Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1006 ggr
tonfisken
0

Saltsten?

Ska man ge kaniner saltsten eller inte?

Jag köpte saltsten på en djuraffär en gång som dom sa skulle vara till kaniner. Men min kanin blev helt tokig. Han bara slicka på den jämt och drack och slicka, drack och slicka så den tog slut på mindre än en vecka sen har jag inte vågat köpa fler.

Peak303
0

Får kaninen tillräckligt med salt i maten ska man inte ha saltsten. För får de förmycket salt i sig kan de få njursten (tror jag de heter).

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

tonfisken
0

Hur vet man om dom får tillräckligt med salt då? Innehåller hö salt? eller pellets? Grönsaker är ju inte salt.

LisaKanin
0

De ska inte ha saltsten. I naturen har de knappast saltstenar att äta på. Får de ett bra hö och en bra pelletssort så behövs inget mer.

[_hsleiufhbtv]
0

#2 Vilken sorts pellets ger du?

Saltsten behövs inte som dom ovan säger, höet och pelletsen räcker.

tonfisken
0

Ok då ska jag inte köpa det mer. Men jag tycker det är dumt att dom säljer saltstenar för kaniner på djuraffärerna när man inte ska ge sånt

Zvintos
0

#5: Det är mycket som säljs på djuraffären som inte är bra för djuren, ex hamstervadd, gnagarblandning till kanin etc etc. Så länge folk köper kommer djuraffärerna att sälja.

elinyeaah
0

Dom har också lurat på mig det en gång. Dock gillade Kiara inte det, som tur var. Men som dom andra säger, har man en bra pellets sort så ska det inte vara något problem.

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

Fridaaaa
0

Nej ska man ej ge. Inte heller mineral och kalksten. Kaniner får i sig det dom behöver via höet, pellets och vissa grönsaker :)
djuraffärer och många böcker luras eller ja oftast har dom ingen kunskap.
Saltsten kan ju urinsten och njurproblem.
Vissa har det till dräktiga honor.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.