Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5692 ggr
[lucke]
0

Dvv- vikt och könsmognad

Min Dvv-hane närmar sig sin 3-månadersdag. Jag undrar lite över när en Dvv är färdigvuxen, och vad han ska väga -ungefär- vid 3 månaders ålder? Då detta är mitt första långöra har jag ingen att jämföra med.

Undrar också om jag kan se på honom när han är könsmogen? Menar inte skvättande och parningsdans, utan om jag kan se på hans kön eller så? Vet inte riktigt hur kaniner ska se ut- med råttor är det så enkelt eftersom hanar har en stor pung, men kaniner verkar vara mer diskret anatomiskaTungan ute Planerar att låta kastrera honom och vill vara absolut säker på att han är redo för det…

Å en liten sak till- det låter lite om hans mage ibland- lite knorr/kurrande så där. Brukar det låta om kaninmagar? Han får endast hö, pellets och äppelgrenar- inget godis- och avföringen är helt normal=torra kulor.

(Lägger in inlägget även härOskyldig)

[lucke]
0

Ingen som har koll?Glad

[RC1393]
0

Vikten varierar, alla kaniner är olika så det går inte att säga att si och så ska de väga när de är så gamla.

Könsmognad kan man se när kulorna trillat ner, men vissa blir könsmogna innan faktiskt. Kring 4-6månader brukar de flesta veterinärerna kunna kastrera, men nog skulle du kunna kastrera din kanin redan nu om kulorna är nere.

Magen brukar inte låta så mycket, men nog låter den, inget att oroa sig för :)

zezagena
1

En kille brukar vara "mogen" när penis-spetsen kommer fram vid tryck ( el självmant), vanligen runt 4-5 mån ålder

Ang vikten kan det variera mkt vid 3 mån ålder, dvv kan ju oxå väga mellan 1-3 kg som vuxna (1.1-2.1  godkänd vikt)

zezagena
0

tillägg- ang penisen så är han alltså mogen/funkar för att para. För kastration måste ju testiklarna ha vandrat ner i pungen oxå  Flört

[lucke]
0

#2,3 4: Tack för era svar!Glad

Jag tänkte vänta tills han är minst 4 månader innan han kastreras. Men hur ser jag pungen? Tycker att det är svårt att se på en kanin, då de är fluffigare än råttor, plus att jag är ovanOskyldig. Ang "magkurret" så är det inte högt och endast ibland. Jag som ser honom dagligen tycker ju att han är pluttig, men de som träffar honom bara ibland tycker att han vuxit mkt. Han äter ju bra med hö, och jag hoppas att mängden pellets han får är lagom (knappt 2 msk per dag fördelat vid 2 tillfällen).

Zvintos
0

#5: När kulorna väl trillat ner så syns det tydligt. Glad

I denna artikel finns bild på hur väl kulorna/pungen syns.
http://kanin.ifokus.se/articles/4d715841b9cb46222d067d27-konsbestamning?4d712496b9cb462141046e76-1

[lucke]
0

#6 Tack, vad bra! När han vaknar ska jag närstudera honomGlad

zezagena
0

Du får känna/fingra lite "därnere" så hittar du dom nog om de vandrat ner.

Ang vikt- vägde mitt grabbgäng på 11 v idag, minsta väger bara 0,59 kg hans bror lite mera 0,70 kg o en kille från en annan kull väger hela 0,95 kg. Så trol är ca 0.5- 1 kg normala vikter vid 3 mån Flört

[lucke]
0

#8 Känns skumt, men vill ju samtidigt lära mig och se hur långt han kommit i sin (köns)mognadTungan ute

Bra med viktreferenser, jag ska även väga honom, har faktiskt inte gjort det tidigareGlad

[lucke]
0

Hm, tror inte jag lyckats lokalisera några pungkulor- men det är väldigt svårt tycker jag, för trots fotona i artikeln är det svårt för mig att veta var och hur de ska finnas och se ut exaktObestämd

Han väger drygt 610 gram, så han är ingen bjässe direkt…

[RC1393]
0

#8 Min dvv vägde 1,3 kg vid 3månader, så mellan 0,5-1,5 skulle jag vilja påstå inte är ovanligt :) (för dvv)

[lucke]
0

#11 Vilken jätte! Jag vet inte om jag är för "snål" med pellets och annat än hö- vill inte att han ska bli överviktig eller bortskämd med godsaker…

Zvintos
0

#12: Så länge hullet känns OK, strunta i vad han väger. Det är inte dåligt att de hamnar på sin vuxenvikt senare.

