Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1078 ggr
Sackum
0

Ålder vid flytt

Om man skaffar en hel kaninfamilj, hona med ungar, när är ungarna mogna för att flytta? 7-8 veckor är det ju som gäller att skiljas från mamma, men är det först då de är mogna att byta miljö också? :)

Fridaaaa
0

Från 6 veckor säger lagen att man får sälja kaninungar, men från 8 veckor är rekommendation :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sackum
0

Okej tack, så det är helt oberoende av ifall honan följer med eller inte? Eller jag antar det, 6 veckor är väl väldigt ungt egentligen.

Fridaaaa
0

#2 Ja :) Man brukar ju helst sätta ungarna i egna burar innan flytt, ca 1-2 veckor innan flytt så dem vänjer sig att vara utan mamman :)

[RC1393]
0

#3 Plus att de får färdigutveckla sitt immunförsvar då de får lite "hjälp" av mammans mjölk annars :)

Fridaaaa
0

#4 Precis :)

Sackum
0

#4 Ska jag tolka det som att det inte är så bra att låta kaninungar växa upp tillsammans med sin mamma? :o

[RC1393]
0

#6 Nej nej :) Menade bara att de får hjälp av mjölken och flyttar de innan de vant sig att klara sig i den bakteriemiljö de är vana så kan de bli sjuka och dö. Ungarna blir mycket friskare och livsstarkare av att bo med mamman än inte, och ännu starkare om de får vänja av sig innan flytt :)

Sackum
0

Tack för förklaringen, då förstår jag! ^^