. Min kanin är i övrigt väldigt avslappnad i sin miljö. Jag säger inte att jag inte kan avläsa min kanin och se när den är rädd eller kelig eller glad och avslappnad. Jag säger att vissa saker tyder på att det inte enbart handlar om just glädje (att han har ena örat uppåt) och undrar då om det kan vara en stressad situation.

Som jag skriver i #12 och i #0 så är jag lite inne på att aktiviteten i sig "stressar" min kanin. Stress kanske är ett dåligt ordval eftersom ni verkar tolka det som akut rädsla. Kanske blir han mer förvånad över vart han hamnar och över hur han kan "tappa kontrollen" i sina skutt.

Nu menar jag inte de enstaka skutten, utan när han rejsar omkring och kastar sig åt olika håll. Då brukar han också stanna upp efter ett tag och sitta alldeles stilla, speciellt om han har råkat kasta sig in i en vägg eller liknande.

Fridaaaa
0

#19 Nej det är ingen här som tolkar stress som akut rädsla men det är inte bra när en kanin blir stressad :)

[Tilde]
0

Jag ser det som glädje! De springer runt och busar, gör glädjeskutt, kommer fram till mig och slickar på mig, jag klappar dem och de gör glädjeskutt igen och lägger sig sedan ner och vilar… Ser ingen stress i det alls Glad

Blir de stressade springer de runt som galningar för att gömma sig och/eller stampar i marken. Är de stressade av en främling som håller i dem så ligger de helt stilla med stirrande ögon. Ett helt annat beteende än glädjeskutten!

LisaKanin
2

Jag uppfattar det som att kaninerna är glada för att de i stort sett alltid gör glädjeskutt när de har sovit/vilat, ätit och är som mest aktiva på kvällen, ute och utforskar eller leker med varandra. Ett ställe där de rejsar och gör glädjeskutt är tex en lång kartongtunnel jag har och då är det ju helt klart lek. När min ena kanin var lite yngre älskade han att vara i soffan och skutta där vilket han eg inte fick eftersom han kissade där, men han tyckte det var så kul att vi satte på plastad frotte på soffan så han kunde vara där. Då kunde det se ut såhär:

https://www.youtube.com/watch?v=3pYCp7edzv4

slarvigt
0

#20 Glöm i sådana fall att jag skrev just "stress", för som det borde framgå av min text så är det inte den typen av stress jag menar.

Är det ingen som känner igen beteendena:

1. Kaninen (dvv) har ett eller båda öronen uppåt när den "glädjeskuttar",

2. den stannar upp/fryser till efteråt?

fossingen
0

Glädje skutt är som det låter ett roligt skutt med bakbenet som de gör:D

[Mi-rand-a]
0

#17 när dom blir stressade/rädda och gör ett skutt eller liknande är dom mer spänstiga i kroppen och brukar stampa dock inte alltid men kan hända, när dom gör glädjeskutt slänger dom med kroppen och är mer "avslappnade" så därför kan din kanin få öronen uppåt, dvv får öronen mer frammåt när dom är nyfikna, när dom lyssnar mer står öronen eller bara för att dom vill ha de så och de betyder inte att dom är stressade eller att dom "tränar" för de.

AkaiTsuki
0

Glädjeskutt är när kaniner är glada av någonting, typ som ett ryck av glädje. Ifall jag blir riktigt glad kan jag ju liksom springa runt och skrika av glädje och jag tror det är samma för kaniner fast i glädjeskutt.

De kan ju inte liksom förmedla ÅH VA GLAD JAG ÄR!!! genom att sura sig

När min kanin är sur eller så har han aldrig gjort glädjeskutt, då har han morrat och bleh va du är jobbig.

Min kanin får springa löst i pentryt ibland  och där kommer det folk och går hela tiden , även hundar.  Mot hundarna är han sur och försvarsam och sen när de vart borta och han inser att de inte kommer tillbaka snart så racar han runt i pentryt med glädjeskutt säkert över 60 cm upp i luften och helt njuuuter av stunden :)

//Joanna

elinab
0

Båda mina kaniner har uppöron så det är svårt att jämföra men jag tycker att de spetsar öronen lite när de gör slädjeskutt. De är inte riktade rakt fram som när de är nyfikna/glada att träffa mig utan mer som när de är alerta och lyssnar efter något intressant ljud.

Att de stannar till efter skuttet, ofta innan de far i väg i ett nytt glädjeskutt, känner jag igen. Mina två brukar titta på varandra (eller mig) i pausen mellan glädjeskutten. Jag tycker att jag kan se skillnad på när de är spända/oroliga och på när de är spända/glada. När de är oroliga spärrar de upp ögonen mer, ofta blir lite ögonvita synlig. Tycker ochså att svansen är mer spänd när de är oroliga, den åker liksom uppåt.

slarvigt
0

#27 Ah, vad kul att du också har lagt märke till detta :) Du har nog rätt i att skillnaden är i ögonen och på svansen.

Jag tror att jag tillsvidare kommer tolka detta som att de blir lite förvånade över sig själva och över skuttet, om ingen annan har någon annan idé :)

Fridaaaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett exempel på glädjeskutt ;)

[MiniPim]
0

Haha mina kaniner gör alltid glädjeskutt!! En är över 3 år och gör fortfarande ;)

elinab
0

#29 kaniner ser alltid så knäppa ut när man tar stillbilder på glädjeskutt. Men söta :)

Fridaaaa
0

#31 hehe ja när man väl får med det hihi :D
Ja :)