Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1181 ggr
Mannez
0

Lite frågor :)

Har inget speciellt för mig just nu, så har lite frågor som främst är riktade till uppfödare och för er som planerar eller haft kull, svara gärna :)

1. När ni parar era kaniner, hur gör ni då? Alltså låter ni hanen och honan träffas på neutral mark eller i hanens bur? Eller sätter ni honan vid hanen (i hans bur då) och låter dem vara tillsammans under dagen?

2. Hur mycket pellets ger ni till mamma med kull? Vad ger ni för pellets? Blandar ni själva?

3. När sätter ni in bolådan hos honan?

4. Hur gammal anser då att honan ska vara max för sin första kull?

5. Vilken är den ålder som ni anser passa bäst för den första parningen för honans första kull och hanen? Både dvärgkanin, mellanstora raser och jätteraser.

6. Har ni några egna knep för att få honan brunstig?

Jag kan själv svara på mina egna frågor.

1. Jag låter dem träffas på neutral mark eller i hanens bur, har alltid uppsikt över dem under PARNING, låter de para sig 4-6 gånger, lyckade parningar då.

2. Min första kull på 4 ungar fick 2 och ½ dl pellets som jag blandat, det jag blandat ihop var cuni complete, cuni pro och vanlig pellets som man köper i lösvikt. Min andra kull på 9 ungar fick 5 dl och det pellets de fick var kanin och marsvinspellets djur & natur.

3. Bolådan sätter jag in ungefär när det är 2 veckor kvar utav dräktigheten.

4. Jag tycker att honan MAX ska vara 2 år för sin första kull, men då ska hon va i väldigt bra kondition och bra hull.

5. Dvärgkanin: 8 månader, Mellanstor ras: 9 månader och Jätteras: 10 månader.

6. Jag brukar dagen innan låta en hane noa på honan, sedan byter jag bur på henne till en hanes ostädade bur under natten. Då är hon troligen brunstig nästa dag.

Det var allt :)

Hälsningar Amanda och kaninerna

Zvintos
0

1. När ni parar era kaniner, hur gör ni då? Alltså låter ni hanen och honan träffas på neutral mark eller i hanens bur? Eller sätter ni honan vid hanen (i hans bur då) och låter dem vara tillsammans under dagen?
Jag parar alltid under uppsikt. När jag bodde hemma så parade jag mina i hagen och satt då med för att hålla koll. Numer sker parningen inomhus i lägenheten eller på balkongen. Oavsett är det någonstans jag kan vara med.

2. Hur mycket pellets ger ni till mamma med kull? Vad ger ni för pellets? Blandar ni själva?
Hur mycket pellets har varierat beroende på kullstorlek. Men ex så när jag hade en kull på 4 så fick de runt 1dl när ungarna började smaka, för att sen öka på till runt 3-4dl sen när allihopa åt. Gav då enbart Carrier. I år har jag gett runt 6-7dl som mest till största kullen som var på 6 ungar, då har foderblandningen bestått utav Pre Alpin Senior, Carrier och Pre Alpin Wiesenflakes. Inte fullt nöjd med hur blandningen är med Carrier, utan det kommer bytas ut mot lucern.

Bolådan brukar jag i princip sätta in samtidigt som hon paras, så vet jag att det är gjort. Glad

Jag tycker att max ligger på 1.5 år, då med tanke på att det är utställningskaniner jag har och inte dundervältränade hoppkaniner.

5. Vilken är den ålder som ni anser passa bäst för den första parningen för honans första kull och hanen? Både dvärgkanin, mellanstora raser och jätteraser.
Jag föredrar personligen att para när honan är mellan 10-12 månader och det anser väl jag funkar till alla storlekarna på kanin.

Jag har hittills inte haft några större problem med brunstiga honor. Det har i princip räckt med att hanen rastats på en plats först och honan därefter, för att hon ska vara igång.

