Vad är bäst?
Jag har en kanin som har blivit känslig på pellets, iaf rr som vi hade förut. Hon får kolik av det. Men hon har gått ner i vikt efter att jag slutade med rr. Har nu kört på lucern pellets för hästar ( som blötes upp) och hon har börjat gå upp i vikt. Pratade med en djurvårdare, hon rekommenderade Oxbow pellets. Men vad skulle ni säga var bäst , med tanken på att hon har fått kolik 2 gg av rr och behöver gå upp i vikt ?
kissmekate.blogg.se
Vad är rr? Rabbits Royal?
Själv använder jag rabbfor som går att köpa på ex. granngården. Det är egentligen till för slaktkaninen så det får dem att gå upp i vikt, därför får man ju vara uppmärksam och anpassa mängden. Men det har funkat för mig. Min hane som annars är lite kräsen med mat älskar det, likaså min hona och hennes ungar.

ja, royal rabbit
kissmekate.blogg.se
Vad har du gett för pellets tidigare? Pellets med låg fiberhalt har en tendens att ge trumsjuka/förstoppning hos kaniner som inte är så aktiva. Cuni Complete har hög fiberhalt finns att köpa hos djuraffärer, bra för känsliga magar, är det så att den lättare blir förstoppad är det nog bäst att köra på endast hö och lite välling då och då eftersom det innehåller vitaminer.

Som jag skrev har vi kört på royal rabbit. Men mina kaniner klarar inte att äta bara hö då de har magrat.
kissmekate.blogg.se
#4 Det innehåller ganska lite fiber i det. Rekommenderar att du byter till ett högfibrigt foder. Jag rekommenderar Cuni Complete som innehåller 20% växttråd eller fiba first som innehåller 30% växttråd då slipper du nog problemen och de kommer hålla vikten.