Vart köper man halm?
Hej!
Behöver halm då det börjar ta slut till min kanin som bor ute och nu när det börajr bli minusgrader är ju det alltid gosigt att ha :)
Enda problemet är att det inte finns i närheten här? har provat på:
Alla möjliga Ica affärer
ÖoB
Rusta
Dollar Store
City Gross
Zoo (hade slut för tillfället)
Ska ev. åka till lantmännen/granngården senare idag om det blir nödvändigt eller åka ut till Valbo till andra zoo, vissa i stan stänger så tidigt.
Vet ni om lantmännen/granngården har och vilket pris ungefär?:)
Mvh Alice och Morpen :)
Granngården har, jag köper mitt där. Eller gjorde, senaste balen upptäckte jag mögel på (syntes inte från början).. En bal kostade ungefär 75kr.
#1 oj då måste jag titta noga! Är det när det är svart i halmen och luktar skumt?
Tack för snabbt svar :)
#2: Japp, jag såg massa svarta prickar i halmen. Det såg inte mögligt ut när jag köpte, utan kom senare.
#3 okej tack för hjälpen !
Just halm tycker jag verkar vara väldigt känsligt för mögel. Ju senare det är skördat, desto större är risken för både mögel och Svamp?. Sedan måste man få det rejält torrt och förvara det bra.
I år har det varit ett riktigt dåligt år, alldeles för blött. Tror att det är svårt at få tag på bra halm.
Men en bonde i närheten är kanske bästa tipset. Tyvärr är det ju många som gör rundbalar av halmen nu, och 250 kg behöver du kanske inte ;)
Kan man ta Höör istället?
Granngården halm i stor påse alltså inte sån liten som man också kan köpa i kostar 119:- hos vår granngården :C och små 45:-
//Joanna
#5 jag har fatkiskt turen att få allt mitt hö gratis av min kompis pappa som odlar(säger man så?) hö, halm, skog å allt däromkring :D Dock brukar vi köpa halm men nu var det så svårt att få tag på, som du säger beror det antagligen på dålig säsong, och vi har precis hämtat hö så det får bli nästa gång isåfall.
Kaninerna älskar verkligen höet! Ekologisk, närproducerat och mumsigt, mycket bättre än vad butikerna har att erbjuda :)
#6 om jag lägger hö åt mina niner så äter dem bara upp det på någon timme.. eller gör man som Bella. Jag la nämligen in hö när halmen tog slut en gång men då reagerade hon som "såhär ska det absolut inte vara" så hon började med världens projekt och dra ut all hö där det "ska" ligga , haha så knasig men pedant :)
#7 får nog bli det :)
#6 Inte så smart om kaninen kissar överallt, kiss på hö luktar extremt illa
//Joanna
#9 haha smart hon e ;) ❤
#11 haha jaa kaniner är faktiskt väldigt intelligenta ;)
Min kanin värkar inte ha något emot det men blir det för kallt?
#12 min kan öppna dörrar ( alltså om dom inte är helt stängd) och det är inte jag som har lärt henne, hehe.. ;)
#14 haha jaa min brukar öppna kompostgaller dörrar … hon älskar att "smita" ut i halln och springa så mattorna yr haha
Här där jag bor så har Djumagazinet och ArkenZoo :)