[lucke]
0

#13 Jag tror att hullet är ok. Vid vilken ålder anses en Dvv vara vuxen?

Zvintos
0

#14: Rent "utställningsmässigt" så får de ställas i vuxenklass vid 6 månader. Just dvärgvädurar kan dock mogna sent och inte vara helt färdiga förrän mellan 1-2 år beroende på kön. Mina dvärgvädurshanar har ex varit som snyggast när de passerat 2 år.

[RC1393]
0

#14 Kring 1år är de absolut fullvuxna, musklatur och allt sånt är färdigutvecklat då, och kaninen börjar också vara vuxen i sinnet.

Men standarden säger annat men jag räknar mina som ungkaniner till ca 1årsåldern :)

[lucke]
0

#15 Aha, ska bli intressant att se hur han utvecklasGlad

#16 Vuxen i sinnet, är det då han ska sluta ligga på rygg och gnaga i tyg tro?Skrattande

skuttis88
0

Jag lånar tråden lite… Jag vet inte om det redan står här, har inte läst allt. Iallafall min hona väger 1,9 kg vilket är helt normalt men min hane väger 2,1. Räknas det som överviktig? Han har gått ner från 2,3 kg så han är på förbättring. Mitt mål är 1,9 kg. jag tränar 3 gånger i veckan med hoppning en gång, agility en gång och promenad en gång.

MVH Celina

[RC1393]
0

#18 Är han i fint hull så spelar vikten ingen roll :)

Ph77
0

En kaninunge kan få fri tillgång på pellets tills 6-8 månader, enligt veterinär. Kanske dvv har lätt för att lägga på sig. Jag har hermeliner o ungarna får fri tillgång på pellets, ingen är för tjock. De bor ute iof. Apropå pungkulorna så tycker jag själv det är lättast att kolla efter hårlös hud, räcker att blåsa lite i pälsen. Själva kulorna kan ju "trilla innåt" när man håller djuret på rygg och därför vara svåra att se.

ph77

[lucke]
0

#20 TAck för svar! Alltså, jag tror inte jag skulle våga ge honom fri tillgång på pellets då han är så matglad. Jag har börjat servera pelletsen i en boll med hål, just för att det ska ta lite längre tid för honom att ätaTungan ute. Som du skriver är det nog skillnad på en kanin som bor ute, min inne-gubbe lär inte behöva lika mkt energi för att hålla vämen etc.

Bra tips? med hårlös hud- det var ju inte det lättaste att se igår då han låg på rygg och tycktes undra vad fasen matte pysslade med…

BunnyHope
0

Min kanin på 13 veckor väger 0,964 kg och han är i bra hull, tycker jag! Han får 1 dl pellets om dagen; cuni complete och uppfödarens foder; rabbit royal och edel kaninpellets.

Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12

Zvintos
0

Just dvärgvädurar är väl relativt kända för att lätt lägga på sig. De senaste kullarna är första gången som de fortfarande får fri tillgång upp till 6 månader. Tidigare har jag fått börja portionera ut redan vid 4-5 månader.

[lucke]
0

#22+23 Men tror ni att jag är för snål med pelletsen? Borde jag ge honom lite mer per dag och isf hur mkt ungefär?Obestämd Han väger som sagt drygt 610 gram och fyller 3 månader om några dagar.

Zvintos
0

#24: Du kan ju testa att ge mer och se. Blir han lite för mullig så behöver han antagligen inte så mycket. Dvärgvädurar kommer i olika storlekar, även om det är vanligare att de är storleken större. Men jag har haft en hona som vägde 1.2kg som vuxen och var i kanonhull! Hon vägde 600g vid 10 veckor.

