kanin som bits
Jag har en kanin som jag tog hem då hon var 8 veckor. Nu är hon 12 veckor.
Problemet är att hon biter mig i fingrarna.
Hon är inte rädd mig, hon gillar att bli ompysslad osv. Jag tycker det verkar som att hon bits när hon vill ha godis men inte får det.
Mat får hon ju såklart. Alltid tillgång till bra hö, lagom med pellets och lite grönsaker. Men helst vill hon ju ha banan päron melon vindruvor och sådant godis som jag bara ger en liten bit av ibland.
Men ibland tycker jag det ser ut som hon blir så frustrerad då jag kommer med handen och hon rusar fram, snusar, och sedan frustrerat biter till innan hon springer tillbaka till höet och äter där.
Hon har inte bitit så hårt att det börjat blöda - ännu, men det nyper till ganska bra, och jag blir rädd att hon ska bita så det börjar blöda tillslut!
Jag vet inte hur man vänjer av med det betéendet att bita när hon inte får godsaker när hon vill?
Jag gör inget annat än tar bort handen.
Men ska man hellre använda "straff"? Knuffa bort henne? Använda blomspruta?
Några tips??
(Jag kan tillägga att hon inte är mager så hon får INTE för lite mat av mig)
Det låter som revirvaktande tycker jag
//Joanna
mina tips?, som jag tror kmr funka ( vet ej )
1.ta inte bort handen, då visar du att du är rädd för det och så kmr nog hon fortsätta med det. säg tex ''nej!'' (inte skrika) till henne och håll fast henne (haha låter jätte taskigt)
2.ge henne inte godiset när hon biter, bara håll fram handen knuten och när hon slutat bita öppna handenn så får hon godiset, du kankse ska andvända någon handske av nåt slag då :)
hoppas detta hjälper!
Låter som hon testar dig, jag skulle säga ifrån. Räcker oftast att trycka till (snabbt o löst) med en fingertopp på sidan, för att visa ditt eget missnöje med beteendet. Hon är tonåring :-P
ph77
Det är ju jättesvårt att inte rycka bort handen då hon biter till sådär. Det blir ju reflexmässigt, ungefär som när man bränner sig på en spisplatta att man drar bort handen fort
#4 jo, till en början kan det vara det, men när man ha handske kankse man känner sig tryggare :P
använde handske ungefär 1 gång innan jag bestämde mig för att hon ska inte vinna. Liksom, tog upp henne ändå fast hon morrade och högg. Som tur är det beteendet borta och mitt bästa tips? är att inte visa att din kanin vinner, då blir det ett permanent beteende, sen att berömma henne och ge henne godis och kärlek när hon inte biter.
Jag tycker att du bestämt ska säga "NEJ" och prova sträcka fram handen igen och kolla om hon bits igen. Detta har funkat för mig och troligtvis funkar det för dig också. Ett tips? är att du aldrig ska ge godis när den biter med tanke på att hon då belönas och bits igen för att få godis.
/Kram Betul ♡
Min kanin har gjort så men jag sa nej varje gång och hade kvar handen så nu så gör han inte så längre:)
If you live to be 100, i hope i live to be 100 minus 1 day, so i never have to live without you ♥