Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 3551 ggr
Fia9000
0

Spannmål

kan man blanda ut pelletsen med spannmål (då menar jag korn, havre elr vete)?

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Suskiv
0

Ja, men spanmål är inte särkilst nyttigt för kaniner egentligen.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fia9000
0

#1 oki, men på vilket sätt är de onyttigt, innehåller de mkt fett?

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Fia9000
0

Putt ;)

/Sofia

- Bradley Will Simpson

fossingen
0

#2 Japp, massor av fett

hobbymupp
0

#2, ja, det är väldigt fettrikt och fibersnålt. = tvärt om vad en kanin ska äta.

Vete ska också kunna gegga ihop sig i magen, vilket inte är bra. Är spannmålet krossat så minskar det väldigt mycket i näring (vilket ofta är vad man vill ha ut från det) redan på 3-5 dagar.

fossingen
0

#2 Nästan bättre du blandar ut fodret med t.ex grahamsgryn, de innehåller 10% protein och 11% fibrer, fett 2,5 %. Men det var någon speciell sort från Axa, den heter Axa Grahamsgryn och det ska vara ett havre strå på förpackningen, inte den med kakor på förpackningen.

hobbymupp
0

Frågan är varför man blandar ut det med spannmål över huvud taget? :) Vad vill TS uppnå? Man kan säkert uppnå det på hälsosammare sätt

fossingen
0

#7 Kanske tycker det är dyrt i längden, men som sagt, tycker det är bättre att blanda med någon annan pellets istället.

Fia9000
0

min pappa odlar olika sorters spannmål. Är det inte bra med lite fett nu precis innan vintern så att de får värme elr gör det bara skada med så mkt fett?

/Sofia

- Bradley Will Simpson

hobbymupp
1

#8, jag är lite sådär… blir det för dyrt och sparandet går ut över kaninernas hälsa kanske man ska minska ner antalet kaniner? :P Så att mixa med en annan sorts pellets är väl bättre, beroende på pelletstyp såklart.

fossingen
0

#9 Rekommenderar hellre att du köper en påse Krafft Groov 90. Det är hästpellets på 25 kg, men som har högtfiberinnehåll dock lägre energi, ett perfekt foder för kaniner och det är otroligt billigt.

Fridaaaa
0

#9 För mycket fett är itne bra.
Våran jättekanin får lite havre på vintern med pelletsen för att han börjar blir gammal och behöver det. Men annars får dom inte det, finns ingen anledning till det:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fia9000
0

#10 Oki, jag menade inte att pellets var dyrt elr så, bara undra liksom… ;)

/Sofia

- Bradley Will Simpson