Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 368 ggr
Angeln--89
0

Blå weinertecknad?

Om man parar en vit blåögd kanin (med endast vit blåögt i hela stamtavlan med andra ord så långt man vet) med en blå kanin ( med endast blått och svart i stamtavlan, med andra ord så vitt man vet).
Då blir det väl svart weinertecknat med bruna eller blå ögon?
För att få blå weinertecknat måste väl båda föräldrarna ha det i generna?

Jag har letat på google men inte hittat svaret, så jag tänkte att jag frågar er här som vet mer angående gener.

Jag vill endast ha svar på min fråga inga dumma kommentarer om att man inte ska para för att få fram weinertecknat!

hobbymupp
0

den dubbla xx-genen, vit blåögdgenen döljer alltid en annan färg som jag har förstått det. Dvs, en vitblåögd kanin är alltid en färg under sin vitblåögdhet, precis som albino. Därför är det inte säkert vad som kommer fram, beror på vad som finns låångt bak i leden. Så har jag iaf jag uppfattat det.

Zvintos
0

Det enda du kan säga med säkerhet är att det blir wienertecknat alternativt wienerbärare, dvs icke synlig wienerteckning. Oavsett om teckningen syns eller ej har de anlaget.

Precis som #1 skriver så är en vit kanin alltid en annan färg under. Så om den ex är viltgrå blir det främst viltgråa ungar.