Pellets val
Jag har hållit på blivit smått galen när det gäller pellets, användande eller inte anvndande. Men som jag förstår är det bra att att ha när kaninerna är små samt som komplement på vintern.
I alla fall, när jag sökte runt hittade jag denna sida som jag ville dela med mig av om i inte redan läst den. Tyckte den var infromativ och lade mitt slutliga val på oxbows pellets.
http://d16782590.u200.surftown.se/artiklar/pelletsfiber.html
Jättebra sida, men mina JR Farm Grainless Complete Dwarf Rabbit fanns inte med där, jag tycker de är kanon så lägger med dem här i tråden.
Inga konstgjorda färgämnen, aromer, genetiskt modifierade produkter, sockerrika ingredienser, pressrester eller mjöl används i detta foder.
(inte för att vara petimeter, som jag förstår det är Oxbow bland de bästa, men det innehåller ändå en massa mjöl och soyabönor och biprodukter av det?)
Tillverkare JR Farm: www.jr-farm.de
Ingredients: Timothy grass, orchard grass,
smooth meadow-grass, ribwort, red clover,
meadow fescue, ladies mantel, pea flakes,
carrot cubes, broad bean flakes, parsnip
cubes, pepper mint, linseed, black cumin,
dandelion leaves 3%, beetroot cubes, parsley,
apple cubes, camomile petals, stinging
nettle leaves, fennel (Ingredienser: Timotej, hundäxing, blågräs, groblad, rödklöver, ängssvingel, daggkåpa, ärtflingor, morotsbitar, åkerböneflingor, tärnade palsternackor, pepparmynta, linfrön, svart kummin, tärnade äpplen, linfrö, maskrosblad, tärnade rödbetor, nässlor, kamomill, svart kummin, vitaminer.)
Additives: Vitamins: A 10,000 IU., D³ 1,000 IU., C 250 mg, E 40 mg
Analytical constituents: Protein 11.1%, fat content 2.9%, crude fibre 21.5%, crude ash 7,4%, calcium 0.5%, phosphorus 0.3%
ja det e ju knasigt att den inte finns med i uträkningen! samt att oxbow innehåller en massa spannmål
# vilken prisskillnad. ditt alternativ va ju en hel del billigare.
#2 ja det är bra mycket billigare dessutom än Oxbow. Och personligen tycker jag det verkar naturligare och bättre. Jag menar varför soya till kaniner? Och mjöl är väl inget bra? JR Farms är typ nåt man skulle kunna koka grönsakssoppa av
.
Vad kul att flera testar JR Farm…
Jag håller på som sagt tidigare att fasa över till detta. Tänker även testa Meister Lampe.
Jag är inte direkt onöjd med Cuni Complete eller Sellective men när jag läst här är det spännande att testa.
Först smakade Curman på JR Farm sen ratade han det i 2-3 dagar nu ätar han dem dock inte först…
Priset trots frakt är dock så billigt med JR Farm!
det är väldigt konstigt tycker jag att om JR farm kan få ner produktionpriset så mycket på helnaturligt så borde de andra lika så utan att blanda in en massa olika fyllnadsprodukter..
Här kommer uppgifter på Meister Lampe Bio-Nagercobs (ibland Bio Flakes, samma):
Ingredients
100% organic meadow grass from the Bavarian Alpine upland (Bayerska alperna
) free from any synthetic additives, free from preservatives, flavouring, coloring, 100% organic grain-fee.
Innehållsanalys
Protein 10,4%, fett 1,4%, fiber 30,5%, råaska 10,%.
Och seriöst, det luktar så gott att man själv nästan vill börja knapra
. Men iaf de kaniner jag haft äter upp alla andra pellets först innan de ger sig på dessa, de väljer ju gärna det mest onyttiga först precis som vi människor… men de är helt suveräna. 6 kg för ca 135:- svenska kronor påwww.zooplus.dk. 3 kg för 89:- på zooplus.se.
Ludde, min ena rex vägrar fortfarande Meister-lampe. Så alla kaniner äter inte det. Han har serverats det i några veckor nu.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#8 för nyttigt antagligen…
Ja Curman äter inte sina JR Farms först heller he he undrar om han kommer äta Meister Lampe…
men äter kaninen dem inte så kan de ju inte behöva dem för levnadsinstinkten borde väl se till så de inte svälter.
Nu ätar han ML sist…
Men nog inte glatt ;-)
Jag tror att om han inte börjar äta dom med "glädje" blir det Fiba First och Cuni Complete/Selective eller JR Farms att dryga ut med!
#1 Nu är jr farm beställd :) och jag hoppas de kommer tycka om dem!!