Carrier/Stampe foder
Tänkte höra runt lite om kaninfoder som är billigare i längden och fråga om era erfarenheter. Som sagt undrar jag Carrier , tycker ni den är bra? Hur stora är pelletsarna och hur har era djur mått av det, tappar de hull, får de hull? Och hur är Stampe?
Har märkt att jag kastar ut kring 300-400 kronor i foder i månaden på mina kaniner och Marsvin då jag köper Cuni & Selective, blir bara några kilon för den summan 
Vore bra om jag slapp betala flera hundra efter ett par veckor och lixom slipper fara jämt och handla en påse hit och dit. Så jag tänkte lixom att 10 kg foder räcker ju ett tag i alla fall, känns lite onödigt med större säckar än 10 kilo då mest troligt vitaminerna hinner försvinna. Tänkte såklar blanda ut de "billigare" fodret med det "dyra". Men jag vill inte chansa och köpa o ge det till mina djur om det är rent av skit, därför erfarenheter av det vill jag höra.
www.petplanet.co.uk har Selective till bra pris trots frakt om man skall köpa 10 kg!
www.zooplus.se har JR Farms i stor påse för bra pris. Ett bra foder till mycket bra pris!
Carrier har jag testat, mina kaniner mådde inte bra på det.
Stampe har jag aldrig testat :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hmm mina kaniner har alltid tyckt att stampe smakat godare än de andra pellets som de ätit, men stampe finns väl bara i storpack på 18kg?
//Joanna
Jag har stampe, köpte på Granngården 18 kg stampe för 200 kr tror jag?! (köpte det i somras, har minst 15 kg kvar, hehe). Köpte det bara för att hon hade fått det i sitt gamla hem.
Stampe har ju sitt rykte.. men ändå, min kanin äter både cuni och stampe vilket gör att värderna blir jättebra. Skulle verkligen rekommendera stampe.
#1 Tack, fast jag tycker det är enklare att köpa i butik än att beställa foder över nätet.
#2 Tappade de hull, blev de överviktiga eller blev de sjuka?
#3 Jo, Stampe finns bara i storpack vad jag vet.
#4 Okej, tack :D
#5 De tappade i vikt och var inte lika framåt.
#6 Låter inte bra. Hmm, måste nog fundera över fodret då..
Jag kör på Edel till mina kaniner och det säljs i stora säckar och där jag köper så kostar en säck ca 200kr.
Mina kaniner mår jättebra på det och de är fina i hullet. Och så länge de mår bra på det så kör jag på det. Även om jag vet att många på detta forum inte alls tycker att det är ett bra foder.
#7 Nej det var det inte, så jag kör inte på det :)
#9 Sket i att köpa Carrier eller Stampe, köpte en 5,5 kilos påse med Lottie för 135 kr sedan en stor sågspåns bal. Jag hade också tur för jag ringde ridskolan om att fråga om jag skulle kunna få köpa hö och YEEES, det fick jag! 3,50 kr kilot, så vi plockade 11 kg grönt och färskt hö :D
Äntligen så kan jag få tag på bra hö igen och för en superbillig summa också.
Mina har aldrig tappat hull eller vikt när de käkat stampe. Har haft lottie också men den var inte lila populär då det var mindre pellets vilket antagligen inte var lika gott xD
//Joanna
#11 Ah, det är lixom svårt med foder, passar vissa och vissa inte. Men eftersom jag ska blanda ut det så satsar jag på Lottie, har för nuvarande ca 1,5 kg oöppnat Cuni Complete och 1,5 kg Selective, plus det i foderbägarna ca 1,5 kg. Så jag ska köpa lite mer högfibrigt foder och blanda alltsammans.
Jag kör med selective nu. Blev bra pris om man beställer från Pet planet och så smidigt att få det ända hem till dörren. :-)
Stampe har jag testat. Dvärgväduren blev fet på det.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#13 Generellt så är Selective billigare att köpa som 1,5 kg påse än tre lösa påsar Cuni complete :)
Jag testar Mature varianten just nu , den på 22% i fiber, finns en sort som jag ska testa som har 25% i fiber. Dock tycker jag Cuni Complete luktar godare, det luktar mer hö av någon anledning. Fast jag ska ju inte lukta på fodret så 

#14 Jag bestälelr i 10 kilos säckar från England. Med 8 kaniner är det inte lönt att köpa mindre förpackningar.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#14 Jag brukar inte beställa foder via nätet, men har man 8 kaniner som du så förstår jag att det går åt mycket.
Köpte idag 3 kg selective och två kilo Cuni pro.
Har nu blandat upp foderhinken, blev kvar väldigt mycket foder. Men då räcker det ju ett tag i alla fall ;P