Få upp i vikt och hålla den?
Våran bj-korsning är 4½ år gammal nu och vi har haft han i 3½ år nu. Han tappar i vikt till och från. Och han äter dåligt med hö men det har han gjort alla år vi haft han, då han inte fick knappt hö alls i förra hemmet och var mager när han kom hit som 1åring.
Nu får han Versele-Laga, hö och även morötter 1-3gånger/vecka, lite olika. Även börjat ge lite havre. Vad mer kan jag ge?
Han fäller med en hel del, men får vitamin i vattnet för att hjälpa till lite.
Man märker med på han lite att han börjar bli gammal, för att han är lite mer "stel" eller vad man ska säga, alltså hoppar inte upp på saker lika mycket som han gjort innan och mer social tycker jag senaste halvåret/året. Han har alltid varit social men liksom lättare att fånga nu osv.
Vet itne vad han väger nu men vägde runt 6 kg sist jag vägde.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Så tråkigt, jag vet inte vad som finns mer att göra men man brukar ju säga att när de inte äter så bra så är det ett täcken på att de är sjuka… Om han dessutom inte värkar lika pigg som vanligt så kontakta en veterinär… :(
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
#1 Sa inte att han inte verkar pigg. Sa att han inte hoppar upp på saker lika mycket längre det är inte samma sak :) Han skuttar omkring i trädgården när vi är ute, är framåt, nyfiken och äter & dricker med god aptit,
Jag vet var tecken på sjukdom är. Frågan var hur jag ska hålla honom i bra vikt :)
Antagligen matchar inte höet och pelletsen. :) Vägde han som vanligt när du gav SvF?
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#3 Han äter mer av detta höet än vad han har gjort av dem 2 andra sorterna jag haft.
Ja gjorde han. Kanske ska byta tillbaka till det på honom? För han hade bra hull då.
#4 Testa byt tillbaka, kan vara så att han inte funkar på Versele-laga. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#5 Kan vara så, tänkte inte riktigt så långt suck hehe får köra upp där imorgon och köpa och testa om det blir bättre :) Tack! :D
Du kan ju alltid prova med havregryns gröt, jag brukar ge det till mina kaniner ifall jag märker att de har tappat lite hull, de får snabbt upp hullet igen… Jag tror inte han är sjuk, lycka till med din söta gosse! :D
solrosfrön är ju fett, kanske det han behöver.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#7 Nej jag tror inte heller att han är det
Jag kan ju alltid testa :)
#8 Ja det kan jag ju med testa, om inte bytet av foder hjälper eller lägga i lite av det också :)