[lucke]
0

#25 Ska testa att öka lite! Har träffat hans mamma och hon är mer den slanka sorten (ingen knubbis med hakpåse), pappan har jag endast sett på bild, han ser väldigt kompakt ut, utan att vara fet. Så min gubbe kanske blir något mellanting mellan päronenObestämd

skuttis88
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#19 Han ser ut såhär…

MVH Celina

[lucke]
0

En sak jag funderar på: Kan jag ta bort pellets helt när min kanin är lite större/äldre, kanske vid 8 månaders ålder? Och enbart ge hö? Förstår att pellets kan vara bra nu när han är ung och växer, men sen kanske det inte behövs..?Obestämd

AkaiTsuki
0

Min förra dvv visade tydliga könsmognadstecken(juckning…) vid 3 mån och det var även då vi fick reda på att "hon" egentligen var en han. Då hade han tydliga ballar. Sen så utvecklades han och var typ inte färdigvuxen om man säger så fören vid 1 års ålder.

//Joanna

[lucke]
0

#29 Skvätte han urin också?

AkaiTsuki
0

#30 Nepp han gjorde inget "bus" annat än han hade perioder som han juckade. Han var helt rumsren, tillomed utomhus han vägrade att gå på toa annan stans än i buren och där kunde det komma lite här och var men ändå fortfarande i buren

//Joanna

[lucke]
0

#31 Lät du kastrera honom?

AkaiTsuki
0

#32 Eftersom han inte påverkades och inte heller var dominant av sig och hade inga "damer" vid sin sida så såg inte jag behovet av att kastrera honom :) Han mådde bra som han var och efter tonåren så kom dessa juckperioder väldigt sällan

//Joanna

[lucke]
0

#33 Jag förstår, sköntGlad

[lucke]
0

Jag är rätt säker på att jag har lokaliserat hans pungkulor nuSkrattandeSer inte mycket ut för världen men jag antar att de kommer växa i takt med honom…

Fridaaaa
0

#35 100% säker att det är en hane? :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[lucke]
0

#36 Ja, så gott somTungan uteMen hur stora kulor ska en 3-månaders ha..?Obestämd

AkaiTsuki
0

#37 Det är helt individuellt Glad men borde se ut som om de ska vara där liksom

//Joanna

[lucke]
0

#38 Det är 2 små kulor där- men har ju ingen tidigare erfarenhet av kaniner så vet inte alls hur stort det ska vara på dem…

AkaiTsuki
0

#39 Menar ser det inte för stort ut så är det nog ingen fara.

Dock hört om de har jättestora och svullna kulor så var det något att åka till vetten för (Kommer inte ihåg vad det va nu)

//Joanna

[lucke]
0

#40 Nä, snarare är de väldigt små, absolut inte svullna eller så. ANtar att de, liksom hans övriga kropp(sdelar) kommer att växa till sig ju äldre han blir..?

AkaiTsuki
0

#41 Jao de kommer nog växa till sig :)

//Joanna

[lucke]
0

#42 Jag ser fram emot att han ska bli mer maffig, med stora tassar och bred skalleTungan ute

AkaiTsuki
0

#43 Min fick typ värsta smala huvudet under tonåren och sen blev det mycket bredare efter 1,5års ålder. Han såg riktigt knasig ut i tonåren x)

//Joanna

[lucke]
0

#44 Kan tänka mig detTungan ute

[lucke]
0

Och nu undrar jag över beteende: Min lillgubbe har gått från att vara superlugn (som bebis, när han flyttade hem till mig) till att vara feg till att nu vara en liten vildeFörvånad. Absolut inte aggressiv på något sätt, men han har inte längre ro att ligga still i min famn och kela- vilket han kunde göra hur länge som helst förut. Nu hoppar han runt och är mer hyper när jag tar opp honom i famnen. När han är lös och skuttar i lgh så är han rätt stillsam, det är det där med att ligga still i famnen och gosa som tydligen inte är så lockande längre (när han är lös på golvet så kan han ligga still för gos med matte). Är han i nån tonårs/könsmognadsperiod tro?Obestämd

