Behöver lite svar! :)
Hejsan!
Eftersom jag får min första kull i slutet av November/början på December så har jag lite frågor som jag vill ha svar på! :)
Detta är min första kull som kommer ha stamtavla och vara märkta :)
Fråga:
Vad betyder stamrulla och är det någonting man måste göra?
Funderar även på hur ni håller koll på alla kullar ni får och så?
Eftersom man ska föra noggranna anteckningar och anteckna varje född kull.
Har ni någon speciell mall som ni själva gjort eller hur gör ni?
Skulle vara roligt att veta! :)
Ja, du måste föra stamrulla och den måste sparas i 5år (även om du avslutar din verksamhet!) Anteckna avelsdjuren (el spar kopia av stamtavlan). Alla parningar, födda kullar, antal ungar, antal färger, hur många som lever vid 5 v. osv. Vilken unge får vilket nummer? Antal födda hanar o honor. Ja allt du kan behöva. Jag antecknar alla kullar och alla ungar enskilt (specifika kännetecken), köparens kontaktuppgifter. Kopior på alla ungarnas stamtavlor såklart!!
ph77
Men vad är stamrulla för något?
Okej, då vet jag! :)
Måste alla stamrulla osv? :)
#2 Man sparar en kopia på stamtavlan i 5 år (tror jag)
#3 Uppfödare inom SKAF måste det :)
Jaha ;)
@CrazyRabbits. Vad stamrulla är? Att du antecknar och spar all info om alla dina kullar i minst 5 år. Du måste ju märka ungarna enligt en princip och stamtavlorna i sin tur ska också numreras, 1,2,3,4 osv Alla papper ska sparas så om SKAF frågar dig, hur många ungar som föddes hos dig för tre år sen och vilka nummer de är märkta med (benring) så ska du veta det. Och typ djur nummer 245, när föddes den, vilka föräldrar har den, vilken teckning, kön hade den. Vad är den stambokförd på för poäng, vilka poäng har den fått som bäst på utställning. Eller om en köpare kontaktar dig för att stamtavlan blev uppäten av hunden, så ska du kunna ge dem en kopia på stamtavlan. HUR du organiserar det är helt upp till dig själv att bestämma. Jag vet inte, blev det tydligare nu?! Eller rörde jag bara till det? :-)
ph77
Tack så mycket, blev mycket enklare! :D