Foder blaning
Jag sitter och funderar på att börja blanda eget foder till mina kaniner. Men vet inte vilket foder man ska välja då för att få en bra blaning.
Har kollat runt lite och hittat lite olika.
Tacksam för svar!
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag tycker att man ska veta vad man gör om man ska blanda eget. Vara lite insatt i näringslära…
De e väl därför hon frågar, för att hon vill lära sig mer ;)
#1; Precis som #2 säger så hade jag nog inte frågat om jag inte velat lära mig mer. Frågar man aldrig lär man sig inte heller..
Jag frågade då jag läst på lite om vad foder ska innehålla och inte innehålla. Men hittar inte mer ingående om det. Har kollat på en del foder men hör olika från person till person om vad som är bra och inte bra. Därför tycker jag att det är bättre att fråga än att söka ännu mer på nätet utan resultatet jag är ute efter.
-' Malin Hultman
Har man lite kunskaper om vad kaniner ska äta och kan räkna % så blir nog många foderblandningar betydligt bättre än pelletsen på granngården som många fodrar med.
Vad foderblandninen behöver är ju lite inviduellt och beror mycket på hur höet är. Har man en höanalys så bygger man ju sitt foder efter den. Tex lågprotienhö, då behöver mer protein i pelletsen och tvärtom. Har man ingen höanalys (vilket är vanligt om man köper små mängder hö) så får man ju föröska göra en mer generell blandning och utgå från vad man har för kaniner.
Jag märkte att mina rexar behöver ha en proteinhalt på ca 14-15% för att inte falla ur, dvärgarna behöver inte lika mycket protien utan hos dem är 12 mer lagom.
Fethalten bör inte överstiga 3% hemma hos oss, framförallt dvärgväduren lägger lätt på sig annars.
Fiber så högt som möjligt. Minst 20 % helst närmare 30%.
Kalcium kring 0,5 % till vuxna, lite högre till växande och digivande
Fosfor kring 0,3 %
Så bra värden enligt mig är
energi ca 10 MJ
protien 10-15 % beroende kanin
Fett 2-3 %
Fiber 20-30%
Kalcium 0,5 -0,7% beroende på kanin
Fosfor 0,3 %
När de kommer till innehålls som vill jag undvika både spannmål och soja. och ha i mycket olika sorters gräs och örter. Tyvärr får man ofta ha i soja eller annan baljväxt för att få upp proteinet. Gräs och örter kommer sällan över 10-12%
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#4; tack så mycket för förklaringen! Var precis det jag var ute efter. Men det jag reagerar på när jag kollar innehållsförteckningen på foder är att dem bara innehåller 13-15% växttråd(samma som fibrer?). Hur ska man göra då?
-' Malin Hultman
#5 Alternativ blanda ut det fodret med ett foder med högre fiberhalt, eller dissa fodret och köpa ett med högre fiberhalt. Finns många olika foder som är bra som man kan blanda med lite billigare :)
#5: Då får man tänka på att hö också är växttråd, plus att det är kaninens basfoder, pellets (och annat) är bara tillskott. Så om det inte är helt ok växttrådshalt i pelletsen så gör det inte så himla mycket.
Men något som är bra att blanda i för att få upp växttrådshalten i fodret är Pre Alpin Wiesenflakes. Dock drar det istället ner proteinet lite.