Mannez
0

Putt

Hälsningar Amanda och kaninerna

tussen12
0

har ingen erfarenhet med såhär skulle jag göra:

1. När ni parar era kaniner, hur gör ni då? Alltså låter ni hanen och honan träffas på neutral mark eller i hanens bur? Eller sätter ni honan vid hanen (i hans bur då) och låter dem vara tillsammans under dagen? jag skulle sätta in honan i hanens bur i ca 1-2 timmar - Under uppsikt.

2. Hur mycket pellets ger ni till mamma med kull? Vad ger ni för pellets? Blandar ni själva? vet inte :P

3. När sätter ni in bolådan hos honan? Ungefär när det är en vecka kvar.

4. Hur gammal anser då att honan ska vara max för sin första kull? Asolut max 3 år,Ifall hon är en hoppkanin osv.

5. Vilken är den ålder som ni anser passa bäst för den första parningen för honans första kull och hanen? Både dvärgkanin, mellanstora raser och jätteraser. Bästa är väl 11-12 m?

6. Har ni några egna knep för att få honan brunstig? Man kan ge honan persilia nogon dag innan PARNING :)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

fossingen
0

Jag låter de träffas först på neutral mark för att se reaktioner mellan parterna och hur villig honan är. Är honan villig får de gå tillsammans en stund under ständig uppsikt.

Beror helt och hållet vad honan väger och hur många ungar det är. Men mellan 1-2 1/2 Dl på fyra ungar inkl honan. Ger för närvarande Cuni Complete och Selective Mature.

En vecka i förväg, men alla föder alltid i sitt "kaninhus" dvs kaninhus som kaninen går in i och sitter på.

3 år om den är i bra hull, sedan tycker jag det är bäst att låta bli.

Bästa lämpliga åldern är under 1 år.

Att inte stressa ett djur är det första att tänka på om honan ska brunsta så hon inte hoppar över brunsten pga stress. Sedan finns det inget direkt knep att få en hona att brunsta direkt, det är bara att vänta tills det sker och sköta djuret såsom tidigare.

ninor
0

1. När ni parar era kaniner, hur gör ni då? Alltså låter ni hanen och honan träffas på neutral mark eller i hanens bur? Eller sätter ni honan vid hanen (i hans bur då) och låter dem vara tillsammans under dagen? Jag provade att para dem i hagen men eftersom jag aldrig tyckte att det tog så provade jag även i badrummet (neutral mark du vet… Tungan ute). Var med hela tiden ifall något skulle hända.

2. Hur mycket pellets ger ni till mamma med kull? Vad ger ni för pellets? Blandar ni själva? Eftersom min hona är ett riktigt matvrak och dessutom puttar undan ungarna för att själv få äta så har jag bara gett dem ca 1-2 matskedar mer än vanligt. Dock får ungarna lite mat när jag tar upp dem också.

3. När sätter ni in bolådan hos honan? Hade tänkt göra det när de var ca 10 dagar kvar, men då hon började boa några dagar innan det så åkte bolådan in. Till min chock kom det dock kaninungar bara efter någon dag eftersom parningen tydligen tog på första försöket trots att jag aldrig ens tyckte att hanen var på. Så jag låg en vecka fel i tidräkningen. ;-)

4. Hur gammal anser då att honan ska vara max för sin första kull? Ca 1,5

5. Vilken är den ålder som ni anser passa bäst för den första parningen för honans första kull och hanen? Både dvärgkanin, mellanstora raser och jätteraser. Har bara erfarenheter av dvärgraser och då tycker jag att det bästa är mellan 7-15 månader eller någonting sånt.

6. Har ni några egna knep för att få honan brunstig? Har hört talas om att persilja skulle hjälpa så det provade jag med, men tror inte det hade någon effeckt. Det bästa enligt mig är nog bara att ha honan och hanens burar bredvid varandra några/någon dag innan parningen så de känner varandras lukter och förhoppningsvis får honan sugen. Men förr eller senare brunstar honan, och jag tycker det är bättre att anpassa sig efter djuret istället för tvärtom.