Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 849 ggr
[luckymoa]
0

Torv istället för spån?

Har börjat fundera lite angående spån och torv… Jag inbillar mig att torv e bättre miljömässigt och funderar på att byta till det… Någon som har erfarenhet at torv till kaninerna? Att det smutsar ner och blir torvdamm överallt e inget problem eftersom jag har mina ute och i ett rum i garaget :) Funderar även på om kaninerna får bruna tassar av torven? E ju iså fall inte så bra då jag har kaniner till utställning :)

Zvintos
0

Om jag hade mina kaniner på ett bättre ställe skulle jag utan tvekan byta till torv igen! Jag har i princip bara bra erfarenheter av det till utekaniner. Använde torv när jag bodde hemma. Dels älskade kaninerna att böka runt i det, det luktade gott (enligt mig i alla fall), höll sig svalt om sommaren och reducerade antalet flugor. Upplevde definitivt inte att tassarna blev bruna utav det. Däremot kunde kaninerna bli alldeles brundammiga när de bökade runt i torven efter man precis gjort rent. Men det var lätt att borta bort, så det var ingen fara. Glad Sen är det ju som sagt skonsammare om man har kompost ex, för spån tar ganska lång tid att bryta ner jämfört med torv.

sfut
0

Tycker torv är lverlägset spån, bättre uppsugningsförmåg och blir inte lika äckligt. MEN det fryser på vintern, har haft det en vinter och inte igen! Bättre för miljön är det dock inte. När man bryter torven förstörs torvmossarna totalt..

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Papu
0

Provade torv ett tag, men bytte tillbacka till spån mest på grund av att jag hade torv i näsan, ögonen, håret etc vid varje byte. Det kanske finns bättre sorter som inte dammar lika mycket, men dom två sorter jag provade var ingen roliga att hantera.

sfut
0

Stall vital är den bästa jag provat men har inte fått tag i den på ett tag…

www.hoppfullt.blogg.se

[luckymoa]
0

Ok tack för svar! Funderar på om det e någon som testat torv mix? 50/50 torv och spån :) Det jag känner lite överlag e att jag tror jag kommer sakna den ljusa fräscha som blir med spån… Men ska nog testa torv i alla fall :)

Fridaaaa
0

Jag funderar på att testa torv nu till vintern till min ena utekaninbur, i boden, så om det blir bra :D Eller torvmix, ska bara hitta torvmix:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Papu
0

Testade både torv och torvmix från Granngården och tyckte inte det var någon större skillnad i damning vid städning. Men prova är det ju värt! Alla är inte lika känsliga för dammet heller. ;-) Jag provar för tillfället hampaströ (var det så den hette?) istället.

sfut
0

#6 Torvmix är bättre på vintern. Som sagt så fryser torven i balen och man får hacka ut bitar ur den. Torvmix är inte lika fuktigt och fryser inte så lätt. #7 Var har du fått tag i hampaströ? Jag provade det förra året och var väldigt nöjd men sen gick det inte att få tag i längre..

www.hoppfullt.blogg.se

Papu
0

#8 De hade fått in det på Granngården i Uppsala. :-)

Fridaaaa
0

#8 Okej får se vart jag hittar det då, har ju inte granngården nära så hmmm

[luckymoa]
0

Kan bara säga att sist köpte ja nått som heter easy strö istället för spånet va slut, e typ hackad halm… Va lite skeptisk men städade och hällde i det nya ströet igår kväll… Nu när ja kom ut till kaninerna e de som tokiga! Alltihop ligger i en enda stor hög! De bökar å gräver, puttar å röjer! Så kul å se! :)

Fridaaaa
0

#11 Min mamma har det till sina marsvin, är ett bra strö :)
Hade velat ha det ute till mina men blir för dyrt till så stor yta :(

NinaS
0

Jag har torv till mina kaniner, väldigt nöjd med det. Blir första vintern nu, så får se vad jag tycker om det vintertid.