Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 611 ggr
juliafrojd
0

Orolig/Funderar...

Nu är de så att Muffin var väldigt sjuk för ca 3 veckor sen. Han var hängig/trött varken åt/drack låg ner "i sin bajslåda och rullade bara hela tiden". Jag märkte de efter skolan när jag var hos kaninerna. Sen gick jag hem och tänkte att han kanske bara var ovanligt trött. Sedan när pappa kom hem berättade han också att Muffin var annorlunda osv, och då bröt jag ihop och tänkte att de verkligen var något med min lilla kille (då han verkligen är speciell), så jag gick dit i mörkret och satt hos honom hela kvällen tills pappa kom och sa att jag behövde gå hem och lägga mig. Så jag följde med hem ("rann fortfarande stora floder nerför kinderna på mig") och la mig. Gick tidigt till kaninerna på morgonen "innan skolan" och då var Muffin lite bättre! Fia "min låtsasmamma skulle ringa till veterinären på morgonen då de var stängt". De som oroar mig är varför muffin vart så allvarligt sjuk..? (förlåt för mycke text och kanske lite detaljerad men vill verkligen veta)

Fridaaaa
0

Ring annan veterinär annars? Eller ring senare? Tror inte dom har stängt hela dagen?
Tror man att ens kanin är riktigt sjuk, så får man göra allt för att få tag på veterinär, inte bara ringa enstaka gånger. Så resonerar jag i alla fall. Räcker ju att prata med en kunnig veterinär, så man vet om man behöver åka in direkt eller om man ev kan vänta till dagen efter.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

juliafrojd
0

Men detta var ju för ca 3 veckor sedan? Och jo vi skulle ringa vetrinär men ingen hade öppet..

juliafrojd
0

Och detta hände ju ca kl 8 på kvällen…

Fridaaaa
0

#2 Ok för det är väldigt luddigt skriver, och hade han varit allvarligt sjuk så tror inte jag han hade levt nu efter 3 veckor.

#3 Så skrev du inte i texten. Du skrev att din låtsatsmamma försökte ringa till veterinären på morgonen men att det var stängt då.

juliafrojd
0

Nu skapade inte jag tråden för att tjafsa vill du de så kan du skicka de i pm eller nåt men inte här, tack Jag undrar Vrf muffin vart så allvarligt sjuk.. Skulle bli jättetacksam om jag fick ett svar så slipper jag gå och oroa mig… 💚

LisaKanin
0

Hur mår han nu? Äter, dricker, pigg, slö? Hur ser bajset ut? Vad äter han för mat?

juliafrojd
0

Nu mår han bra. Han äter stampepellets?

LisaKanin
0

#7 om han äter och dricker bra, bajset ser normalt ut och han verkar pigg så är det nog ingen fara. Får han ordentligt med hö?

juliafrojd
0

JA!! De enda jag vill veta var vad som gjorde att han mådde så dåligt!!!!

dermot
0

Kan bero på mycket, - hårboll, för mycket gottis, ätit något dåligt eller helt enkelt haft lite problem med magen. Det kan hända, inte särskilt bra, men eftersom det gått över nu tror jag inte det är någon fara.

Däremot, så bör ni uppsöka veterinär så fort som möjligt, om det händer igen! :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fridaaaa
0

#5 Jag har inte tjafsat, bara försökt reda ut det. Du behöver itne vara otrevlig för att jag försöker hjälpa.
Du skriver olika saker, alltså  blir det missförstånd, inte mitt fel :)

juliafrojd
0

#10 tack så myvket då vet jag! Jag sa inte att du tjafsade jag sa bara att jag inte ville tjafsa! Och jag är inte otrevlig! 😉 reda ut vad? Jag skapade ju tråden för att jag ville ha svar på varför muffin blev dålig! 😊

Fridaaaa
0

#12 Ja reda ut hur du menade, eftersom du skrev olika saker t.ex ang veterinären t.ex
Vi här inne kan ju omöjligt veta varför Muffin var dålig, kan bara en kunnig veterinär göra :)

Ljusta
0

Som sagt så kommer du inte att få svar här varför han inte åt och drack den dagen. Det går inte att svara på då det kan finnas massor av sjukdomar som ger dessa symptom, det är nog det allra vanligaste första symptomet som man märker om kaninen är sjuk. Och att en kanin "bara ligger i bajslådan och rullar" låter ju lite konstigt då kaniner inte brukar göra så?

Om det händer fler gånger så kan du ringa för rådgivning på en gång, även kvällstid finns det ex Roslagstul som man kan ringa och rådfråga. Man kan göra mycket hemma innan man tar kaninen till veterinär, det blir bättre odds för kaninen om man behandlar snabbt. Ett litet apotek hemma bör varje kaninägare ha och lite insikt i de vanligaste sjukdomarna, ex förstoppning och vilka symptom de kan ge.

Ljustadalens kaningård