Hoppning
Hur börjar jag träna hoppning? Kaninen är van vid sele och koppel. Är det att ha ett hinder eller bättre ha ett par stycken? Vilken höjd? Säg hur ser den enklaste hoppbanan ut på tävling?
ph77
Kul att du ska börja hoppa med din kanin :)
Finns massa roliga artiklar här på kanin iFokus men Kaninmagazinet.se är också bra , lite svårt att förklara allt via en kommentar så kolla Kaninmgagazinet.se och titta efter lite olika artiklar :)
Lycka till med hoppningen :D
Du kan alltid kolla in Kaninhoppning iFokus. Den sajten är inriktad på Kaninhoppning och där kan du säkert söka på en del av dina frågor också. :)
()_()
(●‿●)
( )
( W )
( )
Jag brukar börja med att ha ett hinder i rasthagen ett par dagar, då känner kaninen igen det bättre när det väl kommer till själva hoppningen.
Vid den riktiga 'träningen' så börjar jag med tre hinder, på lägsta höjd. Då är två av dem enkla 'vanliga' hinder medans et är ett dubbelhinder. Men alltid på lägsta höjd (runt 5-7 cm)
Den enklaste hoppbanan hur menar du? Det finns ju två olika sorters banor som är de vanligaste, rak och krok. Då skulle jag säga att rak är lättast. I en krokbana så är det ju mycket mera svängande, medans i en rak så är det bara full fart framåt. :P
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Tänkte hur många hinder som ingår i en bana? Typ 7-10 st? Visst måste föraren gå bakom? Ja precis. Tänkte först ett enda hinder men någon som tyckte att kaninen skulle förstå att leta efter "nästa" hinder, underlättar väl när man ska ta sig igenom en hel bana. Så tre hinder är nog en bra början om den nu förstår ;-)
ph77
I Mini så är det 6 stycken hinder. I lättklass är det 8 st, i Medelsvårklass och Svårklass så är det 10 st hinder och i Elit så är det 12 st. Då börjar du alltså med 6 eller 8 hinder, beroende på vilken höjd/klass du vill tävla.
Föraren måste gå bakom kaninen ja, och kopplet ska vara minst 50 cm mellan förare och kanin.
Vissa kaniner brukar skutta genom hela banan med lätthet, medan andra kaniner bara hoppar över 1 eller två stycken. Det beror ju precis på personligheten. Har du en sprallig och studsig kanin så kan du nog räkna med att få öva på att den ska springa rakt fram i början.. ;)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
http://kaninhoppning.ifokus.se/ Där har Sandra (Kyrkelidens på Ifokus) Skrivit super bra artiklar om allt som har med Kaninhoppning att göra! Tycker att det är värt att kika iaf. :) Med vänlig hälsning, Linda Meijer
Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård ♥
:-) Läste just den!
ph77