Öronmärka kanin?
Får hemm en liten tjej som ska öronmärkas nästa vecka… Innan ja bestämde mig för att köpa kaninen så kolla de jag upp vad öron märkningen skulle kosta, vet sa då att de skulle kosta 150 spänn. Helt ok pris tyckte jag!
Nu skulle jag ringa och boka tid, Då skulle det kosta 1000 kr!?
De menade på att de var tvungen att söva henne och ha kvar henne över dan för observation? Enligt mig låter detta helt vansinnigt ologiskt!
Ja menar, inte kan väl alla uppfödare betala 1000 kr per kaninunge för märkning och sedan sälja den för ca 400kr?
Har svårt att tro att kaninen ska behöva bli sövd?
Givetvis förstår jag att den ska få bedövning, men lokalbedövning borde väl räcka eller?
Ja, lite lugnande kan behövas ibland också och den behöver definitvt inte vara kvar över dagen för det. Låter skumt tycker jag.
tycker också de verkar lite märkligt…
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
Varför ska du märka den över huvudtaget, det ska ju vara gjort när den lämnar uppfödaren?
3 Av någon anledning så har de inte blivit gjort…
Hur som helst! Vet du hur det går till att öronmärka?
#4 Varierar väldigt mycket från veterinär till veterinär. Allt från att man smetar på Emla-savla och ägaren märker själv ;) till att kaninen sövs.
Men jag har aldrig hört talas om någon observation… Är veterinären van att söva kanin? Annars skulle jag vända mig till någon annan, kaniner är känsliga för sövning och vetten bör veta vad h*n gör.
#0 vill inte låta som en sån nu, men öronmärkningen ska uppfödaren ha klart tills du hämtar din lilla kanin. det är inte ditt ansvar att ta tag i det. det låter skumt att du ska behöva göra det, är det en seriös person? får du stamtavla med?
Dessutom tjänar inte kaninuppfödare särskilt stora pengar på uppfödning - om ens något.
Jag förstår absolut att man inte tjänar några pengar på att vara uppfödare! Men jag trodde aldrig att man skulle gå back det dubbla priset av vad man får betalt för varje unge…!
Det är just konstnaden som gör att många ringmärker istället.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#8, hehe, eller märker vidare som innan xD
#7 Nästan alla uppfödare gör det själv, jag skulle själv inte gå till en veterinär och göra det. Bara om det var gratis… :)
#7 Ytterst märkligt att den inte redan är märkt, anar lite oseriöshet av säljaren eller så står det så i kontraktet och då är det så att köparen får stå för det. Men annars de flesta uppfödare brukar öronmärka eller märka med ring. Du ska ju inte behöva stå för öronmärkningen, utan det är ju uppfödaren om den är helt renrasig med stam och allt, förutom om det står i kontraktet att dem inte står för det. En kanin ska inte behöva sövas för en öronmärkning, endast lokalbedövas och absolut inte stanna över natten, för det har jag aldrig hört på maken till.
#10 Man får inte öronmärka själv. Det ska göras av veterinär. Visst finns det säkert uppfödare som myglar, men det är inte ok.
#10 Förr fick man öronmärka, men det blev nå tjorv med det, folk försöker väl få igenom det igen, dock tror jag nog många ännu gör det själv.
För den som funderar så kommer honan ifrån mig och hon är 8 månader gammal. Anledningen till att hon inte är märkt är att mina föräldrar köpte henne och skulle ha henne till kel, därav ville jag inte ringmärka just henne. Hon kom tillbaka till mig för inte så längesedan.
#12 Så om man har märkt kaniner i 10-15år och sen så ska jordbruksverket krångla och göra det förbjudet. Det är inte ok. Dock så kan ju förbudet vara bra för dem som inte kan märka rätt, så dem får gå kursen sen och lära sig ordentligt. :)
Men jag kommer inte märka själv föränns det blir godkänt.
#13 Ja, det är så det är. Ska nog bli godkänt inom 2013 :)
#15: Fast det har aldrig varit tillåtet att öronmärka egentligen.
Av vad jag förstått så upptäckte sjv att det öronmärktes själv hemma och gav då SKAF en "dispensperiod" som var avsedd för att göra en övergång till annat märksätt.
#16 Okej, men för länge sedan har man ju märkt själv, och det har varit tillåtet? :)
#17: Av vad jag förstått har det i princip aldrig varit tillåtet och lagen som blev nu kom väl till när det uppdagades att det märktes själv hemma. Själva dispensen blev från det upptäcktes tills själva lagen trädde i kraft. Sen om det stämmer vet jag ej, men vet jag läst det tidigare när det diskuterats. Men nu hamnar vi lite OT känns det som. 
#18 Vet inte exakt hur det låg till. Jag vet bara att många kaninuppfödare märkte själv förut och det var väldigt vanligt bland uppfödare, men nu är det väl så att de ska lyckas få fram någon bra salva innan de godkänner egen märkning igen vad jag förstått.
Ringmärka kan jag förstå att man inte vill göra, skulle själv inte göra det, det finns ju annars vettigare förslag de borde ha XD
Men är den med stamtavla ens? Veterinären har inte tillgång till märktång men det vet du väl redan? Det är en tvist/överklagan och förhalning som pågår. Ringmärkning är svårt för ringen ska träs på vid 10 v och om djuren säljs vid 8v, hur ska då uppfödaren veta att ringen hamnar på rätt djur, jag skulle inte skriva på något sånt! Hade kaninuppfödarna varit "bönder" hade vi fått EUkompensation för kastrering etc för det får ALLA grisuppfödare i Sverige. Men det är en hobby så då blir det inga EUpengar inte. Sövs kor som märks med sina "gula örhängen", sövs renarna när man skär bort öronbitarna - Nej för de ska vara vinstdrivande. Oj, va långt det blev…
ph77
Egentligen är det ju så lätt. På med lite emla så har man bedövat och märk hemma. Fattar inte att det det ska tjafsas. Min pappa har ju kasterat smågrisar utan både bedövning och utbildning. Men att märka kaniner ska behövas så jättemycket.
#21 fast det lät ju inte alls bra. vem vill bli kastrerad utan bedövning tror du? nej det där lät jättekonstigt, det gjorde mig upprörd.
Men det har varit tillåtet utan bedövning (att kastrera gris) tills nyligen. Men det är väl konstigt att ren och ko inte behöver sövas? Har de inte någon känsel i öronen? Nej det är en rent ekonomipolitisk fråga.
ph77
#23 Det är fortfarande tillåtet att kastrera smågrisar utan bedövning, kommer förbjudas 1 januari 2016. Och nej det är inte ok, men det säger ju en hel del om hur sjukt systemet är.
Ja systemet är HELT SJUKT!!
ph77