Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 769 ggr
YlvisPylvis
0

Kastrering

Vi måste kastrera vår kaninpojke som vissa dagar inte är så trevlig och verkar väldigt hormonstinn mest hela tiden. Vi har en veterinärklinik på 5 minuters promenadavstånd som är jättebra och kastrerar kaniner(bara hanar). På andra sidan stan ligger Roslagstull som verkar vara de som är allra bäst på kaniner i Stockholm, vad jag förstår är det bara de som söver genom tubning/mask och inte med spruta? Jag överlägger med mig själv vilket alternativ som är bäst. Hur stor är skillnaden i risk att kaninen dör? Skillnaden i stress av att åka bil ca 1 timme eller promenad i transportbur  max 5 minuter… Hur hade ni gjort? Hur ska jag tänka? Tacksam för råd och tips?! Lilla Pussel är nu 5,5 månader och veterinären här kastrerar från 6 månader.

Tack på förhand!

hobbymupp
0

Jag skulle helt klart tycka att det är värt att åka lite längre för en bättre veterinär (roslagtull). Stressen i bil behöver inte vara så stor om man vänjer kaninen långsamt vid transportbur och ger den mycket hö i buren.

Stressskillnaden är mycket mindre viktig än skillnaden i risk att kaninen dör under ingreppet. Det är farligare att söva kanin än vissa andra djur, därför ska man se till att den som gör det KAN vad de gör.

YlvisPylvis
0

Det är lite så jag känner oxå. Man vet ju att de är bra på kaniner! Glad

[lucke]
0

Jag skulle aldrig låta kastrera/operera ett smådjur hos veterinär som inte söver med gas/mask. En av mina råttor har opererats på R-tull, jag kommer även att låta min kanin kastreras där när tiden är inne. Det känns som att de vet vad de gör, vilket får mig som matte att känna mig trygg. Det enda negativa med R-tull är deras hutlösa priserTungan ute

YlvisPylvis
0

#3 Ok! Känns som om den sövmetoden är så mkt säkrare! Och det är väl lite så att man "får vad man betalar för" Flört och det är ju värt varenda öre om det är säkrare där!

[lucke]
0

#4 Precis, så tänker jag med. Kan man på något sätt minimera riskerna så ska man ju göra detGlad