AkaiTsuki
0

Jag tror att han litar ordentligt på dig, vissa blir helt från att vara lugna änglar till hypra möss när de börjat lita på en. Eller så litar han på omgivningen också och vill ha upptäcktsfärder bland damm och kablar xD

Mitt knep om jag vill kela fast kaninen inte vill kela, då brukar jag totalignorera honom (Eftersom han gillar uppmärksamhet men vill typ inte erkänna). Ignorera även som han kommer fram för då kommer han undra va tusan får inte jag någon uppmärksamhet för? xD Så går det i alla fall till i min kanins hjärna

//Joanna

[lucke]
0

#47 Tack för svar! Å, jag hoppas att han litar på mig, jag har lagt ner mkt tid och kärlek för att få honom trygg. Jag ser honom också som en trygg varelse- han är inte det minsta skygg eller så, vilket jag är väldigt glad över. Dessutom så snäll och "enkel" på flera sätt- toan tex är han himla duktig med, likaså kloklipp, sele etc har funkat bra från första början. Jag har ju full förståelse för att han vill racea och skutta runt när han väl kommer ut ur sin bur. Faktum är att han kommer självmant och lägger sig i mitt knä/puffar med nosen och vill bli kliad när han skuttar runt i soffan tex, men jag får väl testa att ignorera honom då, även om det är svårt att motstå honomKyss

[lucke]
0

Nån mer som har tankar om min lillgubbe? Kan han vara i tonåren/könsmogen redan (han är drygt 3½ månader)?

Ljusta
0

#49 Han kan absolut ha blivit könsmogen och förändrad av den anledningen. Har haft ganska många Dvv som blivit förändrade just runt 3 månaders ålder. Det är ju oftast övergående om man hanterar det rätt :)

Ljustadalens kaningård

[lucke]
0

#50 Ja, nånting är det juGlad. Men hur menar du att jag bör hantera hans nya vilda sida? Hans enda egentliga "nackdel" är att han gnager på tyg, men det har han gjort jämt. Det här att han inte har ro att ligga still hoppas jag förstås går över med tiden…

Ljusta
0

#51 Om han testar dig (tex genom att börja gnaga på dina kläder) så kan man mjukt fösa honom åt sidan och säga nej. Aldrig visa att man blir rädd utan hantera som vanligt. Vet att det finns många som är rent elaka mot kaninen när den testar och då kan det gå mot att den blir aggressiv istället. Har man tålamod med deras små nycker så går det nog snart över :)

Ljustadalens kaningård

[lucke]
0

#52 Jag brukar säga nej rätt surt och fösa undan honom, precis som du säger. Men han ignorerar mig och fortsätter… Han har dessutom gnagt sönder soffkuddar när han varit lös i soffan (utan at jag märkt att han gnagt där), däremot gnager han inget på sin "sambo" som är en mjukisapaObestämd. Rädd är jag absolut inte, han är väldigt snäll och har inte gjort några tendenser till att bita, morra eller vara tjurig på något sätt.

AkaiTsuki
0

Ifall han inte slutar brukade jag lämna tillbaka kaninerna i buren istället, de slutade till slut med det "dåliga"

Liksom att han gnagde på bokhyllan och envis som min rex är så slutar ju inte han även som man puttar bort, så la in han i buren igen och då blev han väldigt besviken eftersom att han ville ju va "ute" utanför buren

//Joanna

[lucke]
0

#54 Jo, det kan ju vara en idé, att han får det lite tråkigare. Han är liksom väldigt rastlös nu jämfört med förut, men det är kanske hormonerna som spökar…

Ph77
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inledningen på denna tråd har jag tänkt på och idag tog jag ett magfoto på min hane. När jag kollade på korten sen så tyckte jag att det var en så pass tydlig bild för de "hårlösa" fläckarna där kulorna senare utvecklas. Kunde inte låta bli att posta den bara därför.

ph77

[lucke]
0

#56 Hur gammal är han där?

Ph77
0

Fullvuxen

ph77

[lucke]
0

#58 Ok. Allt är ju ljust på min gubbe, så det ser lite annorlunda ut än på din mörka haneGlad