Uppfödarnamn - Hjälp!
Jag & min kompis ska börja vår uppf. på hobbynivå nu till våren och vi börjar planera så smått. Vi ska föda upp fluffiga blandraskaniner med angora & teddyvädur i sig. Behöver hjälp med namn. Kan inte komma på något. Bor i sydliga skåne.
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
Du behöver inte ha något namn förrens efter tre års verksamhet. Har ni kontaktat SKAF?
ph77
Ska ni para angora med teddyvädur? Kommer bli enkelmanade kaniner med svajjiga öron då :P
#1 Dem vill bara ha hjälp med namn. Inte registrera det. Och så kommer dem ju hålla på med blandrasavel, så registrera det går ju inte :)
Jag tycker det är fint med ett namn som härstammar från basen till kaninuppfödningen. T.ex. din gatans namn eller området ni bor på/by. Bor du och din väninna på olika adresser kan ni kombinera dessa namn.
Exempelvis: Jag håller på att börja med kaninuppfödning och jag kallar min gård för Silent hills kaniner.
Mitt bostadsområde heter Marieberg. Men eftersom jag är sjukt förälskad i filmen och spelen "silent hill" och kaniner är rätt "silent" (tyst på engelska) och hill som betyder berg/kulle tycker jag att namnet var passande. Lycka till- låt fantasin flöda!
#2 Flickan på bilden är bla. mellan dessa, sedan kommer vi att para henne med teddysar.
#4 Åh, tack! Jättebra förklaring.
Om det ligger i ert intresse så har vi nu kommit fram till namnet Teddytösernas Kaninuppfödning. I Skåne är töser = flickor. Alltså Teddyflickornas. Teddy kommer från rasen och tösernas är då för att vi är två tjejer som i nuläget endast har honor.
#5 Okej :)