Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1054 ggr
skuttis88
0

Aggressiv, mysig hona!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en hona på 1,5 år. Hon bor ensam och är ute tillsammans med en hane. Problemet är när man ska ta upp henne från buren. Hon morrar, springer runt och vänder sig om för att bita. Jag vet att man kan kastrera så om det finns något annat sätt skulle jag vilja veta det. Hon är jättekelen och mysig annars. När jag tar in henne från hagen gör jag det med en transportbur. Innan var det ett problem men nu går hon in själv.

MVH Celina

[Luppa]
7

Har hon en bur med öppning i taket? Vissa kaniner tycker att det är jobbigt, de känner sig skrämda av att någon fångar dem uppifrån. Kanske skulle gå bättre om du kunde ta ut henne från framsidan av buren i så fall.

Ser ut att vara en matglad tjej Oskyldig

skuttis88
0

#1 Hon väger fakiskt 1,9 kg! Hon har tjock päls och ja, hon älskar mat men det gör inte henne tjock. Och det går inte att ta henne så, hon springer iväg.

MVH Celina

KaterinaPetrova
0

#2 Har själv haft en dvärgvädurs hona och hon hade hakpåse. Hon såg mullig ut men var inte heller överviktig! Söt var din lilla tjej iallafall, min hade exakt samma färg Flört

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

minaninar
2

Jättesöt. Men oavsett vikten så ser hon ut att faktiskt ha för mkt hull för det ska vara hälsosamt. Om hon får tillfälle att träffa vetten nån gång kunde kanske ev. långsam o mkt försiktig omläggning av kosten vara en tanke..?

Men oavsett - om man får för sig det är det viktigt att dra ner mkt långsamt och inga snabba svältkurer.

Men det tar inte bort att hon är söt som socker.Kyss

Det finns nog sätt att jobba på beteendet utan kastration. Men kastration kommer av hälso skäl vara en god idé omkring 2årlsåldern.. För risken för livmoderscancer är rätt stå stor. Det tror jag är en av de vanligaste dödsorsakerna för relativt unga honor.

Lyckat till med beteendet. Livets Kaniner här på kif hör till en av dem som har lite tummer med aggroniner. Kan ju slänga iväg PM

[Mi-rand-a]
0

Riktigt söt!

Ja som alla andra säger så ser hon lite mullig ut men även min är på gränsen till mullig dock tycker jag de nästan är bra på vintern då dom håller värmen bättre och speciellt om dom bor själv som min lilla hona gör.

har du testas huka dig ner så hon ser dig mera framifrån som #1 säger och att hålla lite mat? är hon alltid så eller bara vissa perioder? annars kan du alltid testa lägga tex nån tunn vante eller något framför ögonen då brukar dom alltid lugna sig och bli lätta att ta upp. Sen försök spendera lite extra tid med henne så hon verkligen vänjer sig vid din lukt och ser att man kan lita på dig :)

skuttis88
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Jag leker med henne varje dag i hagen och jag har lärt henne att gå på bakbenen efter min hand. Vi ska till veterinären om ett tag med den andra. Hon ska också behandlas så jag får väl se vad de säger. Hon har faktiskt vinterpäls och har alltid varit lite hullig. På den förra bilden har hon vinterpäls och hon mår bra. Detta är min andra kanin och han är inte fet.

MVH Celina

[Mi-rand-a]
0

#6 Jaha ja då vet jag inte vad det kan vara, vissa kaniner är lite tjurigare än andra :/

Min hane med vinterpäls ser också jätte kraftig ut, blir nästan en kanin större, haha han såg ut som en liten kaninunge när sommarpälsen kom :)

KaterinaPetrova
0

#6 Åh vad vacker!! Jag är så svag för svarta kaniner Förvånad

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

[Luppa]
1

#1 1.9 kg kan vara jäkligt mycket på en liten Dvv. Tjock päls, visst. Men tjock päls får inte kaninen att se fet ut…

[hejhejnaffy]
0

#9 Bilden kan lura också, så tycker inte man ska vara så säker på att kaninen är överviktig bara genom att se en bild.

Ljusta
2

#9 Kaninen på bilden ÄR rejält överviktig, så det är ju bra att den får åka till veterinär så att även den kan säga det så den kan få en bättre kost. Honor lägger också på sig betydligt lättare än hanar. Men nu var det ju inte det tråden handlade om ;)

Vissa kaniner kan man aldrig vänja vid att tycka om att bli lyfta. Det är nog bara tålamod som gäller och att man funderar över varför hon gör så. Ibland kan miljöbyte fungera, kanske en bur som står lite högre så att man kommer framifrån. Sen beror det ju på varför hon är aggro när man ska ta henne. Har hon varit med om något tidigare som gör att hon försvarar sig, alltid varit revirvaktande i buren, höjdrädd? Hur tar du upp henne (när du inte använder transportbur)?

Ljustadalens kaningård

skuttis88
0

Vad ska de väga då? #11 Jag klappar henne och tar henne uppifrån under magen och sedan upp i famnen. Den svarta väger mer och han ser inte tjock ut på bilden. Den bruna har gått ner ett hekto för ett tag sen och jag vet inte när bilden är tagen.

MVH Celina

[Luppa]
2

#12 Vikten har inte bara med ras att göra, utan storlek. Många Dvv väger 1.9 när de är i fin form, men för vissa kanske 1.5 är en mer lagom vikt.
Jag har sett en hel del Dvärgvädurar, men hur tjock päls de än har så ser de inte ut så där om de är i lagomt hull.
Säger det inte för att vara elak, utan för kaninens bästa.

minaninar
0

Säger detsamma som #13, #11. det är inte vikten man ska stirra sig blind på utan tecken på för mkt underhudsfett.

Precis som med människor: Det som är normalt för en lång person skulle vara övervikt på en kort o späd.. Tänk så

Vill också betona att det absolut inte handlar om att vara elak, eller att man inte tycker ninen är fin. utan bara att det är bra för kaninen att göra något åt det. Dessutom så framgår det ju att du inte själv kände till detta, så hoppas att du kan ta emot det som omtanke..Skäms

PS: jag ser inte så bra på bilden på den svarta, men det är möjligt att den är lite överviktig också? men ska till vetten kan ni ju diskutera saken - hoppas då det är en kaninkunnig veterinär, annars kanske de har svårt att säga något.

Lycka till iaf. (och med att få hjälp med det som tråden egentligen handlade om).

skuttis88
0

Hon är lite bättre på att hålla sig lugn nu. Hon börjar inte morra direkt när man ska ta henne men om man försöker och misslyckas springer hon runt och håller på. Iallafall vi får se hur det går…

Sedan det här med hagen så tror jag att hon har kommit på vad som händer om man går in i transportburen. Något annat sätt man kan ta in henne på?

MVH Celina