Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1054 ggr
[stampekanin]
1

ha kaniner

Kan man ha kaniner i lägenhet?

Kan man föda upp kaniner om man bor i lägenhet?

Vet ni någon som gör det? Bara nyfiken :)

[stampekanin]
0

Tycker ni det är okej att föda upp kaniner i lägenhet om man har rätt sorts burar m.m? Bor i en stor lägenhet med 6 sovrum,+ kök,stort vardagsrum, två stora hallar och två stora balkonger. Man kan väll säga att de är som ett hus men har ingen egen tomt eller så.

[stampekanin]
0

Kan man ha jättekaniner fast man bor i sådan lägenhet???

atlanta
0

Visst kan du det Glad Det viktiga är ju som du skrev att du har ordentliga burar till dem. Många som bor i lgh har sina kaniner på balkongen. Man får ju dock tänka på att det inte är bra för dem att sitta i direkt solljus. Sen kan man ju inte ha jättemånga kaniner om man har begränsat utrymme men en liten uppfödning är inga problem Glad

ninor
0

Jag har själv kaniner och har haft en kull trots att jag bor i lägenhet - en etta. Så länge burarna är bra och kaninerna får Motion ska det inte vara några problem. På våren/sommaren kan man ju också ta ut kaninerna i sele.

Fridaaaa
0

Ja man kan ha kanin i lägenhet, många som har det :)

Svårare att föda upp i lägenhet skulle jag säga, i alla fall om man vill ha några stycken med tanke på att man ska få plats med burar, spån, höet osv till många kaniner :)
Men beror såklart på hur många kaniner man vill ha till sin uppfödning :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[stampekanin]
0

#3 Ok tack :)

#4: vad roligt! såg din hemsida, jätte fina kaniner du har :)

[stampekanin]
0

Hade tänkt ha 3 kaniner, helst belgisk jättekanin,en hona och en hane.

Har haft kaninuppfödning tidigare.

Har hus på landet och på sommrarna är de där vi bor och kaninerna skulle få vara i hundgården med hundhus på sommrarna + stallet vi har där.

Tänkte om man tar en kull på honan en gång om året, varje vår, så kan man ju ha en eller två extra burar till kaninungarna?

Fridaaaa
0

#7 Tänk på att belgisk jätte i regel får 8-12 ungar, så då ska du ha plats för dem när dem ska säras på vid 8-10 veckor från mamman :)
Sedan finns det inte godkända inneburar till bj vad jag har sett, dem kräver ju dessutom mycket större yta än vad lagen säger :)

Du behöver ha fler extraburar om du inte får dem sålda vid 12 veckors ålder, för du behöver ha enskilda burar för hanarna vid 12-14 veckors ålder :)

[stampekanin]
0

#8: ok, har redan nu tre burar, bra storlek + hus/sitthylla, + har en utebur med två våningar som jag hade tänkt att man kunde ha kaninungarna i när de ska säras. + ska hämta från en bekant en till utebur med två våningar som även den kommer användas till kaninungarna… På sommararna kommer kaninerna vara i sommarstugan på landet i stora betesburar/hundgårdar…

Ifall man inte får sålt någon av ungarna hur kan man göra då? man kan väll sänka priset eller skänka bort?

Fridaaaa
1

#9 Tar man en kull får man vara beredd på det. Skänka bort dem är inget alternativ anser jag, då får man ha dem tills man sålt dem helt enkelt. Så är det med uppfödning.^
Finns även dem som slaktat men det beror ju själv på vad man klarar och vill :)

Är dem minst 70 bred och 70 cm hög? Och minst 0,9 kvm? På varje våning måste detta vara på en våningsbur :)

hobbymupp
0

TS, håller med #10. Skänker man bort dem är det sällan så att kaninerna kommer till bra och ansvarfulla hem, vilket är ditt ansvar att verka för att de får som uppfödare. Du får helt enkelt ha kvar dem tills de blir sålda tycker jag, att slänga bort dem känns inte ansvarsfullt.

Det svåraste att fixa med uppfödning i lägenhet (om man ska ha massa kaniner) är att se till att alla kaninerna får springa varje dag så att de mår bra.

[stampekanin]
0

Nej, kanske inte just skänka bort men kanske för billigare pris, om man säljer Bj ungar för tex 500 kr. Om man inte får sålt någon så kan man ju vänta och se om man hittar någon köpare men annars kan man ju kanske sänka priset till tex 300 kr, eller?

Fridaaaa
0

#12 Ja kan man ju göra men jag hade inte gått ner för lågt i pris, och så får man vara medveten om att man kanske inte får alla sålda och då ha bra lagliga burar att ha dem i var för sig :)
Finns mycket att tänka på :)

[stampekanin]
0

Har alltid varit väldigt mån om vars mina kaninungar hamnar och vill alltid ha kontakt med köparna, o se hur det går. Slakta skulle jag nog absolut inte göra och absolut inte som nå sorts djurföda tex,ormmat eller något sådant,tycker bara de är hemskt…

Skulle nog inte heller vela sälja till djuraffärer, tycker det är dåligt att sälja dit då man inte vet vem som köper kaninen…

iWontBite
0

Tror inte att djuraffärer ens skulle ta emot en belgisk jätte, de har sällan plats för en så stor kanin, och även om de har det så är det mycket lättare för dem att bli av med kaniner som är små och söta länge.

Tyvärr är det ju en "köttras" och eftersom den är så stor så är den svår för en ~normal~ familj att ha hemma. Blir en så stor kanin det minst aggressiv är den livsfarlig. Upp till 16 ungar att sälja om året, absolut inga till slakt… Det kommer definitivt att bli svårt.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

[Luppa]
0

Ja, det går. Jag har självt haft många kaniner i lägenhet en kortare tid, innan vi flyttade till gården vi bor på nu. Hade som mest 12 kaniner i en trea.
Det gick, men var väldigt skönt att flytta. Fick städa toahörnen varje dag, det luktade ganska snabbt annars… Och det blir en hel del stampande med så många kaniner.

Angående jättar så är det ju som #8 säger. Det finns inte godkända inneburar till så pass stora kaniner, då får man bygga eget.
Att skänka bort ungar för att bli av med dem är inte att rekommendera eftersom det leder till impulsköp. Inte säkert att det går heller, vissa perioder är det hopplöst att bli av med kaninungar. Det leder till att de blir sittande, och ännu svårare att bli av med ju äldre de blir…

[Sara-]1
0

Jag bor i lägenhet och har 3dvärg kaniner, och kan säga att det e riktigt jobbigt och slitsamt :p dock har jag dem i mitt sovrum som kanske inte du kommer ha men iallfall. Dem tar otroligt mycket plats, man får städa efter dem varje dag då hela lägenheten har en tedens att bli skitig ;), svårt att aktivera dem alla om man bor i lägenhet och bara ex har tillgång till en balkong att rasta en kanin på då om man avlar så brukar man ha både honor och hanar som inte kan gå ihop. Jag avlar smått, har bara en hona men ja det är mycket jobb men värt det :)