Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 568 ggr
tussen12
0

Tamare?

Hur gör man en kanin tamare? Som knappt blivit hanterad på 2 år?..

Vi fick en kanin för dom tidigare ägarna tröttnade. Hon är gansaka resaverad i buren,och i famnen får hon panik och sprattlar jätte mycket. Hon bits och risvs mycket också. Så hur göör man?!

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Fridaaaa
2

Umgås mycket med den. 
Sitta med den i hagen
Hantera den mycket
Vara lugn men bestämd.
Inte dra undan händerna eller liknande om den ka bitas eller bits.
Inte heller släppa ner den om den börjar sprattla för dåvinner kaninen

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jossanandersson
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Va mycket med den, Ha den i ditt knä när du har tråkigt

och såntGlad

Visa att du inte är rädd för den så slutar den säkertGlad

If you live to be 100, i hope i live to be 100 minus 1 day, so i never have to live without you ♥

www.kaninen.blogg.se

tussen12
0

är med henne i ty 2 timmar varje dag,Tränar upplygt och bärning dagligen,Men det funkar inte :(

Fridaaaa
0

#3 Du har inte haft henne så länge, du måste ge henne tid, kan ta flera månder och upp till ett år eller längre :) Man måste ge kaninen den tid den behöver :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hell
0

Det kan ta lång tid, men det är precis som #1 säger. Särskilt viktigt är det att du lär dig hålla henne så att hon inte kan sprattla/fly, för varje gång hon lyckas så går utvecklingen tillbaka två steg. Det är jättesvårt, har själv varit där, men nu är det inga problem då kaninen lärde sig att det inte är någon idé. :P Jag vinner alltid!

Sen skadar det ju inte att du, varje gång du går in där hon är (ute eller inne?), sticker till henne en liten godisbit. Vill hon inte bli klappad så låt bli det, men en liten godis varje gång så kommer hon nog förstå ganska snabbt att öppna buren = något kul och bra.

Men ja, tid tar det! Men jättebra att ni tog hand om henne! :)

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

tussen12
0

#4 okej,Tack så mycket för svaren:)

elinyeaah
2

Jag skulle nog säga.. sitta i tex. hagen och låta kaninen själv välja när den vill komma fram till dig. Ge den tex. en bit morot som belöning när det går bra. (min kanin kommer själv när jag bara prasslar med en plastpåse, hehe) Flört

Men lycka till iaf! Kom ihåg, det kan ta tiiid!

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

Ph77
0

Två år är gammalt, bygga förtroende kommer ta tid. Hon får väl inte så mycket pellets per dag ( 1/2 dl?), ge henne lite pellets flera gånger om dagen, sen från din hand varje dag. Jag brukar lägga in armen/handen o hålla helt stilla 1 minut. När hon blir modig kommer hon fram o luktar lite. :-) men rör henne inte. Förtroende.

ph77

tussen12
0

#8 hon får 2 matskedar pellets varge dag,En på morgonen och en på kvällen :)

Ph77
0

Se om hon är motiverad att äta direkt ur din hand, då är det ett stort framsteg.

ph77

[Mi-rand-a]
0

De jag gjorde för att få min kaniner tama var att sitta på golvet och låta dom själv komma fram sen brukade jag lägga mig och sova på golvet efter skolan så brukade jag vakna av att dom satt på mig eller liknande sen brukar jag inte äta i köket utan i mitt rum och satt på golvet och åt och då var de ju roligt att komma å tigga grönsaker av mig mm. och jag hade de knäpptyst ett bra tag, om jag kollade på tv hade jag på de lägsta sen först när dom vart bekväma med mig började jag hålla i dom och sånt  :)